گره ساماندهی پرستاران کجاست؟ / دود بی‌تدبیری مسئولان نظام سلامت در چشم مردم

کمبود نیرو در کادر درمان به ویژه در پرستاران معضلی است که باعث کاهش کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه سلامت می‎‌شود و مسئولان باید پاسخگوی این نابه سامانی باشند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز ، کمبود نیرو در کادر درمان موضوعی است که بارها از سوی مسئولان مطرح شده اما سیاست‌های اعمال شده در سال‌های اخیر به ویژه سال‌هایی که در دوران کرونا سپری شد نشان می‌دهد که چندان همتی برای حل این مشکل وجود ندارد کماینکه بسیاری از کادر درمان قراردادی هستند و یا با قراردادهای ۸۹ روزه استخدام شده‌اند اما وزارت بهداشت تلاشی برای جذب آن‌ها نمی‌کند، در این گزارش ابعاد مختلف موضوع را بررسی کردیم که در ادامه می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

وزارت بهداشت سد راه تعرفه‌گذاری پرستاری / منفعت چه کسانی به خطر می‌افتد؟

کمبود نیرو در کادر درمان به مردم ضربه می‌زند

محمد شریفی‌مقدم؛ دبیر کل خانه پرستار کشور در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز  از کمبود نیرو در وزارت بهداشت و کادر درمان گفت: اگر مردم بخواهند که خدمات مناسب حداقلی دریافت کنند باید نیروی کافی، متخصص و با انگیزه در نظام سلامت وجود داشته باشد که خدمات ارائه بدهند. در کشورهای اروپایی به اندازه هر هزار نفر جمعیت ده پرستار وجود دارد که این میزان برای دریافت خدمات متوسط جهانی است و برای دریافت حداقل خدمات باید سه پرستار وجود داشته باشد و هر چقدر این تعداد کمتر باشد مردم خسارت می‌بینند و حتی مرگ و میر بیشتر می‌شود. در کشور ما این ضریب یک و نیم است به عبارتی اگر جمعیت پرستاری دوبرابر شود به حداقل استاندارد دنیا می‌رسیم.

او افزود: در مرحله اول حداقل صد هزار پرستار کم داریم و نکته بعدی این است که پرستارانی که امروز هستند هم امنیت شغلی ندارند. درحال حاضر ۱۲ مدل استخدامی وجود دارد و در یک بخش پرستارانی کنار هم کار می‌کنند که مدل استخدامی و دریافتی آن‌ها از هم متفاوت است. برخی مستقیما با بیمارستان قرارداد می‌بیندند و برخی هم با یک شرکت واسطه وارد قرارداد می‌شوند.

نیروهایی که در اوج کرونا جذب اما بعد از آن رها شدند

دبیر کل خانه پرستار کشور عنوان کرد: بدترین نوع استخدامی قراردادهای ۸۹ روزه است که در هر پیک کرونا جمعی را استخدام می‌کردند و بعد از پایان پیک قراردادشان را تمدید نمی‌کردند. این نوع قرارداد نهایت استثمار و بهره‌کشی و بی‌اخلاقی است که در اوج کرونا که آن پرستار از جان گذشتگی کرده و مشغول به کار شده را جذب کنی و بعد از اوج کرونا عذرش را بخواهی.

شریفی‌مقدم اظهار داشت: مجلس براساس طرحی تحت عنوان ساماندهی کارکنان دولت در شهریور به دولت مهلت داد که ظرف ۴۵ روز لایحه‌ای برای این موضوع ارائه بدهد و این لایحه پس از چندین بار رفت و برگشت هنوز به سامان نرسیده و پرستاران ما دچار مشکل هستند.

ما نیروی رایگان و آموزش دیده را تقدیم کشورهای اروپایی می‌کنیم

آرمین زارعیان رئیس هیئت مدیره نظام پرستاری ایران در گفت‌وگو با ایسکانیوز به تبعات جذب نشدن نیروهای قراردادی اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری گفته بودند که نباید نگاه ما به پرستاری نگاه کارگران فصلی باشد اما امروز قراردادهای ۸۹ روزه بسته می‌شود و زمانی که دیگر نیازی به آن‌ها نبود قراردادشان تمدید نمی‌شود. زمانی که ما پرستاران کشور خودمان را جذب نکنیم آن‌ها مهاجرت می‌کنند. آمریکا گرین کارت را بدون نوبت برای پرستاران صادر می‌کند و مشکلات پرستاران از طریق مهاجرت حل می‌شود و این کشور است که در نهایت متضرر خواهد شد. در واقع ما نیرویی را که میلیاردها برای آموزشش وقت صرف کرده‌ایم دو دستی تقدیم کشورهای دیگر می‌کنیم و نیروی رایگان به کشورهای اروپایی و آمریکای شمالی می‌دهیم. اراده‌ای برای انجام این کار نه در دولت وجود دارد و نه در مجلس!

او تاکید کرد: در کشورهای حوزه خلیج فارس هم عمان و قطر از چند سال گذشته به دو کشور مهاجرپذیر در حوزه بهداشت و درمان تبدیل شده‌اند و پرستاران را با حقوق بالا جذب می‌کنند. نظام آموزش پرستاری در کشور ما جزو ده نظام برتر دنیاست و پرستاران ما از نظر علمی و عملی توانمند هستند و ما چنین نیروهایی را از دست می‌دهیم. کشورهایی مثل عمان و قطر سطح آموزش خوبی ندارند و ترجیح می‌دهند که نیروها را از کشورهای دیگر جذب کنند.

نماینده مجلس: ما ابلاغ می‌کنیم دولت عمل نمی‌کند

مجلس اما معتقد است که گره اصلی کار در اجراست و مشکل از سوی نمایندگان نیست. زهرا شیخی؛ سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره تعیین تکلیف پرستاران قراردادی بدون سهمیه و قراردادهای ۸۹ روزه گفت: به جهت اهمیت موضوع تبدیل وضعیت پرستاران قراردادی و ساماندهی نیروهای شرکتی و فوق العاده خاص آنها، در قالب طرحی در حال بررسی دقیق و همه جانبه آن هستیم. اهمیت موضوع از این منظر است که فعالیت پرستاران مرتبط با سلامت مردم بوده و باید وضعیتشان تعیین تکلیف و تصمیمی عاقلانه در موردشان گرفته شود چراکه مدتهاست موضوع از طرف مجلس ابلاغ می‌شود ولی در عمل تاکنون این مهم توسط مسولین اجرایی، عملیاتی نشده است.

وی عنوان کرد: در حوزه قراردادهای کارکنان و میزان دریافتی آنان در سطح کشور بی‌عدالتی‌هایی وجود دارد و همه به آن واقف هستیم. همان طور که آقای قالیباف هم گفتند این موضوع تنها در یک وزارتخانه نیست و در همه وزارتخانه‌ها وجود دارد، در برخی بخش‌ها حتی از جهت تخصص، تحصیلات و اثرگذاری کار نیروهای شرکتی موثرتر هستند اما در یک اتاق دریافتی نیروی رسمی به مراتب بیشتر از نیروی شرکتی است.

شیخی تاکید کرد: قراردادهای ۸۹ روزه یکی از اشکالات اصلی است که بارها هم گفته شده اما وزارت بهداشت هنوز در حال انجام است. و این سوال برای ما هم وجود دارد که چرا مسولین اجرایی در عمل اقدامی جهت ساماندهی به شرایط پرستاران و تبدیل وضعیت آنها انجام نمی شود. این موضوع مهم و جدی است و باید با دقت بیشتر، اما با اولویت بررسی شود. رئیس جمهور نیز همین دغدغه را دارند و به سازمان امور استخدامی و دارایی ابلاغ کرده‌اند. ما نیز طرحی با بیش از ۱۸۰ امضا در مجلس برای ساماندهی استخدام کارکنان دولت داریم.

تعدیل نیرو و دلسردی کادر درمان

برای بررسی بهتر موضوع پای درد دل پرستاران نشستیم. یکی از پرستاران باسابقه در این باره به خبرنگار ایسکانیوز گفت: تمدید طرح‌ها لغو شد و قرارداد نیروهای شرکتی تمدید نشده است. بهانه این بود که این نیروها با آزمون وارد نشده‌اند در حالی که نیروهای شرکتی پیش از این با آزمون وارد می‌شدند و قراردادشان سالانه بود و از شروع کرونا در هر پیک قراردادهای ۸۹ روزه بسته شد و بعد تمدید نمی‌شد و جمعیت زیادی تعدیل نیرو شدند. این‌ها باعث دلسردی می‌شود و در نهایت مجبور به ترک کشور و مهاجرت می‌شوند.

او افزود: نیروهای ایثارگر تبدیل وضعیت شدند اما تعداد بسیاری از نیروهای قراردادی با ۱۵ سال سابقه هستند که هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند. این پرستاران در راه‌های دور خدمت کرده و شرایط سخت را به امید تبدیل وضعیت شدن تحمل کرده‌اند اما این اتفاق نیفتاده‌ است. زمانی می‌گفتند که این نیروها بدون آزمون آمده‌اند درحالی که بسیاری از آن‌ها حتی آزمون ورودی هم داده‌اند. بعد بودجه را بهانه کردند اما با وجود تاکید مکرر رهبر همچنان موضوع بودجه مطرح می‌شود.

به گزارش ایسکانیوز، برایند گفت‌وگوها نشان می‌دهد که در قدم اول نابه سامانی در جذب نیرو وجود دارد، مجلس طرح تبدیل وضعیت ارائه می‌دهد اما ضمانت اجرایی آن که بودجه است را پیش بینی نمی‌کند. در مقابل وزارت بهداشت هم تلاشی در راستای جذب نیروهای با سابقه ندارد و تن به قراردادهای ۸۹ روزه در هر پیک کرونا می‌دهد اما در میان تمام این نابسامانی‌ها  این مردم هستند که ضربه می‌بینند چراکه کمبود نیرو یعنی کاهش کیفیت خدمات ارائه شده در حوزه سلامت و مسئولان باید پاسخگوی این نابه سامانی باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134488

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • Melina IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۴
      0 0
      💟💟💟