تحقق ۳۰ درصدی شعار سال ۱۴۰۰در تولید

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: با توجه به مشکلات بسیار در حوزه تولید به ویژه خودروسازی، مسکن یا کارگاه‌های کوچک شاید بتوان گفت این شعار حدود ۳۰ درصد اجرایی شده است.

عباس علوی راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به شعار سال ۱۴۰۰ یعنی «تولید؛ پشتیبانی‌ها، مانع‌زدایی‌ها» اظهار کرد: اهداف این شعار به ویژه در حوزه اقتصادی به هیچ عنوان محقق نشده است.

وی با بیان اینکه کلید واژه «تولید» در سه سال اخیر در شعار سال مورد تاکید مقام معظم رهبری بوده است، گفت: جهش تولید، رونق تولید، مانع زدایی از تولید نکات هم است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه متغییر تولید در اقتصاد اهمیت ویژه‌ای دارد، گفت: مستندات اقتصادی کشور نیز گویایی این موضوع است.

علوی راد با اشاره به مانع زدایی از حوزه تولید عنوان کرد: متاسفانه در حال حاضر موانع بسیاری در مسیر تولید وجود دارد. یک تولید کننده تازه کار زمانیکه بخواهد یک فعالیتی را آغاز کند یا توسعه در مسیر فوق العاده پیچیده  و بروکراسی مواجه می‌شود.

این اقتصاددان درباره میزان تحقق شعار اقتصادی سال ۱۴۰۰ یادآور شد: با توجه به مشکلات بسیار در حوزه تولید  به ویژه خودروسازی، مسکن یا کارگاه‌های کوچک شاید بتوان گفت این شعار حدود ۳۰ درصد اجرایی شده است.

تسهیلات بانکی در اختیار شرکت‌های تولیدی بزرگ

وی با اشاره به اینکه در پشتیببانی از تولیدات داخلی و تولید کنندگان فعالیت‌های مثبتی انجام شده است، گفت:  تزریق منابع مالی  از بانک‌ها به یکسری بنگاه‌های اقتصادی که فعالیت آنها به هر دلیلی متوقف شده است.

علوی راد ادامه داد: مجموع تسهیلات سیستم بانکی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ به تولید کنندگان بییشتر از ۷۰ درصد رشد داشته است. 

این استاد دانشگاه با تاکید بر هدفمند بودن تسهیلات بانکی به تولیدکنندگان یادآور شد: اگر این تسهیلات در راستای سیاست‌های کلان اقتصادی نباشد باعث ارائه آمار کذب بانک‌ها شده و پشتیبانی به صورت اصولی انجام نشده است.

وی اضافه کرد: در صورت آمار کذب؛ بانک‌ها به جای ارائه تسهیلات به کارگاه‌های تولیدی کوچک؛ بیشتر شرکت‌های تولیدی بزرگ را تحت حمایت قرار می‌دهند.

علوی راد با بیان اینکه منابع مالی بانک‌ها محدود است، گفت: زمانیکه مسئولان به بانک‌ها برای پر داخت تسهیلات فشار وارد کنند، در طولانی مدت بازارها و اقتصاد باید این منابع را جبران کند. در نتیجه این پشتیبانی نادرست خود منجر به آسیب رساندن به اقتصاد یا تولیدکنندگان می‌شود.

 موانع بر سر راه تولید رفع نشده است

این کارشناس اقتصادی با بیان اینکه موانع تولید درکشور را می‌توان به سه دسته تقسیم کرد، گفت: بی ثباتی در محیط یا متغییرهای تاثیر گذار در  اقتصاد کلان کشور، موارد مرتبط  به ساختار نهادی اقتصاد، قوانین قدیمی موجود در حوزه اقتصادی از جمله موارد تاثیر گذار در ایجاد موانع است.

وی افزود:  نوسان و بالا بودن نرخ تورم، مجموعه متغییرهای که می‌تواند ثبات نسبی در اقتصاد ایجاد کنند، در سال ۱۴۰۰ وجود نداشت. که در سال‌های‌ اخیر به دلایل مختلف از جمله تحریم‌ها به اوج خود رسیده است.

علوی راد ادامه داد: اگر مسئولان می‌خواستند مانع زدایی واقعی در تولید ایجاد کنند باید ثبات بیشتر را ایجاد می‌کردند؛ اما این اتفاق رخ نداد و بی ثباتی در سال ۱۴۰۰ به بالاترین میزان خود رسید. به عنوان مثال نرخ ارز به صورت روزانه دستخوش تغییرات چشمگیری بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره موانع مرتبط با ساختارهای نادرست اقتصادی بیان کرد: مجوزها، گرفتن امضاهای طلایی از مسئولان، قوانین و تسهیل گری در راستای مراحل آغاز کسب و کارهای صورت نگرفته است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133783

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =