مراحل دریافت شناسنامه جدید چیست؟

شما زمانی احتیاج به تعویض شناسنامه خود پیدا می‌کنید که یا شناسنامه قدیمی شما مستعمل شده و یا تغییراتی در اطلاعات هویتی شما ایجاد شده باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، قبل از هرچیزی ذکر این نکته حائز اهمیت است که هیچ اجباری برای تعویض شناسنامه قدیمی و اخذ شناسنامه جدید وجود ندارد. در واقع می‌توان گفت اجباری بودن تعویض کارت ملی این شائبه را در بین مردم ایجاد کرده است که باید حتما برای تعویض شناسنامه هم اقدام کنند؛ اما اینگونه نیست.

بیشتر بخوانید:

مراحل دریافت گذرنامه به چه صورت است؟

شما زمانی احتیاج به تعویض شناسنامه خود پیدا می‌کنید که یا شناسنامه قدیمی شما مستعمل شده و یا تغییراتی در اطلاعات هویتی شما ایجاد شده باشد.

مراحل دریافت شناسنامه جدید

همانطور که در تصویر زیر مشاهده می‌کنید، برای دریافت شناسنامه جدید باید ۷ مرحله را پشت سر گذاشت.
مراحل یک و دو بر توسط متقاضی انجام شده و سایر مراحل توسط مسئولین و کارمندان اداره ثبت احوال به انجام می‌رسند. در نهایت هم در مرحله ۷ متقاضی اقدام به دریافت شناسنامه جدید خواهد کرد.قدم اول برای درخواست صدور شناسنامه جدید این است که به صورت حضوری به اداره ثبت احوال و یا یکی از دفاتر پیشخوان ارائه دهنده خدمات ثبت احوال مراجعه کنید. ما برای راحتی شما همراهان عزیز لیستی از ادارات ثبت احوال و همچنین دفاتر پیشخوان معتبر استان تهران را در ادامه آورده‌ایم.

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

مدارک مورد نیاز برای تعویض شناسنامه قدیمی و گرفتن شناسنامه جدید عبارتند از:

 اصل شناسنامه
 سه قطعه عکس ۴×۳ تمام رخ جدید ( برای اشخاص ۱۵ سال به بالا )
 پرداخت هزینه متعلقه طبق تعرفه جاری
چنان‌چه شناسنامه‌ای که جهت تعویض ارائه می‌شود، فاقد عکس باشد ارائه اصل و تصویر مدارک معتبر عکس‌دار (گذرنامه، کارت پایان خدمت وظیفه عمومی یا معافیت، گواهینامه رانندگی، کارنامه عکس‌دار دوره‌های تحصیلی راهنمایی به بالا، معرفی‌نامه عکس‌دار محصلین از سوی محل تحصیل یا کارت شناسایی عکس‌دار کارمندان دولت با ذکر مشخصات سجلی) الزامی است. اصل مدارک پس از تطبیق با تصویر مدرک، مسترد خواهد شد.
جهت تعویض شناسنامه، کلیه شعب اداره ثبت احوال و دفاتر پیشخوان سراسر کشور آماده دریافت مدارک گفته شده در ساعات اداری خواهند بود.

چه کسانی می توانند برای دریافت شناسنامه جدید اقدام کنند ؟

تمام افرادی که شناسنامه قدیمی دارند می‌توانند جهت تعویض شناسنامه اقدام کنند. همچنین کسانی که شناسنامه آن‌ها جدید است ولی مستعمل شده هم در زمره واجدین شرایط دریافت شناسنامه جدید قرار می‌گیرند.

در نهایت افرادی که شناسنامه آنها مفقود شده باشد هم می‌توانند نسبت به دریافت شناسنامه المثنی اقدام کنند. برای این افراد هم شناسنامه جدید صادر خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =