دانشگاه آزاد اسلامی به قطب تولید و فرآوری گیاهان دارویی تبدیل می‌شود

مجری طرح گیاهان دارویی با برشمردن ظرفیت‌های موجود در دانشگاه آزاد اسلامی همچون گل‌خانه و زمین‌های کشاورزی جهت استفاده دانشجویان و اعضای هیات علمی، گفت: ما می‌توانیم از حوزه گیاهان دارویی به نحو احسن در ثروت‌آفرینی و کارآفرینی بهره ببریم.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، استفاده از ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه گیاهان دارویی از جمله اهدافی است که این دانشگاه در سال های اخیر در قالب دانشگاه حل مساله و کارآفرین دنبال کرده است. در همین راستا جلسه‌ای با حضور وحید ضرغامی، قائم مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی، مدیران اداره کل سیاستگذاری این معاونت و غلام رضا نادری به عنوان هماهنگ کننده و مجری طرح گیاهان دارویی برگزار شد و وی به تبیین ظرفیت‌های موجود در دانشگاه آزاد و چگونگی بالفعل کردن این ظرفیت‌ها پرداخت.

وحید ضرغامی با بیان اینکه دانشگاه آزاد در حال تدوین آیین نامه حمایت از کسب و کارهای روستایی است، گفت: ما می‌توانیم در این بخش از حوزه گیاهان دارویی به نحو احسن در ثروت‌آفرینی و کارآفرینی بهره ببریم. در سال‌های گذشته دانشگاه زیرساخت‌های مناسبی از جمله گل‌خانه، زمین های کشاورزی قابل کشت برای تحقیقات اعضای هیات علمی و دانشجویان و ... ایجاد کرده‌است.

وی افزود: دانشگاه آزاد قصد ندارد در قامت یک تولیدکننده محصولات وارد بازار شود بلکه می‌خواهد بستر را برای رشد و تعالی دانشجویان به سمت یک فرد کارآفرین و یا دارای صاحب شرکت و کار ثروت آفرین، مهیا سازد. به این معنا که ما کارخانه تولید انسان کارآفرین خواهیم بود و ورودی‌های این دانشگاه تقاضای کار نخواهند داشت بلکه عرضه‌کننده کار خواهند بود؛ چرا که فارغ التحصیلان تمامی مولفه های خلق کار و ثروت را فرا گرفته اند و با تجهیز کامل وارد بازار خواهند شد.

ضرغامی ادامه داد: از جمله اهداف ما در این راستا، استفاده از پتانسیل گیاهان دارویی است و آقای نادری که از اعضای هیات علمی برجسته در تحقیقات و شناسایی این ظرفیت‌هاست، توانسته اقدامات خیلی خوبی انجام دهد و در آینده نزدیک ما با استفاده از این تجربیات دستورالعمل های مشخصی برای بالفعل سازی ظرفیت های دانشگاه آزاد به صورت همه جانبه و با نگاه ملی را تدوین و اجرایی خواهیم ساخت.

در ادامه، غلامرضا نادری هماهنگ کننده و مجری طرح گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به وجود یک گلخانه ۱۵۰۰ متری مناسب در داخل مجموعه دانشگاه واحد زاهدان و وجود زمین زراعی و باغی ۲۰ هکتاری، بستر بسیار مناسبی برای راه اندازی کارگاه های فرآوری گیاهان دارویی (تولید اسانس اقتصادی) و دیگر طرح های اقتصادی کوتاه مدت مهیا می باشد. بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته دانشگاه آزاد اسلامی در آینده نزدیک به قطب تولید و فن‌آوری گیاهان دارویی تبدیل خواهد شد و استان سیستان و بلوچستان نیز بر اساس ظرفیت‌های موجود به عنوان پایلوت این طرح در نظر گرفته شده‌است.

نادری با بیان اینکه دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با برنامه‌ریزی مناسب واحدهای زاهدان، ایرانشهر، سراوان، چابهار، نیک شهر و خاش به درآمد زایی مناسب دست پیدا کند تصریح کرد: در بخش صنعت نیز وجود کارگاه مجهز تراشکاری و کوره ریخته گری که سال ها بلااستفاده مانده می تواند به عنوان یکی از بخش های اقتصادی واحد زاهدان در نظر گرفته شود.

هماهنگ کننده و مجری طرح گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی از برنامه ریزی لازم برای کشت زعفران ایروپونیک در تمامی واحدهای استان خبر داد و گفت: این طریقه کشت بسیار زود بازده وکم هزینه است و از نظر کیفیت با زعفران های کشت سنتی تفاوتی ندارد.

نادری  از انتقال یک تیم دانش بنیان در زمینه تخصصی (طراحی سه بعدی، ریخته گری و قالب سازی و تراشکاری و قطعه سازی) و انتقال کامل این شرکت به دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان خبر داد و افزود: طی قرارداد به امضا رسیده با دانشگاه جهت راه‌اندازی واحدهای ریخته‌گری و تراشکاری و قطعه سازی درآمد مناسبی عاید واحد خواهد کرد.

عضو هیئت علمی دانشگاه اراک خاطرنشان کرد: با توجه به وجود منطقه آزاد تجاری مکران و گمرک های ورود و خروج کالا، پیشنهاد گردید با هماهنگی مناطق آزاد و گمرکات، آزمایشات ورود و خروج مواد غذایی و مکمل های غذایی براساس امکانات موجود، توسط دانشگاه آزاد واحد زاهدان ارزیابی شده و گواهی‌های لازم صادر شود.

وی همچنین از راه‌اندازی کارگاه‌های تولید عرقیات و اسانس، شربت های گیاهی، چیپس میوه و فرآوری خرما و بسته بندی توسط دانشگاه آزاد اسلامی و با مشارکت ۵۰ درصدی بخش کشاورزی استان خبر داد و گفت: به طور مثال باتوجه به گونه غالب درخت اکالیپتوس می توان با سرمایه‌گذاری ۱۰۰ میلیون تومانی، سالانه ۴۵۰ میلیون تومان سود خالص بدست آورد.

نادری از ظرفیت های حوزه فرش استان سیستان و بلوچستان نیز سخن گفت و خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه فرش سیستان‌وبلوچستان دارای کیفیت و طرح خاص می باشد و جمعیتی قابل اعتناء در روستاهای استان تخصص لازم در حوزه بافندگی فرش را دارا هستند دانشگاه آزاد اسلامی می تواند با تهیه دار قالی و مواد اولیه بافت فرش، هم بستر اشتغالزایی را فراهم نماید و هم از فروش آن به سودآوری قابل اعتنا دست پیدا کند.

هماهنگ‌کننده و مجری طرح گیاهان دارویی دانشگاه آزاد اسلامی به برخی از برنامه‌های در دست تهیه دانشگاه آزاد اسلامی در استان سیستان و بلوچستان در راستای مسئولیت اجتماعی این دانشگاه در مسیر کارآفرینی و اشتغالزایی اشاره کرد و گفت: براساس بسترهای موجود تولید الکل از خرما و قندک در نیک شهر و سراوان، راه اندازی کارگاه تولید آبمیوه و رانی از قندک و شربت چای ترش زابل، خاش، میرجاوه و ایرانشهر، تولید شربت خرما غنی سازی خرما و بسته بندی و فرآوری خرما، پاپایا و انبه در سراوان، چابهار و نیک شهر و همچنین تولید علوفه هیدروپونیک (ایرانشهر، نیک شهر، زاهدان) در دستور کار دانشگاه آزاد اسلامی است.

انتهای پیام /

کد خبر: 1131840

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =