درخواست ترکیه برای تغییر ساختار امنیتی جهان

رئیس جمهور ترکیه گفت، ایجاد یک ساختار جدید امنیتی در سطح جهان ضرورت دارد که فقط در خدمت پنج کشور نباشد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه روز جمعه تشکیل ساختار امنیتی جهانی جدید را خواستار شد.

بیشتر بخوانید

انگیزه‌های ۴ میانجی‌گر جهانی برای صلح در اوکراین چیست؟

به نوشته خبرگزاری «آناتولی»، اردوغان ضمن سخنرانی در دومین روز از نشست آنتالیا گفت: «ایجاد یک ساختار جدید امنیتی در سطح جهانی مورد نیاز است که به‌جای خدمت به منافع پنج کشور، حافظ صلح و در خدمت تمام بشریت باشد».

رئیس جمهور ترکیه بار دیگر تأکید کرد: «ما محاکمه افراد روس‌تبار در غرب یا ترویج روس هراسی را مردود می‌دانیم». او با این حال گفت: «آیا اگر هنگام اشغال کریمه در سال ۲۰۱۴ صدای اعتراضی از غرب می‌شنیدیم، اکنون شاهد اتفاقات امروز در اوکراین بودیم؟»

اردوغان درباره درگیری‌ها در اوکراین گفت: «امیدواریم که خویشتن‌داری و عقل سلیم بر اوضاع حاکم شوند و سلاح‌ها هرچه زودتر کنار گذاشته شوند». او با اشاره به «اولین دیدار سطح بالا بین روسیه و اوکراین که دیروز در آنتالیا برگزار شد» گفت: «درباره بحران اوکراین تماس‌های فشرده‌ای با سی رهبر کشورهای جهان برقرار شده است».

درگیری‌ها در اوکراین در حالی دومین هفته را پشت سر می‌گذارد که «سرگئی لاوروف» وزیر امور خارجه روسیه و «دیمیترو کولبا» همتای اوکراینی او دیروز (پنجشنبه) در ترکیه دیدار کردند. «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه امروز اعلام کرد: «تحولات مثبتی را در مذاکرات روسیه و اوکراین شاهد هستیم». پوتین با اشاره به کمک گرفتن نیروهای اوکراینی از مزدوران خارجی، با پیشنهاد وزیر دفاع روسیه برای حمایت نیروهای داوطلب از مناطق خودمختار دونباس در شرق اوکراین موافقت کرد.

منبع: فارس

کد خبر: 1133086

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =