کاهش ۶۰ درصدی منابع اعتباری اختصاص یافته برای تقویت شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران

منابع اعتباری اختصاص یافته برای تقویت شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران در دو سال گذشته ۶۰ درصد کاهش یافته است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران (شاعا)، شبکه‌ای تخصصی است که تمام اطلاعات آزمایشگاه‌های علمی کشور در آن قرار می‌گیرد. در این شبکه، بانک اطلاعاتی تمام آزمایشگاه‌های کشور شامل اطلاعات تجهیزات، پرسنل، وضعیت دستگاه‌های آزمایشگاه، خدمات آزمایشگاهی، نحوه ارائه سرویس خدماتی، تعرفه و بخشی از خروجی آزمایش‌ها ثبت شده است.

شبکه شاعا دارای اطلاعاتی از تعداد و نوع خدمات آزمایشگاه‌های منطقه پژوهش و فناوری استان، موسسه و شهر است و در سامانه امکان جستجوی تجهیزات، خدمات آزمایشگاهی و شرکت‌های ارائه خدمات تعمیر و نگهداری وجود دارد.

سامانه شاعا به منظور شناسایی، شبکه‌سازی و به‌اشتراک‌گذاری تجهیزات وتوانمندی‌های آزمایشگاههای علمی کل کشور طراحی شده است. با استفاده از این سامانه تمامی پژوهشگران قادر خواهند بود تا در کوتاهترین زمان ممکن به تجهیزات مورد نیاز خود دسترسی داشته باشند.

این سامانه بستری مناسب به منظور محقق سازی اهداف مانند تهیه شناسنامه و ایجاد بانک اطلاعاتی آزمایشگاه‌ها و فضاهای کالبدی آن‌ها (اعم از نیروی انسانی متخصص، امکانات، تجهیزات و…)، بهره گیری حداکثری از ظرفیت‌ها، منابع و توانمندی‌های آزمایشگاهی و بهره‌برداری بهینه اقتصادی از آن‌ها، فراهم آوردن امکان ارزیابی آزمایشگاه‌های شبکه و رتبه‌بندی آن‌ها (رتبه‌بندی درون‌شبکه‌ای) به منظور توسعه متوازن، تلاش برای استاندارد نمودن فعالیت‌های آزمایشگاهی در سطح ملی و بین‌المللی و همکاری با دستگاه‌های استانداردسازی ملی و بین المللی، تجهیز و تکمیل آزمایشگاه‌های موجود و زنجیره‌های ناقص آزمایشگاهی، شناسایی و رتبه‌بندی شرکت‌های وارد کننده و تولید کننده تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی، سامان‌دهی تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی در قالب آزمایشگاه‌های مرکزی، برقراری نظام تعمیر و نگهداری تجهیزات تحقیقاتی و آزمایشگاهی مراکز آموزش عالی و تشویق اعضای شبکه جهت تدوین نظام ارائه خدمات به مراکز تحقیقاتی و محققان و متخصصان ایجاد کرده است.

رسیدگی به آزمایشگاه‌ها در کشور، نیازمند اختصاص منابع درآمدی مناسب است؛ اما بررسی منابع اختصاص داده شده به شبکه آزمایشگاهی کشور در ۲ سال گذشته، نشان‌دهنده کاهش محسوس منابع است. منابع اعتباری اختصاص یافته برای تقویت شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران در ادامه آمده است؛ 

کاهش ۶۰ درصدی منابع اعتباری اختصاص یافته برای تقویت شبکه آزمایشگاه‌های علمی ایران

پنج هزار و ۸۵۹ میلیارد ریاد معادل ۴۰ میلیون یورو در سال ۹۸ برای تقویت شاعا اختصاص یافت، در حالی که در سال ۹۹ این مبلغ کمتر از نصف شد به ۲ هزار و ۳۷۰ میلیارد ریال معادل ۳۰ میلیون یورو کاهش یافت. توجه به این نکته نیز لازم است که منابع اختصاص یافته سال ۹۹ مشترک بین وزارت علوم و وزارت بهداشت بوده است. این کاهش اعتبار درحالی اتفاق افتاد که ۱۰ هزار و ۹۱ آزمایشگاه عضو شاعا هستند و حدود ۷۱ هزار و ۶۰۱ تجهیزات ثبت شده در این آزمایشگاه وجود دارد.

کشورهای توسعه یافته در سال‌های اخیر توجه خود را بر عبور از مرزهای علم و تولید جدیدترین تکنولوژی‌ها متمرکز کرده‌اند، بدیهی است که یکی از مهم‌ترین ابزارهای این مهم ارتقای آزمایشگاه‌ها و تجهیزات آن‌هاست.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1133834

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =