شبکه‌ای بین موسسات پژوهشی در بخش‌های اجرایی تشکیل شود/ نحوه برخورد وزارت علوم با بی‌اخلاقی در پژوهش‌ها

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم بر ایجاد شبکه بین موسسات پژوهشی در بخش‌های اجرایی تاکید کرد.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره بی‌اخلاقی‌هایی که در حوزه پژوهش صورت می‌گیرد اظهار کرد: وزارت علوم برای بی‌اخلاقی‌هایی که ممکن است در پژوهش‌های دانشگاهی صورت بگیرد، برنامه‌هایی را در نظر گرفته است. به عنوان مثال در زمینه اخلاق پژوهش، تخلفات علمی، آیین‌نامه‌ها و مقرراتی دارد. حتی در طول 3 سال گذشته قانون پیشگیری از تخلفات علمی در تهیه آثار در این راستا تنظیم شده است. این قانون سال 96 به تصویب مجلس رسیده است مطابق این قانون یک آیین‌نامه اجرایی در هیئت دولت به تصویب رسید. پس از آن در وزارت علوم نیز 2 دستورالعمل در سال 97 و 98 در این راستا به تصویب رسید.

وی ادامه داد: وزارت علوم و وزارت بهداشت پیگیر اجرای قوانین فوق بودند. وزارت علوم در راستای اجرای این مقررات دستورالعمل‌هایی را تدوین کرده است. به هیچ عنوان نباید بی‌اخلاقی در پایان‌نامه‌ها، مقالات، رساله‌ها رخ دهد. فردی که در نوشتن و انجام امور پژوهشی نقش داشته باشد، باید نامش آورده شود، اما فردی که در این فرآیند نقشی ندارد نباید به‌واسطه جایگاهی که دارد، نامش در پایان‌نامه یا رساله آورده شود.

مدیرکل دفتر سیاستگذاری و برنامه‌ریزی امور پژوهشی وزارت علوم گفت: افراد موارد تخلف در حوزه بی‌اخلاقی در حوزه پژوهش به کار اخلاق در پژوهش موسسه مربوطه ارائه دهند تا بررسی‌های لازم صورت گیرد و در صورت احراز تخلف، بر اساس مقررات با متخلفان برخورد شود. وزارت علوم از تمامی افرادی که شاهد تخلف و بی‌اخلاقی در حوزه پژوهش هستند درخواست دارد گزارش تخلف را با کارگروه اخلاق در پژوهش موسسه مربوطه در میان بگذارد تا بررسی‌های لازم در این راستا صورت گیرد. 

وی بر ایجاد شبکه بین موسسات پژوهشی در بخش‌های اجرایی تاکید کرد و گفت: خوشبختانه ظرفیت‌های بسیاری از جمله نیروی انسانی و زیر ساخت در دانشگاه‌ها وجود دارد . از طرفی نیروی انسانی کارآمد و ماهر در پژوهشگاه‌ها نیز حاضر هستند. بعد دیگر ماجرا نیازهایی هستند که در دستگاه‌های اجرایی وجود دارد. این موارد باید به عنوان 3 حلقه از یک شبکه در نظر گرفته شوند. در صورتی که دستگاه‌های اجرایی که به پژوهش نیاز دارند، بتوانند نیازهای خود را به درستی احصا کنند و آن را با دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها در میان بگذارد، می‌توان به نتیجه مطلوبی دست پیدا کرد.

شریفی افزود: منظور از ایجاد شبکه بین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرای آن است که نیاز دستگاه‌ها به کمک یکدیگر رفع شود. یعنی از طرفی نیاز دستگاه‌ها به کمک یکدیگر شناسایی می‌شود و از طرفی دیگر قابلیت‌ها، تجهیزات و امکانات و توانمندی‌ها در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها نیز باید شناسایی و به شبکه تبدیل شود. دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها با فعالیت در این شبکه می‌توانند امکانات خود را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. 

وی بیان کرد: وزارت علوم در راستای تقویت شبکه بین دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها می‌کوشد، در آیین‌نامه ارتقا نیز برای موارد این چنینی و کارهای گروهی امتیاز بیشتری در نظر گرفته شده است. به‌واسطه شبکه شاعا می‌توان هم‌افزایی  بین دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و دستگاه‌های اجرایی هم امکانات و نیروی انسانی ایجاد کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133558

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =