صهیونیست‌ها چه نقشی در آشوب‌های لبنان داشتند؟

منابع امنیتی لبنان از کشف و انهدام بیش از 15 شبکه جاسوسی اسرائیل در لبنان خبر دادند. مظنونان به همکاری با دشمن صهیونیستی در این شبکه‌ها بیشتر از قشر جوانان بوده است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز،  پایه و اساس تاسیس و موجودیت رژیم اسرائیل مبتنی بر فعالیت‌های جاسوسی بوده و سرویس‌های جاسوسی این رژیم همواره نقش اصلی را در محافل تصمیم گیری تل‌آویو ایفا می‌کنند.

راهبرد سرویس‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی، حفظ و بقای این رژیم در منطقه است .رژیم صهیونیستی از یک تفکر خاص پیروی می‌کند که حالت افراط گرایی و تهاجمی به دیگر نژادها و ملل دارد. تعدی و تجاوز به خاک دیگر کشورها به ویژه کشورهای همسایه فلسطین اشغالی از سیاست‌های ثابت این رژیم است.

اگر نگاهی به گذشته رژیم صهیونیستی بیاندازیم در می‌یابیم که کلیه عملیات‌های اطلاعاتی، امنیتی و نظامی آن ناشی از تفکرات فوق الذکر بوده است به طوری که این رژیم در منطقه خاورمیانه تاکنون دست به کشتار مردم بی‌گناه فلسطین، عملیات خرابکارانه علیه همسایگان فلسطین و اقدام به ایجاد ترس، ترور و وحشت در منطقه کرده و این اقدامات با هدایت سرویس‌های جاسوسی داخلی و خارجی، صورت گرفته است.

تحرکات جاسوسی اسرائیل علیه مقاومت

در این میان رژیم صهیونیستی در فعالیت‌های جاسوسی خود تمرکز ویژه‌ای روی گروه‌های مقاومت و به ویژه حزب‌الله در لبنان داشته که در بسیاری از موارد مقاومت موفق به کشف و انهدام شبکه‌های جاسوسی دشمن شده است.

در دوره اخیر دشمن صهیونیستی تلاش کرده تا با سوءاستفاده از بحران اقتصادی و مالی و سیاسی لبنان و با بهره‌گیری از گروه‌های مدنی و انجمن‌های غیردولتی در جامعه داخلی لبنان نفوذ کرده و حتی برخی جوانان را به عنوان جاسوس به کار بگیرد. قابل توجه است بسیاری از این افراد که در دام جاسوسی برای دشمن گرفتار می‌شود، از ماهیت فعالیت خود اطلاعی ندارند و نمی‌دانند که برای اسرائیل کار می‌کنند.

اطلاعات نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی برای انجام عملیات‌های امنیتی در داخل لبنان و حتی کشورهای دیگری همچون سوریه و عراق از یگان‌های زبده استفاده می‌کند که طبق شیوه تیم‌های مخفی که تحت آموزش‌های دقیق قرار گرفته‌اند کار می‌کنند و با فعالیت در کشورهای عربی آشنا هستند.

اما این اقدامات دشمن صهیونیستی موجب شده تا مقاومت  روش‌های امنیتی خود را توسعه دهد و در بسیاری از موارد موفق به انجام عملیات‌های پیشگیرانه و کشف شبکه‌های جاسوسی رژیم صهیونیستی شده که همین امر دشمن را بر آن داشته تا تغییرات عمده‌ای در سازوکار عملیات‌های خود به ویژه در لبنان و سوریه ایجاد کند.

در همین چارچوب اخیر منابع امنیتی لبنان از کشف و انهدام بیش از 15 شبکه جاسوسی اسرائیل در لبنان خبر دادند. مظنونان به همکاری با دشمن صهیونیستی در این شبکه‌ها بیشتر از قشر جوانان بوده و اعتراف کردند که به دلیل وخامت اوضاع مالی و معیشت و با انگیزه مالی دست به این کار زده‌اند. بسیاری نیز گفتند که تصور می‌کردند برای سازمان‌های غیردولتی و بین‌المللی کار می‌کنند نه رژیم صهیونیستی.

شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان بعد از دستگیری افراد مظنون به همکاری با دشمن صهیونیستی به نتایجی دست یافت که می‌تواند ماهیت روش جدید صهیونیست‌ها برای جاسوسی در کشورهای عربی و به ویژه علیه گروه‌های مقاومت را روشن کند.

این نتایج به شکل زیر است:

-شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان در تحقیقات خود متوجه شد که دشمن به داخل همین شعبه و در مواضع بسیار نزدیک به فرماندهی آن نفوذ کرده است.  بر اساس این اطلاعات  فردی که مظنون به همکاری با دشمن صهیونیستی برای جاسوسی از شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان بوده ماموریت داشته تا داده‌هایی  درباره افسران این شعبه و همچنین هویت آنها و نقش‌هایی که ایفا می‌کنند به دست بیاورد.

- همچنین یکی از مظنونان به همکاری با دشمن صهیونیستی که در دمشق به سر می‌برد اعتراف کرد که مواضع غیرنظامی و نظامی و تجاری و همچنین نقشه‌های راه و ساختمان در دمشق را رصد می‌کرده است؛ بدون اینکه بداند هدف از جمع آوری این اطلاعات چیست.

- در تحقیقات مشخص شد که دشمن صهیونیستی توانسته در میان شماری از کارکنان سازمان‌ها و انجمن‌های غیر دولتی لبنان نفوذ کرده و آنها را برای جمع‌آوری اطلاعات درباره وضعیت سیاسی و اجتماعی و همچنین املاک و منازل شهروندان لبنانی در جنوب این کشور به کار بگیرد.  این افراد ماموریت داشته‌اند اطلاعاتی درباره مواضع حزب‌الله و برخی مواضع ارتش و همچنین نیروهای حزب الله و افرادی که با مقامات و مسئولان این جنبش ارتباط دارند جمع آوری کنند.

- تحقیقات نشان می‌دهد که رژیم صهیونیستی به شکل ویژه بر گروه‌های جنبش حماس فلسطین در اردوگاه‌های لبنان متمرکز شده و از مزدوران خود خواسته بود تا بر تردد فلسطینی‌ها در این اردوگاه‌ها نظارت کنند.

- در میان مظنونانی که توسط شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان دستگیر شدند شماری از مهندسان ارتباطات قرار دارند که یکی از آنها اعتراف کرد برای ایجاد مراکز ارتباطی در بیروت مامور شده بود.

نقش جاسوسان اسرائیل در آشوب‌های لبنان

شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان همچنین در مراحل تحقیق خود موفق شدند سازوکارهای ارتباط میان مظنونان و مافوق‌های آنها و نحوه تحویل وجوه تعیین شده توسط دشمن صهیونیستی به مزدوران را فاش کند.

تحقیقات نشان می‌دهد که ارتباط میان آنها از طریق وب سایت‌ها یا تماس‌های تلفنی در داخل لبنان و با شماره‌های لبنانی صورت می‌گیرد. به نظر می‌رسد که سرویس‌های جاسوسی رژیم‌صهیونیستی قصد داشتند  از افشای شماره‌های امنیتی خود جلوگیری کنند؛ چرا که پیش از این جاسوسان در داخل لبنان برای اطلاع از ماموریت خود با شماره‌های خارجی تماس می‌گرفتند و همین امر موجب افشای تحرکات و عملیات‌های آنها می‌شد.

همچنین در تحقیقات شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان روش جدیدی از عملیات دشمن اسرائیلی در لبنان که متفاوت از روش‌های قبلی بود افشا شد. در این تحقیقات مشخص شد که جذب جاسوسان از طریق شبکه‌های اجتماعی صورت گرفته و انگیزه شمار زیادی از آنها برای همکاری با دشمن، انگیزه مالی به دلیل وخامت اوضاع اقتصادی بوده است و همین مسئله موجب شده که فریب بخورند.

پرداختن پول به این افراد نیز از طریق شرکت‌های انتقال پول صورت گرفته که منبع آن کشورهای آمریکای لاتین و اروپای شرقی و آفریقا و برخی کشورهای آسیایی بوده است. تحقیقات نشان می‌دهد که در ابتدا مبالغ کمی به حساب این افراد ریخته می‌شد تا جلب توجه نکند. این پول‌ها در قالب کمک‌های ارسال شده توسط مهاجرانی به خانواده‌های آنها  وارد لبنان می‌شد.  بررسی‌ها نشان داد که شماری از این جاسوسان در ازای ارائه اطلاعات مربوطه در شبکه‌های اجتماعی تنها مبالغی بین 100 تا 200 دلار  دریافت کرده‌اند.

طی یک ماه گذشته شعبه اطلاعات نیروهای امنیت داخلی لبنان دست کم از 35 نفر که مظنون به همکاری با دشمن صهیونیستی هستند بازجویی کرده و حدود 20 نفر از آنها دستگیر شدند و یک نفر نیز توسط سرویس امنیتی مقاومت و یک نفر دیگر در سوریه دستگیر شد. اما برخی افراد دیگر که دست به اقدامات مشابهی زده بودند اما ارتباط آنها با دشمن ثابت نشد آزاد شدند.

این افراد دستگیر شده که مظنون به همکاری با رژیم صهیونیستی هستند تابعیت لبنانی و فلسطینی و سوری دارند. این جاسوسان بیشتر متعلق به مناطق بیروت و جبل و کسروان هستند. تحقیقات نشان داد که حداقل 12 تن از  جاسوسان دستگیر شده از کار برای دشمن اسرائیلی آگاه بودند و بقیه تصور می‌کردند که برای نهادهای بین المللی و سازمان‌های غیر دولتی کار می‌کنند.  همچنین در میان آنها افرادی هستند که موفق شده بودند با طرفداران مقاومت ارتباط نزدیک برقرار کنند و همین امر تردد آنها را در مناطق جنوبی و البقاع و ضاحیه  آسان‌تر کرده بود.

یکی از این جاسوسان که اهل طرابلس است همکاری خود با دشمن صهیونیستی را اینگونه توجیه کرد که شخصا با حزب الله دشمنی  دارد و آماده انجام هر کاری علیه این جنبش می‌باشد. او اعتراف کرد که ابتکار عمل برای ارتباط با اسرائیلی‌ها را به دست گرفته بود و اسرائیلی‌ها برایش دوره‌های تخصصی برگزار کردند و سپس در زمینه استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین آموزش دید. همچنین صهیونیست‌ها یک پهپاد در اختیار او قرار دادند که در برخی ماموریت‌هایش از آن استفاده می‌کرد.

یکی دیگر از این جاسوسان به نام «سرگئو»  که در یکی از انجمن‌های غیر دولتی مربوط به اعتراضات اکتبر 2019 فعالیت دارد، اعتراف کرد که برای آشوب‌آفرینی و  انتشار شعارهایی علیه حزب الله در جریان اعتراضات مامور شده بود.

همچنین سه نفر از جاسوسان دستگیر شده اعتراف کردند که برای دسترسی به اطلاعات درباره اسامی صاحبان املاک در مناطق جنوبی مامور شده بودند و همچنین از آنها خواسته شده بود که در شماری از این مناطق آپارتمان اجاره کنند.

با توجه به مواردی که گفته شد کاملا روشن است صهیونیست‌ها به ویژه در آستانه انتخابات پارلمانی لبنان تحرکات جاسوسی خود را در مناطقی که طرفدار مقاومت هستند افزایش دهند. همچنین شرایط بحرانی لبنان در زمینه مالی و اقتصادی موجب شده بیشتر جوانان این کشور خواسته یا ناخواسته گرفتار دام دشمن شوند و همین امر مستلزم ایجاد سازوکاری برای آگاهی‌سازی در میان جوانان و نوجوانان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128001

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =