پیشنهادهای رئیس جمهور پاکستان برای تقویت تجارت با ایران

رئیس جمهوری پاکستان که اواخر ماه گذشته نشست مهمی را در گوادر با هدف توسعه ایالت بلوچستان و تقویت همکاری های مرزی با همسایگان برگزار کرده بود، طرح به کارگیری ارز محلی میان ایران و پاکستان را در اختیار مقام های مربوطه قرار داده که هدف آن تسهیل همکاری‌های تجاری دو همسایه خواهد بود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، روزنامه اقتصادی «بیزینس ریکوردر» چاپ شهر اسلام‌آباد به نقل از اسناد رسمی مربوط به نشست اوایل بهمن ماه امسال (اواخر ماه ژانویه) به ریاست «عارف علوی» رئیس جمهوری پاکستان در شهر بندری گوادر واقع در ایالت بلوچستان به عنوان استان همجوار مرزی با سیستان و بلوچستان ایران، نوشت: علوی، خواستار پیگیری جدی استفاده از ارز محلی (پول ملی) برای تجارت میان ایران و پاکستان شده و طرح خود را در اختیار مقام های مربوطه قرار داده است.

رئیس جمهوری پاکستان درحالی گزینه استفاده از ارز محلی را مطرح می‌کند که سفیر کشورمان در اسلام‌آباد چندی پیش از از پیشنهاد تهران به اسلام‌آباد برای استفاده از ارز محلی در تجارت دوجانبه خبر داد.

«سید محمدعلی حسینی» اوایل آذرماه امسال در دیدار با مسوولان اتاق بازرگانی و صنعت مندی بهاوالدین (MBCCI) اعلام کرد: استفاده از پول ملی در تجارت ایران و پاکستان در دست پیگیری است و در همین زمینه بانک مرکزی ایران پیش نویسی را به طرف پاکستانی ارائه کرده است و ما منتظر پاسخ آنان هستیم.

در گزارش بیزینس ریکوردر آمده است: رئیس جمهوری پاکستان به رییس بانک مرکزی این کشور و همچنین رئیس سازمان درآمدهای ملی (FBR) دستور داده تا همه ترتیبات لازم برای تجارت دوجانبه با ایران از طریق ارز محلی را فراهم کنند.

جلسه اخیر رئیس جمهوری پاکستان در شهر بندری گوادر با حضور مقام‌های بلندپایه دولت‌های مرکزی و ایالتی شامل رئیس مجلس، نائب رئیس مجلس ملی، سروزیر و حکمران ایالت بلوچستان، وزیر دارایی، سرپرست وزارت بازرگانی، وزیر دریانوردی، فرمانده نیروهای ارتش در بلوچستان و مرزبانی برگزار شده بود، جایی که علوی بر تسهیل بیشتر تجارت و همکاری های مرزی میان دو کشور همسایه در راستای بهبود زندگی مرزنشینان و روان‌سازی تعاملات اقتصادی تاکید کرد.

روزنامه پاکستانی نوشت: علوی در این نشست با اشاره به پروژه موفق احداث بازارچه‌های مرزی در نقاط مشخص شده میان ایران و پاکستان، تاکید کرده است که این طرح موجب تسهیل زندگی مردم در تمام گذرگاه‌های مرزی شده و تکمیل آن باید تسریع شود.

هفتم آذرماه امسال رئیس جمهوری پاکستان طی دیدار با آیت الله سید ابراهیم رئیسی همتای ایرانی خود در حاشیه اجلاس سران سازمان اکو در پایتخت ترکمنستان، با تاکید بر اهمیت تعمیق روابط دوجانبه با جمهوری اسلامی ایران، خواستار عملیاتی شدن تجارت تهاتری میان دو کشور و برگزاری نشست‌های مشترک برای پیشبرد سازوکار تجارت و تعاملات اقتصادی شد.

عارف علوی رئیس جمهوری پاکستان ضمن اشاره به نشست اخیر کمیته مشترک تجاری دو کشور در تهران، بر اهمیت برگزاری منظم سازوکارهای دوجانبه برای تجارت و اقتصاد و همچنین بر استفاده از مکانیزم تجارت پایاپای در این زمینه تاکید کرد.

عمران خان نخست وزیر پاکستان نیز روز دوشنبه ۲۵ بهمن طی دیدار با وزیر کشور جمهوری اسلامی ایران در اسلام‌آباد با ابراز خرسندی از پیشرفت و اقدامات مثبت در توسعه روابط برادرانه دو کشور بر اهمیت همکاری نزدیک برای تقویت تجارت مشترک تاکید کرد و خواستار عملیاتی شدن سریع طرح بازارچه‌های مشترک مرزی میان ایران و پاکستان شد.

در همین خصوص خانم «زبیده جلال» وزیر صنایع دفاعی پاکستان و نماینده مجلس این کشور از ایالت بلوچستان که مقام ناظر بر پروژه بازارچه‌های مرزی از سوی دولت اسلام‌آباد است در حساب کاربری خود در توییتر با اشتراک گذاشتن تصاویری از پیشرفت عملیات احداث بازارچه مرزی در ۲ نقطه «گبد» و «چدگی» در نزدیکی نوار مشترک با ایران، اعلام کرد: این ۲ بازارچه مرزی به زود عملیاتی خواهد شد.

ایران و پاکستان در زمینه مبادلات تجاری، مکمل یکدیگر محسوب می‌شوند که با توسعه همکاری‌ها از جمله در زمینه‌های حمل و نقل کالا، تهاتر محصولات، کاهش تعرفه‌ها و ایجاد بازارچه‌های مرزی می‌توان مشکلات بسیاری را از میان برداشت.

گفتنی است، تاکید و اولویت دولت سیزدهم در توسعه صادرات با کشورهای همسایه است و این موضوع در جریان سفر وزیر امور خارجه پاکستان و مشاور نخست وزیر این کشور به ایران طی ماه‌های اخیر و همچنین سفر دو روز پیش «احمد وحیدی» وزیر کشور ایران به اسلام آباد اعلام و برنامه‌های اقتصادی برای روابط با همسایه شرقی نیز میان مقام‌های بلندپایه دو کشور مطرح شد.

پاکستان به ‌عنوان یکی از کشورهای همسایه ایران، با بیش از ۹۰۰ کیلومتر مرز خشکی که پس از عراق دارای طولانی‌ترین مرز مشترک با ایران است، هنوز برای بسیاری از مردم ایران به‌ویژه فعالان اقتصادی و تاجران به خوبی مورد شناسایی قرار نگرفته و بایسی به بازاریابی و صادرات کالا به این کشور توجه ویژه شود.

آشنایی فعالان اقتصادی و تاجران ایران و پاکستان از توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متقابل امری اجتناب ناپذیر است. بهره‌گیری از دیپلماسی منطقه‌ای و اقتصادی‌، موجب آثار و برکات فراوانی برای دو کشور خواهد شد.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1130117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =