خطیب‌زاده: برجام جدیدی در کار نخواهد بود

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: تیمی که اکنون مذاکره می‌کند یک دستور کار مشخص دارد و برجام جدید نمی‌خواهد نوشته شود پس شما نمی‌توانید بیایید درباره برجام صحبت کنید که باید تغییر کند.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سعید خطیب‌زاده در بیستمین دوره‌ جهاداکبر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل در مشهد درباره مذاکرات وین اظهار داشت: تیمی که اکنون مذاکره می‌کند یک دستور کار مشخص دارد و برجام جدید نمی‌خواهد نوشته شود پس شما نمی‌توانید بیایید درباره برجام صحبت کنید که باید تغییر کند، اما واقعیت این است که دکتر باقری برای نوشتن برجام به مذاکرات نرفته است، برای این است که اگر آمریکا بخواهد برگردد باید قول‌هایی که در برجام داده شده است اجرایی شود و محقق شود حال هرچقدر دغدغه در رابطه با اصل برجام وجود داشته باشد.

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه هر مذاکره یک دستور کار دارد، افزود:‌ بارها گفته شده است هیئت مذاکره در وین اگر قرار بود که خطوط قرمز را رد کند ماه‌ها قبل به نتیجه می‌رسید. وزارت امور خارجه مجری مذاکرات است و شورای‌عالی امنیت ملی که رئیس آن رئیس‌جمهور و پنج نماینده دولت و پنج نماینده رهبری دارد دستور مذاکرات را مشخص می‌کند.

وی با بیان اینکه "من به شما قول می‌دهم در مذاکرات حداکثر رعایت حقوق شما و منافع تک تک شما در نظر گرفته شده است"، تصریح کرد: ‌علت اینکه مذاکرات ‌به تنفس خورده این است که نماینده اتحادیه اروپا (هماهنگ‌کننده مذاکرات) درخواست داده‌ است، روسیه می‌تواند درخواست بدهد و درخواست آن مورد بررسی قرار می‌گیرد، اما هدایت‌گر ما در انجام امور برجام منافع ملی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه در ارتباط با جنگ روسیه و اوکراین اظهار کرد: در زمان حاضر همه تلاش می‌کنند رویارویی هسته‌ای اتفاق نیفتد. مقام معظم رهبری و وزارت خارجه هم موضع خود را مشخص کرده‌اند؛ مخالفت با جنگ و مردود کردن جنگ موضع ماست. هرچند این جنگ نشئت‌گرفته از توسعه‌طلبی ناتو حول آمریکا اتفاق افتاده است اما  تلاش می‌کنیم گفت‌وگو صورت گیرد و این جنگ تمام شود.

خطیب‌زاده در ارتباط با مسائل حل‌نشده برجام و منظور از تمام تحریم‌ها و راستی‌آزمایی دقیق عنوان کرد: مباحث اساسی که بین ما و آمریکا مطرح شده از جنسی است که باید انتفاع اقتصادی مردم ایران رعایت شود، یعنی تحریم‌هایی که مانع انتفاع اقتصادی و محل نزاع انتفاع است، تمام زنجیره تحریم‌ها (نفت، پتروشیمی، فلزات، بیمه، کشتیرانی، هوایی و…) باید برطرف شود، ما مذاکره برای این‌ها کردیم، اما آمریکا لیست زرد، سبز و قرمز ارائه داده‌ است. لیست سبز رفع تحریم می‌شود؛ شبیه تحریم افراد، لیست زرد قابل مذاکره است و لیست قرمز اصلاً قابل مذاکره نیست. همه مذاکرات به‌خاطر این است که ما بگوییم اصلاً لیست قرمز را قبول نداریم. تا الآن مذاکره مستقیم نداشته‌ایم. راستی‌آزمایی هم برای اطمینان از رفع تحریم‌ها است که اگر روی کاغذ تحریمی بنا شد لغو شود عملی هم لغو شود.

وی بیان کرد: بنده نمی‌توانم جزئیات توافق را بگویم چون هنوز توافقی صورت نگرفته است اما مطمئن باشید همه دستاوردهای هسته‌ای صیانت می‌شود و مسئله برگشت‌پذیری سریع برنامه هسته‌ای ایران مطرح است و بلافاصله بعد از توافق و مذاکره عین متن روی سایت قرار می‌گیرد.

سخگوی وزارت امور خارجه در بخش دیگری از سخنان‌ خود خطاب به دانشجویان ابراز کرد: ما در گام دوم جز شما کسی را نداریم شما همه داشته این مملکت هستید و در بهترین روزهای زندگی قرار دارید.

وی اضافه کرد: هر چیز که امروز در توبره‌ خود قرار داده‌اید به‌دردتان می‌خورد و در ادامه مسیر از آن استفاده خواهید کرد؛ دنبال تحول در بیرون نباشید تحول از درون است. نظام بین‌المللی می‌خواهد به ما بگوید "شما به‌اندازه کافی خوب نیستید و به‌اندازه کافی ندارید"، قدر خودتان را بدانید به‌اندازه‌ کافی دارید، هیچ چیز نمی‌تواند کامل کند تو را، مگر خودت، هرکس بیرون از خود به‌دنبال کمال و سعادت باشد به جایی نمی‌رسد. سیاست خارجی که بنیان‌گذار کبیر انقلاب اسلامی و امام خامنه‌ای ترسیم کرده‌اند سیاست خارجه تراز، مستقل، مبتنی بر هویت عمیق برای مردمی باتاریخ و متمدن است.

خطیب‌زاده در خصوص مجلس شورای اسلامی نیز گفت: مجلس عصاره ملت و نمایندگان مجلس، نمایندگان ملت، همه مردم نظر و فکر مشابه ندارند و همه‌ نمایندگان مجلس هم دغدغه‌های یکی ندارند و شبیه هم نیستند. مجلس در جلسات علنی و غیرعلنی متعددی موارد و نقدهایی را مطرح کردند که برخی از آنان وارد است و ما هم شنیده‌ایم و با برخی هم در نقطه‌ای قرار داریم که اصلاً قابل بیان نیست و برخی نقدها هم اصلاً وارد نبود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133347

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =