مسئولان نباید تسلیم ضرب‌الاجل‌های آمریکا شوند

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامع اسلامی دانشجویان اعتقاد دارد که تیم مذاکره کننده و شورای عالی امنیت ملی نباید اسیر ضرب‌الاجل‌های آمریکا و غرب شوند.

امیر محمد کولانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به سخنان ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا درباره پرونده هسته‌ای ایران مبنی بر اینکه تیم مذاکره کننده باید هر چه سریعتر مواضع کشور را برای رسیدن به توافق و پذیرش شروط غرب اعلام کند،  اظهار کرد: در حال حاضر آمریکا تمام تلاش خود را می‌کند تا ایران را با تعیین ضرب‌الاجل زمانی تحت فشارهای سیاسی و بین‌المللی قرار دهد. 

وی با اشاره به سخنان برخی از مقامات آمریکا مبنی بر اینکه ایران باید تصمیم سخت بگیرد، ادامه داد: این کشور قصد دارد برای چندمین بار از طریق هم پیمانان خود در منطقه یا حوزه خلیج فارس، ایران را مجبور به پذیرش برجام کند، آن هم بدون اینکه تمام تحریم‌ها که خواسته مجلس، دولت و مردم است به صورت کامل رفع شود.

دبیر بین‌الملل اتحادیه جامع اسلامی دانشجویان اضافه کرد: مقامات آمریکا برای ادامه مذاکرات یا توافق هسته‌ای با هدف رایزنی به کشورهای همسایه ایران سفر می‌کنند و این موضوع باعث می‌شود تا سایر کشورها نیز در این خصوص اظهار نظر کنند یا ادعای سهم خواهی داشته باشند.

وی با تاکید بر اینکه تیم مذاکره کننده، مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی نباید اسیر ضرب‌الاجل‌های آمریکا و غرب شوند، گفت: تعیین مدت زمان برای رسیدن به توافق هسته‌ای ترفند جدید آمریکا است تا قدرت تفکر و رایزنی سیاسی و پافشاری بر شروط از ایران گرفته شود تا باز هم شاهد توافقی بی‌حاصل مانند برجام باشیم.

کولانی با انتقاد از فرسایشی شدن مذاکرات هسته‌ای عنوان کرد: در حال حاضر این موضوع مورد انتقاد مقام معظم رهبری و بسیاری از کارشناسان حوزه بین‌الملل و سیاست است؛ اما از سوی دیگر نباید برای رسیدن به توافق هسته‌ای شتاب کرد. اکنون که آمریکا که به خاطر جنگ روسیه و اوکراین در شرایط مناسبی قرار ندارد، ایران باید بر شرط خود یعنی رفع کامل تحریم و خروج نام سپاه پاسداران از لیست ترویست پافشاری کند.

رفع موقت تحریم‌ها مانع از توافق خوب است

کولانی با بیان اینکه رفع تحریم‌ها باید جامع و مؤثر باشد، گفت: رفع بخشی از تحریم‌ها یا به صورت موقت و کوتاه مدت نباید باعث وسوسه تیم مذاکره کننده برای پذیرش توافقنامه باشد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: توافقی برای منافع ملت مناسب است که کوتاه مدت نباشد تا بتوان بازارهای داخلی به ویژه کالاهای وابسته به ارز را به ثابت قیمت رساند.

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای حاضر در مذاکرات بارها اعلام کرده‌اند که مانعی برای رسیدن به توافق وجود ندارد ولی از سوی دیگر شروط ایران را به صورت کامل نمی‌پذیرند. این موضوع حاکی از آن است که آنها با ایجاد بازی روانی قصد دارند خود را خواستار توافق نشان دهند؛ اما در واقعیت ایران را بدون انرژی هسته‌ای می‌خواهند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133830

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =