دانشجویان در کرسی‌های آزاد اندیشی مطالبه‌گری را تمرین می‌کنند/ شروع مرحله کشوری مسابقات از نیمه اردیبهشت ۱۴۰۱

قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور درباره تاثیر برگزاری این رویداد و تقویت روحیه مطالبه‌گری، انتقادپذیری و تعاملی بین دانشجویان گفت: یکی از اصلی‌ترین اهداف برگزاری این رویدادها جا انداختن فضای گفت‌وگوی آزادانه و فرهنگسازی گفت‌وگو نقد و مطالبه‌گری میان دانشجویان دانشگاه سراسر کشور است. دانشجویان در این رقابت‌ها به نوعی مطالبه‌گری و نقد را تمرین می‌کنند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، در سال گذشته اولین رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور به صورت گسترده در واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد که ماحصل تلاش دانشجویان و عوامل برگزار کننده این رویداد، برگزاری بیش از دو هزار کرسی و شرکت بیش از هزار و ۹۰۰ تیم دانشجویی بود. کرسی‌های آزاد اندیشی راه ارتباطی‌ بین قشر دانشجو و مسئولان کشور و در عین حال آگاه‌سازی مستقیم و بدون واسطه مسئولان‌ نسبت به معضلات و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردم از زبان قشر تحصیل کرده و جوان جامعه که به نوعی نمایندگان عام مردم را دارند. دانشجویان در کرسی‌ها، علاوه‌بر بالارفتن‌ ظرفیت‌ خود برای شنیدن‌ نظرات مخالف، نحوه تبادل نظر به دور از هر گونه تعصب و بر پایه استدلال‌ را فرا گرفته و منطق را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

حضور دوهزار و ۷۰۰تیم برای کرسی‌های آزاد اندیشی در کشور

 یاسین سرخوش، قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تعداد ثبت نام تیم در سطح کشور و استان تهران در این مسابقات گفت: در سطح کشور دوهزار و ۷۰۰تیم، در استان تهران ۳۷۱ تیم و در کل بالای ۱۰ هزار دانشجو در این رویداد شرکت کردند که حدود ۷۰ درصد آنها در مقطع کارشناسی و ۳۰ درصد در مقطع تحصیلات تکمیلی بودند.

وی درباره روند اطلاع‌رسانی، تبلیغات و ثبت‌نام تیم‌ها افزود: مهمترین راه اطلاع‌رسانی در سطح کشور از طریق معاونت‌های فرهنگی واحدهای سراسر کشور، از طرق پوستر، نصب بنر، اطلاع‌رسانی در کانال‌ها و گروه‌ها، ترویج این رویداد از طریق اساتید هیات علمی در سطح کلاس‌های درسی و کمک‌گیری از ظرفیت تشکل‌ها و کانون‌های فرهنگی دانشگاه‌ها بود.

سرخوش درباره محور برگزاری مسابقات ادامه داد: رقابت‌ها در چهار محور فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، اجتماعی طراحی شده است. در هر محور حدود ۱۵ الی ۲۰ موضوع پرمخاطب که بیشتر دغدغه قشر جوان جامعه بود را در آن محور استخراج کرده و به معاونان فرهنگی در سراسر کشور پیشنهاد داده و به آنها متذکر شدیم که تیم‌ها خارج از این موضوعات معین شده می‌توانند موضوعاتی که از نظر خودشان مهمتر است، پیشنهاد دهند که در این حالت  تیم موضع خود یعنی مخالف یا منتقد بودن را نسبت به آن موضوع اعلام می‌کرد و ما با توجه به اولویت‌هایی که خود تیم‌ها مشخص کرده بودند تیم مقابلشان را برحسب قرعه انتخاب شد.

قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور درباره برگزاری کارگاه‌های آموزشی و مهارتی قبل از شروع مسابقات برای تیم‌ها تاکید کرد: در سال گذشته اولین دوره رقابت‌ها و کارگاه‌های توجیهی برگزار شد. این کارگاه‌ها بیشتر به ماهیت این رویداد و قوانین آن اشاره داشت. برای شرکت کنندگان امسال علاوه‌بر کارگاه توجیهی، یک کارگاه محتوایی طراحی شده است.

وی افزود: در چند کلاس کارگاهی این محور شرکت می‌کردند و با مبانی کلی آن محور، در چند جلسه فارغ از منتقد یا موافق بودن آن تیم، آشنا می‌شدند. در این رویداد مباحث و مطالب بین دو تیم علمی‌تر و پراستنادتر رد و بدل می‌شود و دوتیم از روی آگاهی و عالمانه به بحث و گفت‌وگو بپردازند، علاوه‌بر این کارگاه‌ها، کارگاه‌های فن‌بیان و اصول مذاکره برای این رویداد پیش‌بینی شد که این کارگاه‌ها کمک می‌کرد تا تیم‌ها در این رویداد با استفاده از منطق و ادله به رقابت با یکدیگر بپردازند.

یک میلیون تومان به منتخبان اهدا می‌شود

سرخوش درباره اهدای جوایز و امتیازات ادامه داد: در سال اول برای تیم‌هایی که به مرحله کشوری راه پیدا می‌کردند و منتخب استانی بودند به مبلغ یک میلیون تومان برای هر تیم منتخب هدیه در نظر گرفته شده بود. امسال به‌دلیل استقبال بالایی که از این رویداد شد، دبیرخانه این رقم را به دو برابر افزایش داده است.

وی تاکید کرد: برای تیم‌های منتخب در مرحله استانی دو میلیون ریال اهدا می‌شود. علاوه‌بر آن خود معاونان می‌توانند با اختیارات خودشان از تیم‌های منتخب تقدیر کنند. برای مثال در استان تهران برای تیم‌های منتخب علاوه‌بر جوایز ذکر شده، ۱۰ درصد تخفیف شهریه برای اعضای تیم با دستور ریاست استان تهران در نظر گرفته شده است.

شروع مرحله کشوری مسابقات از نیمه اردیبهشت ۱۴۰۱

قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور درباره زمان شروع و پایان مرحله استانی تاکید کرد: برای رقابت‌های استانی یک بازه یک ماه و نیم پیش‌بینی شده بود که از بهمن تا اواسط اسفند ادامه داشت، اما با توجه به مشکلات مربوط به بیماری منحوس کرونا که دقیقا مصادف با آغاز مرحله استانی این رویدادها بود، روند برگزاری در برخی از استان‌ها با مشکل مواجه شد که این امر باعث تاخیر در برخی از استان‌ها شد، اما تا پایان سالجاری تمامی استان‌ها باید مرحله استانی را انجام داده باشند و شروع مرحله کشوری از نیمه اردیبهشت ۱۴۰۱ کنند و اختتامیه آن در خرداد ۱۴۰۱ است.

برگزاری دوره‌ها به شکل مجازی و حضوری

سرخوش با بیان اینکه با توجه به تعداد تیم‌های شرکت کننده، پیش‌بینی ما این است که بیش از ۳۰۰ تیم به مرحله کشوری راه پیدا کنند، گفت: این رویداد به صورت ترکیبی یعنی مجازی و حضوری انجام شد به نحوی که مراحل ابتدایی مرحله کشوری را به صورت مجازی و زمانی که تعداد تیم‌ها محدودتر شد و به مرحله پایانی رسید، آن را به صورت حضوری برگزار می‌کنیم.

قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور ادامه داد: تصمیم اولیه دبیرخانه کرسی‌ها بر این بود که رقابت‌ها به صورت حضوری در مرحله استانی انجام شود با توجه به پیک کرونا و وضعیت کشور برای جلوگیری از محرومیت دانشجوها برای شرکت در رقابت، تسهیلات ویژه برای استان‌ها پیش‌بینی شده است. دانشجویان مبتلا به بیماری کرونا یا اینکه راه آنها از محل برگزاری رویداد دور بود و بومی آن استان نبودند، می‌توانستند بدون نیاز به حضور فیزیکی در منزل خودشان به صورت مجازی در رقابت شرکت کنند.

قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور در پاسخ به این سوال که چه تمهیداتی برای آماده‌سازی بیشتر تیم‌های راهیافته به مرحله بعدی در نظر گرفته شده است؟ گفت: کارگاه‌های محتوایی و آموزشی بار دیگر با اساتید مجرب در سطح کشور برای تیم‌های راه یافته به این مرحله به صورت ویژه‌تر برگزار می‌شود و  برگزاری این کارگاه‌ها بعد از مشخص شدن موضوعات مرحله‌ای کشوری باشد که بتوانیم به صورت ویژه‌تر کارگاه‌ها را در بخش محتوایی موضوعات تخصصی برگزار کنیم و منابعی را برای این رویداد، برای علمی‌تر کردن بحث‌ها معرفی کنیم. در این مرحله استفاده از اساتید راهنما و تاکید ویژه‌ای دنبال می‌شود.

وی تاکید کرد: حضور نیروهای حراست را در طول زمان مسابقه ممنوع کردیم. تنها خط قرمز ما در این رویدادها، علمی و منطقی بودن، نبود بی‌اخلاقی، توهین و نداشتن تعصب بود و به‌طور کل خط قرمز خاصی در هیچ کدام از موضوعات وجود نداشت، زیرا تاکید مقام معظم رهبری هم بر آن است که در ساعت تفکر، اندیشه و گفت‌وگو هرگونه نظر کارشناسی حتی برخلاف نظر کارشناسی رهبر نباید محدود شود و ذهن آزادانه باید حق اندیشیدن را داشته باشد، پس بنابراین در چارچوب اخلاق و منطق دانشجویان مجاز به بیان مطالب خود بودند.

دانشجویان درکرسی‌های آزاد اندیشی مطالبه‌گری را تمرین می‌کنند

قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور درباره تاثیر برگزاری این رویداد  و تقویت تا چه میزان در روحیه مطالبه‌گری، انتقاد پذیری و تعاملی بین دانشجویان ادامه داد: یکی از اصلی‌ترین هدف برگزاری این رویدادها جا انداختن فضای گفت‌وگوی آزادانه و فرهنگسازی گفت‌وگو نقد و مطالبه‌گری میان دانشجویان دانشگاه سراسر کشور است. دانشجویان در این رقابت‌ها به نوعی مطالبه‌گری و نقد را تمرین کردند. به‌طور کلی برگزاری کرسی‌ها خط شکنی در زمینه باب شدن فرهنگ‌سازی گفت‌وگوی آزادانه و بدون دغدغه در سطح گسترده دانشجویان  فارغ از هر جناح و خط سیاسی بود.

وی درباره محورهای فعالیت شرکت کنندگان گفت: بالاترین مشارکت در بین تیم‌های دانشجویی در محورهای اجتماعی و فرهنگی  نشان می‌دهد مسائل اجتماعی و فرهنگی حائز بیشترین دغدغه و اهمیت بین جامعه تحصیل کرده و جوان کشور ماست.

کرونا چالش‌های متعدد برای رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور ایجاد کرد

قائم مقام دبیرخانه رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی کشور درباره محورهای مسابقه، شرایط برگزاری یا شرکت کنندگان افزود: اصلی‌ترین چالش که ما در دوره اول و دوره دوم این رویداد با آن مواجه بودیم، بحث همه‌گیری ویروس کرونا بود که به طرز بالایی برای این رویداد محدودیت ایجاد کرد. نگرانی‌ها و حساسیت‌هایی که بابت این بیماری ایجاد شد باعث محرومیت ما از تعداد بالایی از تیم‌هایی که علاقمند به شرکت در این رویداد بودند، شد. علاوه‌بر این در آیین‌نامه ما حضور تماشاگران را پیش بینی کرده بودیم، به دلیل وجود شرایط کرونایی، باعث لغو این موضوع شد که طبیعتاً در صورت حضور تماشاگر شور و شوق بیشتری در این رویداد مشاهده می‌شد.

وی درباره وضعیت استقبال از دومین رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی تاکید کرد: فضای ایجاد شده از دور اول این رویداد در دانشگاه و تجربه مثبت شرکت‌کنندگان در دوره اول و تمجید مقام معظم رهبری در پیام صادره در اختتامیه دوره اول، باعث شده بود که هم انگیزه همکاران در برگزاری دور دوم بالاتر و هم انگیزه دانشجویان در حضور در این رویداد بالاتر باشد و بنابراین با وجود شرایط کرونا ما افزایش ۹۰ درصد در تعداد تیم‌های شرکت کننده در دور دوم را داشتیم.

سرخوش افزود: ما در دبیرخانه سعی داشتیم که در کنار رشد کیفی، رشد کمی دانشجویان انجام شود و هر دانشجو در طول تحصیل خود حداقل یکبار این رویداد را تجربه کرده که این امر موجب توانمندسازی دانشجویان است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132841

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =