جهرمی: خودمان را معطل توافق هسته‌ای نکرده و زمین مذاکره را بزرگتر می‌کنیم

سخنگوی دولت سیزدهم گفت: یکی از روش‌هایی که برای کم اثر کردن تحریم‌ها انجام دادیم عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است، ما خودمان را معطل این توافق نکرده و زمین مذاکره را بزرگتر می‌کنیم.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، سخنگوی دولت سیزدهم در برنامه «بدون توقف» با اشاره به اینکه دولت با هیچ مدیری عقد اخوت نخوانده که تغییرش ندهد، گفت: نگاه دولت این نیست که حتما باید جابجایی انجام شده و مدیران قبلی تغییر کنند، از این سمت هم این نگاه را ندارد که حتی کسی که خود رئیس‌جمهور منصوبش کرده حتما باید سر جایش بماند، خط قرمز دولت خدمت‌رسانی درست به مردم است.

بیشتر بخوانید

بهادری جهرمی: تلاش دولت برای سوددهی بورس / تصمیمی برای افزایش قیمت نان وجود ندارد

«علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت سیزدهم، در برنامه «بدون توقف» شبکه سه سیما در خصوص توافق با آمریکا توضیح داد: دولت قبلی صرف‌نظر از درست و غلط بودن آن، یک توافقی با برخی کشورها داشته، تعهداتی گرفته و داده، اما وقتی آمد از آنها بهره‌برداری کند، علی‌رغم اینکه بخشی از تعهدات را انجام داده بود، متوجه شد که طرف مقابل به تعهدات عمل نمی‌کند و نتیجه‌اش شد خروج آمریکا از برجام، ایران هم که هیچ وقت از برجام خارج نشد، حالا دولت جدید باید چه کار کند، دولت مستقر قبلی یک توافقی را براساس اختیاراتش و در چارچوب صلاحیت‌های خود انجام داده بود، حالا دولت جدید می‌توانست بگوید ما این توافق را قبول نداریم؟

وی ادامه داد: نه اعتقاد، نه اصول سیاست خارجی و نه اخلاق ایرانی جماعت می‌پذیرد که ما زیر حرف خود بزنیم، ایران می‌گوید من به تعهدات خود در چارچوب توافق ملتزم هستم، صرف نظر از درست یا غلطی مقامات ذی‌صلاح وقت آن را منعقد کردند، حتی اگر ما به آن نقد هم داشته باشیم، اگر تعهدات دولت قبلی را نپذیریم درحوزه بین‌الملل مثل این است که تعهدات ما انجام شده و طرف مقابل هم به تعهداتش پایبند بوده، در این صورت تنها سندی هم که برای پیگیری حقوق خود داریم نپذیرفتیم.

سخنگوی دولت با اشاره به اینکه در دولت جدید بدون برجام و توافق هم فروش نفت رکورد زد، هم واکسن وارد شد، هم اقتدار آبی‌مان را داریم، گفت: مردم ما از حق مسلم‌شان نمی‌گذرند اما باور دارند که کلید اصلی حل مشکلات‌شان داخل همین کشور است. دولت سیزدهم چگونه مذاکره می کند؟ می‌گوید ما قبلا تجربه کردیم تعهدات را انجام دادیم، الان نوبت طرف مقابل است که تعهداتش که رفع تحریم‌هاست انجام دهد. لذا دولت در مسیر مذاکراتش این‌طور پیش می‌رود که من در صورتی می‌توانم به توافق نهایی برسم، که به صورت مؤثر مطمئن باشم، مثل سری قبل زیر میز مذاکره نزنید، اگر تحریم‌ها را بردارید ما هم مثل تعهد قبلی ملتزم هستیم و خواهیم بود. ما نمی‌توانیم بگوئیم دولت قبلی را قبول نداریم، بلکه  باید در امتداد دولت قبلی با تاکتیک‌های خودمان و روش‌های ‌خودمان و بهره‌گیری از تجارب قبلی آن راه را ادامه دهیم.

بهادری جهرمی در پاسخ به این سؤال که عضویت در سازمان‌های بین‌المللی مختلف چه سودی برای کشور دارد، عنوان کرد: یکی از روش‌هایی که برای کم اثر کردن تحریم‌ها انجام دادیم عضویت در سازمان‌های بین‌المللی است، ما خودمان را معطل این توافق نکرده و زمین مذاکره را بزرگتر می‌کنیم، وقتی این سازمان‌ها ایران را می‌پذیرند یعنی دارند به همه بازیگران اقتصادی کشورهای خودشان و کشورهای دیگر این پیام را می‌رسانند که ما با ایران کار می‌کنیم. حتی یکی از راهکارهای تضعیف فشار آمریکا بر روی شرکت‌ها برای عدم همکاری با ایران همین عضویت‌هاست.

وی در ادامه اظهار کرد: حتما دولت پیگیری مجدانه می‌کند تا تحریم‌ها برداشته شود اما ما توافق به هر قیمتی نمی‌خواهیم، توافقی می‌خواهیم که از اثراتش استفاده کنیم، همزمان با این پیگیری دعواهای حقوقی با آمریکا را هم در دیوان بین‌المللی دادگستری پیگیری کردیم که شاهد اثبات حقانیتش بودیم، در این راستا حتما پیگیری پول‌های بلوکه شده هم بوده که شاهد آزادسازی آنها هم هستیم. همچنین همزمان پیگیر آزادی دیپلمات ایرانی از اروپا هم بودیم، پس دیپلماسی ما محدود به یک موضوع نشده و سعی کرده همه موضوعات را همزمان پیگیری کند.

وی با اشاره به اینکه برخی از رسانه‌های حامی دولت قبل یا این دستاوردها را نادیده می‌گیرند و یا مدعی هستند مذاکرات آنها در دولت قبلی انجام شده، تصریح کرد: مهم این نیست چه کسی این کارها را انجام داده، مهم این است که انجام شده، پس بگذاریم مردم شیرینی این موفقیت‌ها را بچشند، من به عنوان سخنگوی دولت از همه تلاش‌های ۴۴ ساله گذشته انقلاب تشکر می‌کنم، از همه دولتمردان تشکر می‌کنم، انشاءالله ما هم از این تجربیات استفاده کنیم.

بهادری جهرمی همچنین یادآور شد: رویه دولت این بوده که در این دیدارهای بین‌المللی فعالان اقتصادی را نیز با خود همراه کند، و به همین دلیل حتی محصولات دانش‌بنیان را همراه می‌برد تا  همان جا قرارداد ببندد، ربات جراح را به اندونزی بردیم، پهپاد کشاورزی را در آفریقا قرارداد بستیم، در ۱۷ کشور برای ۲۱ مرکز تجاری موافقت اصولی انجام دادیم، در حوزه کمیسیون مشترک ۱۹ کمیسیون مشترک فعال شد تا مسیرهای ارزی و تهاتر برای بخش خصوصی هم هموارتر شود.

سحنگوی دولت سیزدهم در پایان در خصوص تغییر و تحولات درون کابینه و مدیران نهادها اظهار کرد: نگاه دولت این نیست که حتما باید جابجایی انجام شده و مدیران قبلی تغییر کنند، از این سمت هم این نگاه را ندارد که حتی کسی که خود رئیس جمهور منصوبش کرده حتما باید سر جایش بماند، خط قرمز دولت خدمت‌رسانی درست به مردم است، اینکه مشکلات آن حوزه حل شود، ما با افراد عقد اخوت نخواندیم. همچنین جابجایی مدیر نباید به معنای تخلف و فساد و ضعف تلقی شود، ممکن است یک مدیر با یک دیدگاه در یک بخش نتواند خدمت کند با همان تفکر در جای دیگر کارآمد باشد.

پایان پیام/

کد خبر: 1197274

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =