اخبار سفر رئیس جمهور به مازندران/  رئیسی: کوتاهی در حفظ جنگل‌ها پذیرفته نیست

آیت الله سیدابراهیم رئیسی، رئیس جمهور در هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم، صبح جمعه ۲۰ اسفند وارد استان مازندران شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز،  آیت الله رئیسی صبح امروز در فرودگاه بین المللی دشت ناز از سوی حجت الاسلام والمسلمین محمدباقر محمدی لائینی، سید محمود حسینی‌پور، استاندار و جمعی از مسئولان محلی مورد استقبال قرار گرفت.

بیشتر بخوانید

رئیسی: بیانیه گام دوم انقلاب چشم انداز نسل‌های آینده ایران است

در این سفر وزرای کشور، آموزش و پرورش، امور اقتصادی و دارایی، بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، جهاد کشاورزی، صنعت، معدن و تجارت، میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، ورزش و جوانان و همچنین معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه، رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست، معاون رئیس جمهور در امور مجلس، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده، رئیس دفتر رئیس جمهور و معاون اجرایی و سرپرست نهاد ریاست جمهوری، آیت الله رئیسی را همراهی می‌کنند.

بازدید از تعدادی طرح‌ اقتصادی و عمرانی و بازدیدهای سرزده، دیدار با اقشار مردم، دیدار با مجموعه کارشناسان ارشد محیط زیست و همچنین شرکت در شورای اداری استان در سفر یک‌روزه رئیس جمهور به مازندران برنامه‌ریزی شده است.

همچنین در نشست شورای اداری مازندران، اعضای هیات دولت که به شهرستان‌ها اعزام شدند، گزارش‌های کاری خود را از نقاط مختلف مازندران به رئیس جمهور ارائه خواهند داد. آیت الله رئیسی پیش از این به ۱۶ استان کشور شامل هرمزگان، قم، یزد، لرستان، زنجان، سمنان، اردبیل، فارس، خوزستان، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی، ایلام، کهگیلویه وبویراحمد، بوشهر، گیلان و گلستان سفر کرده است. شانزدهمین مقصد سفر رییس جمهور و هیات دولت استان گلستان بود که جمعه هفته گذشته انجام شد و مازندران هم هفدهمین مقصد سفر استانی آیت الله رئیسی انتخاب شده است.

کوتاهی در حفظ جنگل‌ها پذیرفته نیست

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی بعدازظهر امروز جمعه در نشست با فعالان و متخصصان حوزه محیط زیست و منابع طبیعی مازندران با انتقاد از ساخت و سازهای غیرمجاز در جنگل‌ها گفت: باید بررسی شود ساختمان‌هایی که در قلب جنگل احداث شده، با مجوز چه مقاماتی بوده و آیا آن مقام برای صدور این مجوز صلاحیت داشته یا نداشته؟ و چنانچه صلاحیت داشته، چگونه به خود اجازه داده مجوز ساخت و ساز  در جنگل را صادر و ثروت ملی را تخریب کند؟

رئیس جمهور از استاندار مازندران خواست کارگروهی را مامور کند تا از فردا صبح تخلفات ساختمانی در درون جنگل را با اولویت ساختمان‌های در حال احداث بررسی کنند تا مشخص شود این ساختمان‌ها با چه مجوزی در حال احداث است. دکتر رئیسی اضافه کرد: این کارگروه موظف است تا آخر امسال فهرست تخلفات را در مازندران مشخص کند تا جلوی آنها گرفته شود.

آیت‌الله رئیسی با تاکید بر اینکه تخلف و آسیب به جنگل‌ها از هیچ فرد و دستگاهی پذیرفتنی نیست، تصریح کرد: ادارات و سازمان های دولتی اجازه تعرض به منابع طبیعی را ندارند و دستگاه‌ها، مقامات و افراد بانفوذ هم چنانچه مرتکب تخلف شوند، باید با آن شدیدتر برخورد شود.

رئیس جمهور تاکید کرد: از امروز نباید به هیچ‌عنوان اجازه داده شود آسیبی به جنگل‌های کشور وارد شود و ضمن برخورد با متخلفان، لازم است مردم نیز در جریان این برخوردها قرار گیرند.

دکتر رئیسی در بخش دیگری از سخنان خود استان مازندران را یکی از قطب‌های کشاورزی کشور توصیف، و  بر لزوم حمایت از کشت برنج در سطح استان تاکید کرد و گفت: ظرفیت و امکان خودکفایی در برنج وجود دارد و این نیازمند برنامه‌ریزی مناسب و حمایت از کشاورزان است و بدیهی است دولت از هرگونه تلاش برای خودکفایی در محصول برنج حمایت می‌کند.

رئیس جمهور در ادامه به موضوع بررسی وضعیت سدها توسط دانشگاههای مازندران اشاره کرد و گفت: دانشگاههای استان می‌توانند وضعیت سدها را بدون نگاه اقلیمی و با دیدگاه دقیق کارشناسی و علمی بررسی و آسیب‌های آن را برطرف کنند.

آیت‌الله رئیسی همچنین بر ضرورت برنامه‌ریزی برای جلوگیری از هدررفت آب تاکید کرد و گفت: لازم است در مدیریت آب، تجدیدنظر جدی انجام شود و بی‌تردید با مدیریت مناسب می‌توان کاری کرد که با کمبود آب مواجه نباشیم؛ ضمن اینکه با پیش‌بینی‌ها، پیشگیری‌ها و اقدامات مناسب می‌توان از قطعی آب و برق نیز جلوگیری کرد؛ همچنان‌که در ماههای گذشته در این زمینه اقدامات شایسته‌ای انجام شده است.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه صیانت و حفظ محیط زیست به معنای مسدود و محصور کردن مناطق طبیعی نیست، گفت: حفظ محیط زیست بیش از هر چیز نیازمند طراحی‌های علمی و ابتکار عمل تخصصی است که ضمن صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی، امکان استفاده مردم از این مناطق نیز فراهم باشد.

دکتر رئیسی در ادامه نقش مردم و تشکل‌های مردم نهاد را در حفظ محیط زیست مهم توصیف کرد و از رئیس سازمان محیط زیست خواست برای صیانت از منابع و ثروت ملی کشور با سازمان جنگل‌ها و منابع طبیعی برادرانه همکاری کنند.

راه‌اندازی نیروگاه زباله‌سوز ساری تا ۶ ماه آینده

رئیس جمهور در بازدید از نیروگاه نیمه‌کاره زباله سوز ۴۵۰ تنی ساری بر راه‌اندازی آن در ۶ ماه آینده تأکید کرد. آیت‌الله  سید ابراهیم رئیسی روز جمعه در جریان این بازدید با ابراز تأسف از تأخیر چندین ساله در تکمیل و راه‌اندازی این مجموعه نیروگاهی مهم که از ظرفیت تولید سالانه ۳۰ هزار مگاوات برق برخوردار است، اظهار داشت: مردم نباید گرفتار و معطل طرح‌ها و پروژه‌هایی باشند که اعتبار و راهکار تکمیل آنها وجود دارد و لازم است با همت و اراده مضاعف نسبت به تکمیل اینگونه طرح‌ها اقدام شود.

رئیس جمهور پسماند را از مشکلات استان‌های مختلف به ویژه استان مازندران دانست و گفت: راه‌اندازی و تکمیل طرح‌ها و پروژه‌های مربوط به پسماند که با زندگی روزمره مردم ارتباط دارد نباید دچار تأخیر شود چرا که موجب مشقت و اذیت مردم می‌شود.  رئیسی همچنین معاون اول را مامور کرد قبل از پایان سال موضوعات مربوط به زباله‌سوزها را سروسامان دهد.

دستور رئیس جمهور بر تکمیل اسکله «رو رو ریلی» امیرآباد

رئیس جمهور پس از بازدید از بندر امیرآباد و اسکله در حال ساخت «رو رو ریلی» این بندر، دستور تسریع در انجام این پروژه مهم را صادر کرد.  آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور روز جمعه در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی و اسکله امیرآباد استان مازندران از نزدیک در جریان ظرفیت‌ها و مشکلات این بندر در مسیر رسیدن به سطح مطلوب و تکمیل تمامی ظرفیت‌های آن قرار گرفت.

وی  با اشاره به اهمیت راه‌اندازی کارخانجات صنعتی و تولیدی در حاشیه این بندر، اظهار کرد: بندر امیرآباد از ظرفیت‌ها و زمینه‌های فراوانی برای توسعه برخوردار است و نباید این ظرفیت‌ها معطل بماند.

رئیس جمهور افزود: در مسیر توسعه‌یافتگی و احداث کارخانه‌های تولیدی و صنعتی لازم است سازمان محیط زیست علاوه بر توجه به مسائل زیست محیطی، مسیر توسعه یافتگی بندر را تسهیل کند. رئیس جمهور پس از بازدید از بندر امیرآباد و اسکله در حال ساخت «رو رو ریلی» این بندر، دستور تسریع در انجام این پروژه مهم را صادر کرد.

بازدید از تالاب میانکاله

آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی صبح امروز برای آشنایی با آخرین وضعیت مدیریت تالاب بین‌المللی میانکاله همراه با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از این تالاب بازدید کرد. رییس‌جمهور هفته گذشته نیز در سفر به گلستان از  تالاب میانکاله در محدوده مرزی این استان بازدید کرد و به جزیره آشوراده رفت.

رییس‌جمهور در این سفر قرار است دیداری با نمایندگان تشکل‌های محیط زیستی مازندران نیز داشته باشد. تالاب بین المللی میانکاله در شرق مازندران دارای ۴۰ هزار هکتار مساحت آبی است که از دهستان میانکاله در شهرستان بهشهر تا آشوراده در استان گلستان گسترده است . این منطقه به دلیل داشتن پهنه آبی مناسب با ذخایر غذایی غنی و آبزیان همه ساله پذیرای بیش از ۳۰ تا ۴۰ گونه از پرندگان مهاجر زمستان گذران و بیش از ۱۰۰ گونه از پرندگان بومی آبزی و کنارآبزی است.

این تالاب با داشتن پناهگاه حیات وحش به مساحت حدود  ۲۸ هزار هکتار و تنوع گیاهی از جمله درختان سازیل و انار وحشی که تغذیه برخی پرندگان را تشکیل می دهد توانست  بیش از ۵۰۰ گونه جانوری را در خود جای دهد و به نوعی بهشت پرندگان استان نام بگیرد و با این تنوع زیستی به عنوان یکی از ذخیره گاه‌های زیست کره جهان از سوی سازمان های جهانی حفاظت از محیط زیست قرار گرفت.

بازدید سرزده از بندر امیرآباد

رئیس جمهور در نخستین بازدید سرزده خود در سفر استانی به مازندران، از بندر امیرآباد کرد و در جریان فعالیت ها و اقدامات این بندر در راستای واردات کالاهای اساسی و غیره قرار گرفت. آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور در بازدید از بندر اقتصادی امیرآباد با تاکید بر اینکه هرگونه موانع زیست محیطی برای توسعه بندر و استقرار صنایع باید برطرف شود، گفت: باید زمینه‌های استقرار صنایع دیگر نیز در بزرگترین بندر اقتصادی شمال کشور فراهم شود.

سید محمود حسینی پور استاندار مازندران نیز در این دیدار فراهم شدن استقرار پتروشیمی و کارخانه مس در استان را از طرح‌های توسعه‌ای این بندر بر شمرد و از رئیس جمهور خواست امکان توسعه شرق به غرب بندر امیرآباد فراهم و زمینه‌های از سرگیری مجدد برخی کارخانه‌های غیر فعال در این بندر نیز مهیا شود.

منطقه ویژه اقتصادی بندر امیر آباد در شرق استان مازندران و فاصله ۵۱ کیلومتری شهرستان ساری قرار دارد. این منطقه ویژه اقتصادی با دارا بودن اراضی وسیع پشتیبانی به مساحت ۱۰۶۰ هکتار ( قابل افزایش تا ۲۱۲۰ هکتار )، قرار گرفتن در مسیر کریدور بین‌المللی ترانزیت شمال - جنوب و بهره مندی از موقعیت خاص و استثنایی نقش مهمی را در ابعاد ملی و منطقه ای به عهده گرفته است.

 با عنایت به اهمیت استراتژیکی دریای مازندران و وجود بازارهای عظیم اطراف آن همراه با پتانسیل‌های اقتصادی و تجاری فراوان مانند استخراج و سواپ منابع انرژی،‌ حمل و نقل، ارتباطات و ترانزیت کالا توسعه این مجتمع عظیم بندری مورد توجه ویژه قرار گرفته و انتظار می رود با اجرای طرح توسعه در سال‌های آینده جایگاه شایسته ای را به ویژه با فعال‌تر شدن کریدور شمال - جنوب و افزایش سرمایه گذاری در اراضی پشتیبانی در عرصه تجارت بین‌المللی ایفا نماید. این بندر می تواند خدمات غله، کالای عمومی، نفتی، رورو، کانتینری، نگهداری و پردازش کالا برای صاحبان کالا و بخش های دولتی به ارائه خدمت بپردازد.

ظرفیت‌های گسترده مازندران

رئیسی بدو ورود به استان مازندران با بیان اینکه استان مازندران از ظرفیت‌های گسترده و متنوع اقتصادی برخوردار است، گفت: بی تردید با برنامه ریزی دقیق و حساب شده می‌توان از ظرفیت‌های گسترده استان مازندران نه فقط به نفع آبادانی این استان بلکه برای کشور استفاده کرد.

به گزارش ایسنا، آیت الله سید ابراهیم رئیسی صبح جمعه در فرودگاه ساری و در جمع خبرنگاران با اشاره به اهداف هفدهمین سفر استانی دولت سیزدهم گفت: استان مازندران، استان تولیدکننده محصولات کشاورزی بوده و به عنوان قطب کشاورزی شناخته می‌شود و از ظرفیت‌ و نعمت دریا، جنگل، زمین حاصلخیز و نیروی انسانی کارآمد برخوردار است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: استان مازندران به رغم برخورداری از ظرفیت‌ها و امکانات گسترده و متنوع کشاورزی و معدنی از مشکلات و کمبودهای جدی برخوردار است که این مشکلات پیش از انجام این سفر در جلسات مختلف مورد بررسی قرار گرفته و در جریان این سفر قرار است برای رفع مشکلات استان تصمیم‌گیری شود.

کد خبر: 1133032

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =