الهام علی اف را بیشتر بشناسید

الهام علی اف رییس جمهور کنونی جمهوری آذربایجان است.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ الهام حیدر اوغلو علی اف  در تاریخ ۲۴ دسامبر ۱۹۶۱، در شهر باکو به دنیا آمده است. او فرزند حیدر علی اف، رییس جمهور پیشین آذربایجان است و در سال ۳۱ اکتبر ۲۰۰۳ در سمت رئیس مهور مشغول به فعالیت شده است.

در سال ۱۹۷۷ الهام علی اف تحصیلات خود را در دوره متوسطه تمام کرد و در انستیتوت دولتی روابط بین المللی مسکو به تحصیل پرداخت و مدرک خود را در سال ۱۹۸۲ دریافت کرد. او تحصیلات خود را در رشتهٔ روابط خارجی ادامه داد و بدین ترتیب مدرک دکترای تاریخ را دریافت کرده است. او در پژوهشکده دولتی ارتباطات بین المللی مسکو  بین سالهای ۱۹۸۵–۱۹۹۰ مشغول به تدریس شد.

از سال ۱۹۹۱ الهام علی اف، فعالیت های تجارتی را شروع کرد و پدرش که در سال ۱۹۹۴، سمت ریاست جمهوری آذربایجان را کسب کرد و در شرکت دولتی نفتی جمهوری آذربایجان بعنوان معاون اول انتخاب شد. او در تمام بازدیدهای رسمی حیدر علی اف از آن سال به بعد شرکت داشت. الهام علی اف در سال ۱۹۹۵ نماینده ملی مجلس شد و مجددآ در سال ۲۰۰۰ بعنوان نماینده پارلمان انتخاب و بعنوان رئیس کمیته ملی المپیک آذربایجان در سال ۱۹۹۷ منسوب شد.

علی اف در سال ۲۰۰۰ در سمت معاون اول رئیس حزب حاکم آذربایجان نوین انتخاب شد و یک سال بعد در شورای اروپایی به سمت رییس هیأت آذربایجان انتخاب شد. حیدر و الهام علی اف در سال ۲۰۰۳ به عنوان کاندید در ریاست جمهوری آذربایجان شرکت کردند. وی با این وجود می گفت که انجام چنین کاری برای رقابت نبوده، بلکه قصد داشته با این کار در مبارزات انتخاباتی از نامزدی پدر خود حمایت کند. وضع جسمانی حیدر علی اف در تابستان همان سال وخیم بود، به همین خاطر نامزدی خود را عملآ بازپس گرفت و تقاضای او از مردم این بود که به جانشین او رأی دهند و از این طریق توانست قدرتش را به پسرش انتقال دهد. در ژانویه ۲۰۱۷ الهام علی اف طی حکمی، همسرش را بعنوان معاون اول خود انتخاب کرد. او در سال ۲۰۱۸  برای چهارمین بار رئیس جمهوری آذربایجان شد.

زندگی شخصی الهام علی اف

مهربان علیوا  بانوی نخست جمهوری آذربایجان و همسر الهام علی اف می باشد. تمره ی ازدواج این زوجف سه فرزند به نام های لیلا، آرزو و حیدر است. او علاوه بر زبان ترکی آذربایجانی به زبان های دیگری همچون ترکی استانبولی،  فرانسوی،  روسی و انگلیسی مسلط است.

خاندان الهام علی اف سعی دارند با زندانی کردن امام جماعت های مساجد، چهره ها و شخصیت های مؤثر در بین مردم، چهره هایی که به اسلام اصیل اعتقاد دارند را از صحنه اعتقادی مردم حذف کنند و امام جماعت هایی که رفتار و کردارشان با شئون اسلامی مغایرت دارد و طرفدار( برهنگی، شراب خواری) و جیره خوار خاندان علی اف هستند را جایگزین کند و از این طریق در بین افراد جامعه به ویژه قشر جوان و تشنه دین، اسلام موردپسند خود و همپیمانان غربی- صهیونیست خود را، رواج  دهند.

در ۱۰ آوریل و ۸ سپتامبر سال ۲۰۱۷، بر طبق طبق دستور الهام علی اف علاوه بر به کشورهای نپال و فلسطین، کمک های بشردوستانه ای را به جیبوتی و پناهندگان روهینگیا هم ارسال کرد. ولاده دیواتس، رئیس کمیته المپیک صربستان و مؤسس« صندوق آنا و ولاده دیواتس»، در ۲۷ فوریه سال ۲۰۱۲ از الهام علی اف در پاس کمک های بشردوستانه و سیاستهایش در کنار سایر فعالیت هایش از جوایز« صندوق آنا و ولاده دیواتس» با اهدای جایزه بین المللی« دوست بزرگوار بالکان»، تقدیر به عمل آورد.

الهام علی اف با ولادیمیر پوتین، رییس جمهوری روسیه در سال ۲۰۱۰، همایش بین المللی بشردوستانه باکو را تأسیس کرد. او بهمراه مقامات بلندپایه آذربایجان و نمایندگان سازمانهالی بین المللی در میان سالهای ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۶ به ترتیب در اولین، دومین، سومین، چهارمین و پنجمین مراسم های افتتاحیه همایش بین المللی بشردوستانه باکو حاضر شد و به سخنرانی پرداخت. او با جملات زیر، اهمیت همان رویدادهای فرهنگی را توصیف کرده بود:« ... پیام همایش های فرهنگی به جهانیان، اینست که نمایندگان ترقی خواه دنیا، باید بیش از پیش، تلاش هایشان را به هم نزدیکتر کنند. تعمیق همکاری های بین المللی بشردوستانه، موب کاهش گرایش های منفی و مضر میشود و به گرایش های مثبت و مفید می افزاید.»

کد خبر: 1134726

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =