ساخت چهارمین رآکتور هسته‌ای در اصفهان آغاز شد

با حضور رئیس سازمان انرژی اتمی کشور ساخت (بتن ریزی) رآکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات در سایت هسته‌ای اصفهان آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، محمد اسلامی، روز دوشنبه در آیین پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» سایت هسته‌ای اصفهان در جمع خبرنگاران گفت: مطالعات تفصیلی، آماده‌سازی، تجهیز و آماده کردن نقشه‌ها و طرح‌هایی که مربوط به تجهیرات است در فاز اول این پروژه انجام و امروز بتن ریزی این رآکتور در سایت اصفهان آغاز شد.

بیشتر بخوانید:

اسلامی: آب سنگین ایران به همه کشورهای پیشرفته صادر می‌شود

وی افزود: سایت هسته‌ای اصفهان به عنوان یکی از قطب‌های هسته‌ای در جهان با دارا بودن سه رآکتور هسته‌ای و با در دستور کار داشتن ساخت رآکتور چهارم، مرکز موفق هسته‌ای است.

تبدیل بخشی از سایت اصفهان به مرکز بین‌المللی آموزشی و پژوهشی هسته‌ای یکی دیگر از طرح های افتتاح شده توسط رییس سازمان انرژی اتمی در سفر به اصفهان بود که اسلامی در باره آن گفت: این مرکز آموزشی در امر تعلیم و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز صنعت هسته‌ای در کل کشور و منطقه بسیار تأثیر گذار است و می‌تواند کمک علمی بزرگی به دانشگاه‌های کشور به ویژه دانشگاه‌های اصفهان داشته باشد.

وی ادامه داد: آژانس هسته‌ای ایران نیز این سایت را به عنوان یکی از مراکز مورد نیاز خود برای توسعه آموزش مورد تأیید قرار داده است.

راکتور تحقیقاتی ۱۰ مگاوات اصفهان به عنوان یک راکتور تحقیقاتی چند منظوره از نوع استخری و با خنک کننده و کند کننده آب سبک با توان حرارتی ۱۰ مگاوات بوده و سوخت این راکتور از نوع اکسید اورانیوم-آلومینیوم به‌صورت صفحه‌ای و با غنای ۲۰ درصد است.

این راکتور تحقیقاتی به‌منظور ایجاد یک چشمه نوترونی قوی و با شار نوترونی بالا برای کاربری و اهداف مختلفی طراحی و ساخته خواهد شد.

مهم‌ترین اهداف و کاربری‌های اصلی این راکتور تحقیقاتی، انجام آزمون‌های عملکردی سوخت و مواد هسته‌ای، تولید رادیوایزوتوپ‌های صنعتی و رادیوداروها و توسعه بیم لاین‌های نوترونی برای کاربری‌های مختلف نظیر رادیوگرافی، پراش‌سنجی، آنالیز مواد، تولید سیلیکون نیمه هادی و چشمه نوترون سرد و آموزش و تحقیقات است.

این راکتورتحقیقاتی با دارا بودن شارنوترونی مناسب و طراحی تجهیزات متعدد پرتودهی در داخل و اطراف قلب راکتور، ظرفیت‌های تولیدی و تحقیقاتی بالایی را برای تست انواع سوخت و موادهسته‌ای و تولید انواع رادیوایزوتوپ‌های پرکاربرد در حوزه‌های مختلف صنعت (نظیر کبالت و ایریدیوم و...) و سلامت ( نظیر تکنسیوم، ید، ساماریوم، لوتسیوم و ...) در کشور ایجاد خواهد کرد.

ظرفیت‌های تولیدی این راکتور نه تنها کشور را در زمینه رفع نیازهای فعلی و آتی بی‌نیاز خواهد کرد بلکه می‌تواند ظرفیت‌های بسیار مناسبی را برای صادرات محصولات و خدمات در سطح منطقه و جهانی برای ایران ایجاد کند.

طراحی و ساخت این راکتور براساس آخرین استانداردها و ضوابط ملی و بین‌المللی در حوزه‌های مختلف ایمنی هسته‌ای، پرتوی و حوزه‌های گوناگون مهندسی و تحت نظارت مرکز نظام ایمنی هسته‌ای کشور و با استفاده از فناوری‌های پیشرفته و روز دنیا و نیز با تکیه بر دانش و تجربه متخصصان صنعت هسته‌ای کشور به‌صورت کاملا بومی انجام خواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1218869

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =