فعالیت استادان در صنعت به دانشجویان لطمه می‌زند/ حقوق اعضای هیئت علمی کمتر از کارمندان دانشگاه

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان معتقد است که دانشگاه‌ها حمایت مالی خوبی از استادان ندارند، در نتیجه استادان به سمت فعالیت‌های صنعتی می‌روند و وقتی برای تدریس نمی‌گذارند.

مهدی نورمحمدی سیگارودی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که آیین‌نامه‌ای از سوی وزارت علوم به دانشگاها ابلاغ شده که بر اساس آن، ۲ نمره پایان‌نامه برای ارتباط با صنعت درنظر گرفته می‌شود، اظهار کرد: مشکل این آیین‌نامه این است که رویه‌ای را برای دانشجویان تعریف کرده؛ اما دانشجویان دسترسی لازم‌ برای استفاده از این رویه را ندارند.

وی با اشاره به این که آیین‌نامه‌ ایجاد شده؛ اما فرصت مناسب برای دانشجویان فراهم نیست، افزود: استان گیلان، استانی صنعتی نیست و متاسفانه به سمت کارآفرینی هم نرفته است. مواردی مانند فریلنسر (Freelancer) و خود اشتغال‌زایی هم پیشرفتی نداشته است.

متد آموزشی دانشگاه‌های ایران بسیار قدیمی است. به همین دلیل، دانشجویانی به جامعه تحویل داده می‌شوند که پاسخگوی هیچ نیازی برای صنعت کنونی کشور نیستند.

نورمحمدی درباره مشکلات اشتغال فارغ‌التحصیلان رشته مدیریت صنعتی، گفت: متد آموزشی دانشگاه‌های ایران بسیار قدیمی است. به همین دلیل، دانشجویانی به جامعه تحویل داده می‌شوند که پاسخگوی هیچ نیازی برای صنعت کنونی کشور نیستند.

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با تصریح بر این که در جهان از نسل چهارم صنعت صحبت می‌شود؛ اما در دانشگاه‌های ما هنوز هم در مورد مکاتب اولیه مدیریت صحبت می‌کنند که مربوط به سال‌های ۱۸۰۰ و ۱۹۰۰ است، یادآور شد: متاسفانه در این سال‌ها هیچ تحولی به معنای واقعی در نظام آموزشی ما اتفاق نیفتاده است.

وی با تاکید بر این که دانشگاه‌ها در تربیت دانشجوی متفکر و مسئله‌یاب ضعیف هستند، افزود: حتی استادان، دانشجویان کارشناسی را از فعالیت‌های پژوهشی منع می‌کنند و از دانشجویان می‌خواهند که در چارچوب چارت درسی خود بمانند و به سمت مسائل پژوهشی نروند. به همین دلیل، دانشجویان نمی‌توانند در آینده برای صنعت و جامعه مفید باشند.

نورمحمدی با بیان این که مشکلات دانشگاه تنها به مدیران برنمی‌گردد، متاسفانه استادانی هم هستند که برای مسائل کاری خودشان اولویت بیشتری قائل هستند، گفت: برخی استادان به دلیل مشکلات مالی به سمت کار در صنعت می‌روند و فعالیت خود را در دانشگاه محدود می‌کنند. در عوض فعالیت خود در صنعت را گسترش می‌دهند. سوالی که مطرح می‌شود این است که این استاد چگونه می‌تواند برای دانشجویان و تدریس خود وقت بگذارد؟

حقوق اعضای هیئت علمی در برخی موارد از کارمند دانشگاه کمتر است

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با اشاره به این که فعالیت صنعتی استادان، به دانشجویان لطمه می‌زند، یادآور شد: اعضای هیئت علمی از نظر قوانین استخدام کشور، کارمندان تمام وقت به حساب می‌آیند. یعنی استاد باید تمام وقت در خدمت سازمان دولتی خود باشد و همه فکر و ذهنش برای سازمان باشد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: متاسفانه دانشگاه‌ها حمایت مالی خوبی از استادان ندارند. به طوری که در برخی موارد حقوق اعضای هیئت علمی از کارمند دانشگاه کمتر است. این درست نیست که عضو هیئت علمی با مدرک دکتری و مرتبه استادیار یا دانشیار، حقوقش از کارمندان دانشگاه پایین‌تر باشد.

نورمحمدی با تصریح بر این که استادان برای تامین مخارج خود و خانواده‌شان به فعالیت‌های خارج از دانشگاه رو می‌آورند، افزود: مثلا استاد حقوقی که خارج از دانشگاه کار وکالت انجام می‌دهد، گاهی برای رفتن به دادگاه مجبور است کلاس درس خود را تعطیل کند.

 دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با تاکید بر این که پذیرش دانشجوی دکتری در بسیاری از کشورهای جهان پوژیشن‌محور است، گفت: یعنی یک دانشجو برای تحصیل در مقطع دکتری باید روشن کند که در چه حوزه‌ای قصد دارد، فعالیت کند. سپس، استاد، جامعه و دولت از آن دانشجو برای پوزیشن‌اش حمایت می‌کنند.

جذب دانشجوی دکتری از طریق کنکور فاجعه است

وی با بیان این که متاسفانه دانشجویان دکتری در ایران از مسیر اشتباهی یعنی کنکور وارد دانشگاه می‌شوند، یادآور شد: برای نظام آموزشی یک کشور، فاجعه است که هنوز دانشجوی دکتری خود را از طریق کنکور جذب می‌کند. چون یک نفر با چند ماه درس خواندن فشرده می‌توانند کنکور قبول شود؛ اما کسی که خلاق یا مستعد است به دلیل این که نمی‌تواند سد کنکور را بگذراند، از ادامه تحصیل بازمی‌ماند.

نورمحمدی در ادامه خاطرنشان کرد: دانشجوی دکتری در کشورهای دیگر از بهترین امکانات و حقوق برخوردار می‌شود و تسهیلاتی در زمینه اجاره خانه، حمل و نقل و تغذیه دارند.

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان با اشاره به این که متاسفانه تضاد منافع در نظام آموزشی ما در موارد زیادی دیده می‌شود، گفت: وقتی رئیس دانشگاه از میان اعضای هیئت علمی دانشگاه انتخاب می‌شود، هرگز قانونی علیه اعضای هیئت علمی تدوین نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وقتی وزیر علوم عضو هیئت علمی است، آیا قانونی تصویب می‌کند که پس از دوران وزارت، به ضرر خودش باشد؟ برخی استادان برای شورای شهر کاندید می‌شوند. چرا یک عضو هیئت علمی باید دغدغه عضویت در شورای شهر را داشته باشد.

استادان از دانشجویان استفاده ابزاری می‌کنند

نورمحمدی با تاکید بر این که استادان از دانشجویان استفاده ابزاری می‌کنند، افزود: به این معنا که دیگر زمانی برای تدریس نمی‌گذارند و کلاس‌هایشان تبدیل شده‌اند به جلسات ارائه مقاله. دانشجو را مجبور می‌کنند که مقالات روز دنیا را مطالعه کرده و در کلاس ارائه دهد. حتی کلاس‌هایی وجود دارد که ۱۴ جلسه از ۱۶ جلسه کلاس به ارائه دانشجویان گذشته است.

دبیر انجمن علمی مدیریت صنعتی دانشگاه گیلان در پایان اظهار کرد: دیدگاه استاد این است که من به دلیل فعالیت در صنعت وقت ندارم، زمانی برای تدریس بگذارم. به همین دلیل دانشجویان را مجبور می‌کند که مقالات را ارائه دهند تا این رهگذر در جریان مسائل علمی روز قرار بگیرند، در حالی که بهره علمی برای دانشجویان ندارد.    

انتهای پیام/

کد خبر: 1128634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهرداد حاجیوند IR ۱۲:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      سلام این اقا از همه جا بی خبره - من کارمند دانشگاهم همکارم هیات علمیه 30 میلیون حقوق میگیره و هیچ وقت هم نیستش ولی من بد بخت با فوق لیسانس چو ن هیات علمی نیستم 8 میلیون هم نمی گیرم لطفا دروغ چاپ نکنید