وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور چیست؟

نظارت بر مجموعه سازمان های اداری کشور در جهت مقابله با فساد به عهده سازمان بازرسی کل کشور گذاشته شده است که از طریق بازرسی های موردی ، فوق العاده و با دستور برخی از مقامات ، بر سازمان ها و مراجع اداری نظارت نموده و موارد تخلف و نارسایی ها را به مراجع ذی رابط اعلام می دارد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، به منظور نظارت بر حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه های اداری کشوری و لزوم مقابله با فساد ، اصل یکصد و هفتاد و چهارم قانون اساسی سازمان بازرسی کل کشور را پیش بینی نموده است که زیر نظر رییس قوه قضاییه تشکیل شده و فعالیت می نماید.

در همین راستا ، قانون تشکیل سازمان بازرسی کل کشور نیز به تصویب رسیده است که در این قانون ، شرح وظایف و اختیارات مربوط به سازمان بازرسی کل کشور مطرح شده است . به همین مناسبت ، در ادامه این مقاله قصد داریم به بررسی ماده 2 قانون سازمان بازرسی کل کشور در ارتباط با شرح وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور پرداخته و به اهم موارد مذکور اشاره نماییم .

بازرسی و نظارت مستمر سازمان های اداری

اهم وظایف و اختیارات سازمان بازرسی کل کشور که برخی از طریق سایت سازمان بازرسی کل کشور انجام می گیرد، به ترتیب ذیل است : اولین وظیفه سازمان بازرسی کل کشور ، بازرسی و نظارت مستمر کلیه وزارتخانه ها و ادارات و امور اداری و مالی دادگستری ، سازمان ها و دستگاه های تابعه قوه قضاییه و نیروهای نظامی و انتظامی و مؤسسات و شرکتهای دولتی و شهرداری ها و مؤسسات وابسته به آنها و دفاتر اسناد رسمی و مؤسسات عام المنفعه و نهادهای انقلابی است .

همچنین ، سازمان بازرسی کل کشور بر کلیه سازمان هایی که تمام یا قسمتی از سرمایه یا سهام آنان متعلق به دولت است یا دولت به نحوی از انحا بر آنها نظارت یا کمک می نماید و کلیه سازمان هایی که شمول این قانون نسبت به آنها مستلزم ذکر نام آنها است ،می باشد که این نظارت توسط سازمان بازرسی بر اساس برنامه منظم اعمال می شود .

بازرسی فوق العاده

دومین وظیفه و اختیار سازمان بازرسی کل کشور ، انجام بازرسی های فوق العاده حسب الامر مقام معظم رهبری و یا به دستور رییس قوه قضاییه و یا درخواست رییس جمهور و یا کمیسیون اصل نود 90 قانون اساسی مجلس شورای اسلامی و یا بنا به تقاضای وزیر یا مسئول دستگاه های اجرایی ذیربط و یا هر موردی که به نظر رییس سازمان ضروری تشخیص داده شود ، می باشد .

اعلام موارد تخلف و نارسایی ها

سومین وظیفه سازمان بازرسی کل کشور ، اعلام موارد تخلف و نارسایی ها و سوء جریانات اداری و مالی است که در خصوص وزارتخانه ها و نهادهای انقلاب اسلامی و بنیادها به رییس جمهور و در خصوص مؤسسات و شرکتهای دولتی و وابسته به دولت به وزیر ذیربط اعلام و در مورد شهرداری ها و مؤسسات وابسته به وزیر کشور و در اعلام خواهد شد .

در خصوص مؤسسات غیر دولتی کمک بگیر از دولت ، این تخلفات به وزیر ذی ربط اعلام شده و در خصوص سوء جریانات اداری و مالی در مراجع قضایی و واحدهای تابع دادگستری ، به رییس قوه قضاییه و در موارد ارجاعی کمیسیون اصل نود قانون اساسی نتیجه بازرسی به آن کمیسیون اعلام خواهد شد .

اعلام وقوع جرم به مراجع قضایی

چهارمین مورد از وظایف سازمان بازرسی کل کشور در مواردی است که گزارش بازرسی متضمن اعلام وقوع جرمی باشد که در این صورت ، چنانچه جرم دارای حیثیت عمومی باشد، رییس سازمان یا مقامات مأذون از طرف وی یک نسخه از گزارش را با دلایل و مدارک مربوط برای تعقیب و مجازات مرتکب به مرجع صالح قضایی ارسال و موضوع را تا حصول نتیجه نهایی پیگیری می نمایند .

در مورد تخلفات اداری، انضباطی و انتظامی مستقیما مراتب را به مراجع ذیربط منعکس نموده و پیگیری لازم را به عمل آورند. مراجع رسیدگی کننده مکلفند وقت رسیدگی و جهت حضور را به اطلاع سازمان بازرسی کل کشور برسانند.

البته در مورد جرایم منتهی به ورود خسارت به اموال دولتی و حقوق عمومی و تضییع آنها دادستان ضمن تعقیب کیفری متهم یا متهمان در دادگاه صالح در صورت احراز ورود خسارت و ضرر و زیان، رأسا جبران آن را بدون پرداخت هزینه دادرسی از دادگاه درخواست می نماید. دستگاه های ذیربط موظف به همکاری با دادستان در جمع آوری دلایل و مدارک و پیگیری موضوع می باشند.

گزارش موارد تخلف آیین نامه ها و مدیران دولتی

آخرین مورد از اهم وظایف سازمان بازرسی کل کشور ، گزارش موارد تخلف می باشد که بر اساس آن گزارش های بازرسی در ارتباط با آیین نامه و تصویب نامه و بخشنامه و دستورالعمل های صادره و شکایات اشخاص حقیقی و حقوقی غیر دولتی که حاکی از تشخیص تخلف در موارد فوق الذکر باشد جهت رسیدگی و صدور رأی به دیوان عدالت اداری ارسال می گردد. 

در مواردی هم که گزارش بازرسی متضمن اعلام تخلف اداری مدیران کل ادارات و مقامات بالاتر تا سطح وزرا و همطراز آنان است که مشمول قانون رسیدگی به تخلفات اداری هستند، سازمان گزارش را برای رسیدگی به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری نهاد ریاست جمهوری ارسال و تا حصول نتیجه پیگیری می کند . 

در خصوص نحوه شکایت و رسیدگی در سازمان بازرسی کل کشور، هیأت رسیدگی بدوی و تجدیدنظر مزبور با عضویت یک نفر از قضات منصوب رییس قوه قضاییه تشکیل می شود و خارج از نوبت طبق قانون رسیدگی به تخلفات اداری به موضوع رسیدگی می کند. رییس هیأت موظف است ضمن نظارت بر ثبت پرونده و تعیین اوقات رسیدگی مراتب را به عضو قاضی و نماینده سازمان جهت حضور اعلام نماید.

البته سازمان مجاز است در نظارت و بازرسی از نیروهای نظامی ، انتظامی ، امنیتی و شرکت ها و مؤسسات تابعه از نیروهای بازنشسته واجد شرایط و متخصص مراجع مذکور استفاده کند . آیین نامه اجرایی این بند با پیشنهاد سازمان به تصویب رییس قوه قضاییه می رسد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =