مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا: احتمال گسترش دامنه جنگ به خارج از اوکراین وجود دارد

متیو کرونیگ با مطرح کردن این فرضیه که احتمال اصابت یک موشک روسیه به اهدافی در سایر کشورهای عضو ناتو وجود دارد، اینطور نتیجه می‌گیرد که در آن صورت احتمالا رهبران ناتو مجبور به تغییر رویکرد خود در واکنش به این جنگ خواهند شد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، از روز گذشته بحث‌هایی پیرامون احتمال گسترش دامنه جنگ به سایر نقاط اروپا و حتی وقوع جنگ جهانی سوم مطرح می‌شود. به زعم برخی تحلیلگران، این امر به وقوع خواهد پیوست که یکی از کشورهای غربی اقدام به مداخله نظامی در جنگ اوکراین کند، در این صورت و با توجه به وعده پوتین به پاسخ قاطع به هر گونه مداخله نظامی، احتمال گسترش دامنه جنگ وجود دارد. هر چند که به نظر می‌رسد رئیس جمهور روسیه با در نظر گرفتن این نکته وارد جنگ با اوکراین شده که کشورهای غربی جسارت لازم برای دفاع از اوکراین را نخواهند داشت.

از نظر «متیو کرونیگ» -استاد دانشگاه «جرج تاون» و مقام پیشین وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا- اگر روسیه دست به اقدام بزرگتری بزند، احتمال گسترش دامنه جنگ به خارج از اوکراین وجود دارد. علاوه بر این، موضوع پناهنده شدن شهروندان اوکراینی به سایر کشورها وجود دارد که می‌تواند برای همسایگان این کشور بی‌ثبات کننده باشد. این کارشناس آمریکایی در ادامه می‌افزاید: با توجه به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده روسیه در گذشته، حتی این امکان وجود دارد که آنها بتوانند با نیروهای عملیات ویژه برای ایجاد مشکل در کشورهای همسایه ناتو به جریان‌های پناهجویان نفوذ کنند.

کرونیگ حتی احتمال وقوع یک حادثه نظامی را منتفی نمی‌داند. وی در تشریح این مسئله اظهار می‌کند: مثلا این احتمال وجود دارد که یک موشک روس‌ها که ظاهرا به سمت اوکراین شلیک شده، به هدفی در یکی از کشورهای عضو ناتو اصابت کند و این امر باعث ایجاد دوراهی‌های واقعی برای رهبران ناتو در مورد نحوه واکنش به این جنگ خواهد شد. این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به این سوال که احتمال حمله روسیه به کشورهای دیگر عضو ناتو، پس از پیروزی در از اوکراین، بیان می‌کند: من فکر می‌کنم او می‌داند که این کار خطرناک خواهد بود. اما اگر او بتواند از پس آن بربیاید، از این پیروزی بزرگ نخواهد گذشت.

این مقام پیشین وزارت دفاع آمریکا می‌افزاید: حتی برداشتن یک تکه کوچک از استونی یا لهستان، وعده جو بایدن -رئیس جمهور ایالات متحده- مبنی بر «دفاع از هر وجب از خاک ناتو» را نقض خواهد کرد. به اعتقاد وی، این فرضیه هنوز رد نشده است و در صورت وقوع آن، ابهامات زیادی در خصوص اتحاد با اروپا به وجود خواهد آمد و این چیزی است که آن را برای پوتین بسیار جذاب می‌کند.

وی در پاسخ به این سوال که احتمال مداخله نیروهای آمریکایی در اوکراین وجود دارد، گفت: تا زمانی که درگیری محدود به اوکراین باشد، بعید است که بایدن نیرو بفرستد. در واقع، او به صراحت اعلام کرده که نیروهای آمریکایی را به اوکراین اعزام نخواهد کرد. کرونیگ در ادامه می‌افزاید: اما اگر جنگ به هر دلیلی به خارج از مرزهای اوکراین سرایت کند، احتمال دخالت آمریکایی‌ها وجود دارد. به گفته این استاد دانشگاه آمریکایی: اکنون نیز نیروهای نظامی ایالات متحده در لیتوانی و لهستان حضور دارند؛ بنابراین در صورت وقوع یک حادثه ناخواسته و یا تظاهر به تصادفی بودن هر گونه حمله به یکی از کشورهای عضو ناتو، احتمال مداخله نظامی مستقیم آمریکا وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131474

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =