طب سنتی/ آشنایی با گیاه گریندلیا و خواص بی‌شمار آن

گریندلیا گیاهی است که دارای گل های درشتی به رنگ زرد است و از برگ و ساقه آن به عنوان داور استفاده می شود. این گیاه امروزه در باغ ها پرورش و کشت می شود و با گل های زرد خود باغ ها را زیبا می کند. 

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گریندلیا گیاهی است از خانواده composite که دارای گل های درشتی به رنگ زرد است و از برگ و ساقه آن به عنوان داور استفاده می شود. این گیاه امروزه در باغ ها پرورش و کشت می شود و با گل های زرد خود باغ ها را زیبا می کند. این گیاه که بومی آمریکا است برای مصارف دارویی مورد استفاده قرار می گیرد و برای درمان انواع بیماری ها از آن استفاده می شود.

بیشتر بخوانید:

طب سنتی/ خواص بیشمار پرتقال برای افراد گرم مزاج

گل های این گیاه به رنگ زرد روشن است و دارای ساقه های موج دار و براق است که با غده های رزین پوشیده شده است. گریندلیا از خانواده مرکب است و نام علمی آن گریندلیا روبوستا است که حدود ۵۰ گونه مختلف دارد. 

نام این گیاه برگرفته از گیاه شناسی به نام دیوید هیرونیموس گریندل (۱۷۷۶-۱۸۳۶) می باشد. این گیاه به طور طبیعی در قاره آمریکا یافت می شود و از مکزیک تا کانادا گسترده شده است. ارتفاع این گیاه به نیم متر تا یک متر می رسد و هم در برابر گرما و هم سرما مقاوم است. به همین دلیل نیز این گیاه لقب روبوستا به معنی عدم حساسیت گرفته است. گریندلیا علاوه بر گل های زرد روشنی که دارد به علت داشتن ساقه موج دار و نسبتا براق آن که با غدد رزین پوشانده شده است مورد توجه می باشد. برگ های این گیاه کم پشت و یکنواخت با حاشیه های دندانه دار است و تا حدود ۵ سانتی متر طول دارد. گل آسیاب از چندین ردیف تشکیل شده است. 

گیاه گریندلیا برای مدت طولانی در اروپا به عنوان یک گیاه زینتی کشت می شود. نام های دیگر این گیاه گل قارچ، گل مینا و طحال می باشد.  این گیاه به علت خصوصیات ویژه ای که دارد مورد علاقه باغبانان است. گریندلیا یک گیاه مقاوم و بدون حساسیت است که تقریبا در هر خاکی رشد می کند. هر چند این گیاه در اصل در بومی مناطق خشک و نیمه خشک است اما خاک لومی که بهترین خاک برای رشد گیاهان است و دارای ترکیبی از شن و ماسه و گل و لای و خاک رس است برای این گیاه مناسب تر از خاک غرقابی است. خاکی که برای رشد این گیاه استفاده می شود نباید خیلی غنی و مغذی باشد و نباید به آن کود کمپوست یا هر نوع کود دیگری اضافه شود.

گریندلیا از ماه مه تا اکتبر شکوفا می شود. در آفتاب و سایه جزئی رشد می کند، اما در شرایط آفتابی به بهترین شکل رشد می کند و ارتفاع آن می تواند به ۱.۵ متر نیز برسد. این گل از طریق قلمه زدن نیز قابل تکثیر است.

خواص دارویی گیاه گریندلیا

این گیاه نه تنها به عنوان یک گیاه زینتی کشت می شود بلکه دارای خواص دارویی نیز می باشد. از این رو در طب سنتی سابقه کاربرد طولانی داشته است. این گیاه قرن هاست که توسط بومیان آمریکایی برای درمان انواع بیماری ها مورد استفاده قرار می گیرد.

گریندلیا به دلیل داشتن مقدار بالای رزین برای درمان سرما خوردگی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین برای بیماری هایی مانند برونشیت، آسم و سیاه سرفه نیز مفید است.

برای این منظور باید روزانه چند فنجان چای تهیه شده از برگها و گلهای آن مصرف کرد. از این گیاه برای درمان بیماری های تنفسی نیز استفاده می شود. همچنین برای درمان التهاب مثانه مفید است. برای درمان تحریکات پوستی نیز مفید می باشد.

بومیان امریکایی برای درمان التهابات ایجاد شده بر اثر تماس با پیچک سمی از جوشانده این گیاه استفاده می کردند. گیاه گریندلیا در سال ۱۸۶۳ و بعد از اینکه اثرات درمانی آن مشاهده شد توسط پزشک کالیفرنیایی به نام دکتر کرنفیلد به طور رسمی به عنوان یک داروی رسمی معرفی شد.

این گیاه دارای اثرات درمانی برای بیماری های پوستی از جمله بثورات، اگزما و درماتیت است. همچنین دارای خاصیت تسکین دهندگی و روشن کنندگی پوست بوده و در تهیه و تولید روشن کننده ها در محصولات آرایشی مورد استفاده قرار می گیرد.

اثرات ضد قارچی و باکتری گیاه گریندلیا

گریندلیا دارای اثرات ضد التهابی است که مدت هاست توسط پزشکان طب سنتی استفاده می شود. نتیجه آزمایشات در مورد این گیاه نشان داد که مواد تشکیل دهنده آن از رشد قارچ ها و باکتری ها جلوگیری می کند.

این گیاه همچنین دارای خواص آنتی اکسیدانی است و از رشد سلول های سرطانی جلوگیری می کند.

عوارض مصرف زیاد گیاه گریندلیا

مصرف بیش از روزانه چهار تا شش گرم خشک این گیاه سبب تحریک معده و کلیه ها می شود. زنان باردار یا شیرده باید قبل از مصرف این داروی گیاهی با پزشک خود مشورت کنند. مصرف زیاد این گیاه همچنین باعث کاهش فشار خون می شود.

منبع: بیتوته

انتهای پیام/

کد خبر: 1127329

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =