کاهش وزن‌های تضمینی دام غیرمتخصص‌ها برای سودجویی / فریب رژیم درمانگران قلابی را نخورید

تمایل به داشتن تناسب اندام و کاهش وزن این روزها باعث شده تا شاهد حضور غیرمتخصص‌ها در حوزه رژیم درمانی باشیم که می‌خواهند در یک هفته شما را به اندام دلخواه برسانند.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، «در دو هفته ۱۰ کیلو کم کنید»، «رژیم لاغری تضمینی»، «رژیم کانادایی، کتوژنیک، مدیترانه‌ای، فستینگ و جنرال موتورز» این‌ها تنها نمونه‌هایی از انبوه تیترهایی است که با جست و جوی کلمه رژیم درمانی در فضای مجازی مشاهده می‌کنید اما آیا واقعا کشور ما این تعداد متخصص تغذیه دارد که مدام در حال تولید محتوا هستند؟ چند درصد از این برنامه‌های غذایی اصولی است و آیا همان طور که کاهش وزن یا افزایش آن را تضمین می‌کنند، تضمینی هم برای سالم ماندن بعد از اتمام دوره رژیم دارند؟

بیشتر بخوانید

کوه عضله‌هایی که قربانی هورمون‌ها و داروهای بدن‌سازی شدند / اسحاق قویدل: هنوز می‌خواهید مثل من باشید؟

دریافت رژیم های لاغری از مربیان باشگاه ممنوع

یکی از تبعات زندگی مدرن کم تحرکی و اضافه وزن است و به طبع جمعیت زیادی هم به دنبال رژیم غذایی می‌گردند که در مدت کم بیشترین نتیجه را بگیرند و به همین واسطه سودجویان بسیاری وارد این حوزه شده‌اند و در مقام یک متخصص تغذیه برنامه غذایی تجویز می‌کنند. باشگاه‌های ورزشی یکی از اماکنی است که فرد با هدف رسیدن به تناسب اندام به آن‌ها مراجعه می‌کند و معمولا با مربی‌هایی مواجه می‌شود که علاوه بر تمرین ورزشی دستی هم در تجویز رژیم غذایی دارند و با ایجاد احساس نیاز در مخاطب او را مجاب می‌کنند که مبلغی پرداخت کرده و از رژیم غذایی تجویزی خانم یا آقای مربی استفاده کند. این درحالی است که دکتر عبداللهی مدیرکل سابق دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت در گفت‌وگویی عنوان کرده بود که در باشگاه‌های ورزشی برخی مربیان ورزشی با این که تخصصی در علم تغذیه ندارند، رژیم غذایی ارائه می‌دهند که کاملا غیرمجاز و غیرقانونی است. او گفته بود: بسیار دیده شده است افرادی که از رژیم‌های غلط و غیراصولی استفاده می‌کنند، دچار عوارض سخت و گاه برگشت ناپذیری مانند از کار افتادن کبد و کلیه و پیوند کبد و کلیه شده‌اند.

دخالت افراد غیرمتخصص

حضور بی‌رویه غیرمتخصص‌ها در این حوزه مشکلی است که آسیب آن مستقیما به مردم وارد می‌شود. پریسا کشانی متخصص تغذیه در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره حضور غیرمتخصص‌ها در حوزه رژیم درمانی گفت: یک کارشناس تغذیه ۱۳۰ واحد درسی مرتبط را می‌گذراند که این این واحدها به طور تخصصی یک کارشناس تغذیه را برای رژیم درمانی آماده می‌کند و این کارشناس می‌تواند در طیف وسیعی از بیماری‌ها  مثل دیابت، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، کلیه و غیره کمک کننده باشد. حتی در مورد بیماری‌های خاص هم آموزش می‌بینند. در حقیقت کارشناس تغذیه با رژیم اصولی نقش پیشگیری کننده دارد اما در جامعه نقش کارشناس تغذیه در چاقی و لاغری و رژیم درمانی  بیشتر دیده می‌شود. دخالت افراد غیرمتخصص هم در این موارد بیشتر است.

او افزود: افرادی که به صورت غیرتخصصی وارد حیطه رژیم درمانی می‌شوند، دو دسته افرادی هستند که تحصیلات دانشگاهی دارند و کسانی که مدرک تحصیلی دانشگاهی ندارند. به عنوان مثال در برخی از رشته‌ها برای آشنایی بیشتر دانشجو واحدهای مربوط به حوزه تغذیه وجود دارد درحالی که این واحدها مباحث پایه و کلی هستند که رژیم‌ درمانی و مشاوره را شامل نمی‌شوند اما این افراد با همین تعداد واحد درسی که گذرانده‌اند، ادعای رژیم درمانی می‌کنند.

کشانی عنوان کرد: مثلا در باشگاه‌های ورزشی بدون حضور کارشناس تغذیه خود مربی‌ها رژیم کاهش یا افزایش وزن به افراد می‌دهند که چون از اصول استاندارد تغذیه تبعیت نمی‌کند، می‌تواند مشکل‌ساز شود. این اقدامات عوارضی را برای مراجعه کننده به وجود می‌آورد و علاوه بر این مشکلاتی هم برای متخصصان تغذیه به بار می‌آورند زیرا افراد زمانی به ما مراجعه می‌کنند که از رژیم‌های دیگر آسیب دیده‌اند و کار دشوارتر می‌شود و ما باید عوارض ناشی از رژیم قبلی را هم اصلاح کنیم که یکی از این عوارض کاهش سوخت و ساز و متابولیسم است.

متخصصان قلابی طب سنتی

او افزود: گروه دوم کسانی هستند که به اسم طب سنتی و بدون داشتن مدرک دانشگاهی اقدام به درمان می‌کنند. مثلا یکی از راه‌های درمان و پیشگیری از کبد چرب کاهش وزن، داشتن رژیم اصولی و داشتن فعالیت بدنی است اما وقتی بیمار مبتلا به کبد چرب به عطاری‌ها مراجعه می‌کند گیاهان دارویی به او معرفی می‌شود که عمدتا خلوص مناسب ندارند و می‌توانند باعث ایجاد مشکل در فرد شوند.

این متخصص تغذیه توضیح داد: ممکن است داروی گیاهی اثر کوتاه مدتی داشته باشد اما پس از حذف آن و بازگشت فرد به رژیم غذایی غیراصولی و سبک زندگی نامناسب بیماری بازمی‌گردد و مزمن شدن کبد چرب باعث تخریب بافت کبد و عوارض جدی می‌شود. درمان مناسب شامل دوره کوتاه مدت مصرف دارو و تصحیح سبک زندگی در کنار کاهش وزن با سرعت مناسب است که وقتی دارو قطع می‌شود درمان در بلند مدت اثرگذار باشد. درمان عطاری‌ها ممکن است هم کوتاه مدت باشد و هم عوارضی برای فرد ایجاد کند. در روش‌های غیراصولی ما فرصت درمان را از دست می‌دهیم.

متخصصان تغذیه تایید شده را چطور پیدا کنیم؟

او درباره نحوه تشخیص افراد متخصص از سودجویان گفت: متخصصین تغذیه شماره نظام پزشکی دارند اما فیزیولوژیست‌ها، کارشناسان تربیت بدنی و دیگر افراد مدعی رژیم درمانی شماره تایید شده ندارند. مردم می‌توانند پیش از مراجعه به افراد اسم و نام خانوادگی او را در سایت نظام پزشکی جست و جو کنند و از داشتن شماره نظام مطمئن شوند.

کشانی بیان کرد: کارشناسان تغذیه بعد از اتمام تحصیل و گذراندن دوره‌های متعدد می‌توانند اقدام به کار کنند و این کار زیر نظر اداره صدور پروانه که زیر مجموعه وزارت بهداشت و نظام پزشکی است، انجام می‌شود. در واقع کارشناس تغذیه از مراجع معتبر برای رژیم درمانی مجوز دارد.

مشکلات کبدی و کلیوی عوارض استفاده از رژیم غیراصولی

او درباره آسیب‌هایی که افراد غیرمتخصص می‌توانند وارد کنند، عنوان کرد: جامعه ممکن است ریزش مو و آسیب پوست را به عنوان عوارض بشناسند اما این‌ها کوچک‌ترین عوارض هستند و اثرات جدی‌تر مانند کاهش متابولیسم و سوخت و ساز بدن، ایجاد کم کاری تیروئید، مشکلات کبدی و کلیوی را ایجاد کنند و حتی در طولانی مدت باعث بروز بیماری‌های قلبی می‌شوند.

عوارض مصرف بی‌رویه پروتئین

این متخصص تغذیه بیان کرد: رژیم‌ها براساس خصوصیات فیزیکی و سن و جنسیت افراد است، برای مثال ما هر کداممان نیاز مشخصی به پروتئین داریم و حتی رژیم‌های پر پروتئین هم باید در دامنه مشخصی باشند که اثر منفی بر کبد و کلیه ایجاد نشود اما در باشگاه‌ها رژیم‌هایی پر از پروتئین تجویز می‌شود که در کوتاه مدت باعث رضایت فرد می‌شود اما در بلند مدت عوارض متعدد دارد. به تازگی رژیم کتوژنیک برای کاهش وزن باب شده و مثلا می‌بینید که فرد گفته شده که هر روز کله پاچه یا کره مصرف کند و این در طولانی مدت برای فرد گرفتگی رگ ایجاد می‌کند.

او تاکید کرد: براساس کمیسیون ماده ۱۱ تعزیرات که مشخصا به موضوع دخالت در درمان می‌پردازد،  بسیاری از رشته‌ها مانند رشته تغذیه، پزشکان و طب سنتی که به صورت اصولی کار می‌کنند می‌توانند با درخواست‌های مکرر برای اینکه راهکار تدوین شده‌ای برای دخالت‌هایی که مرتبط با سلامت افراد جامعه در فضای مجازی است را مطالبه کنند تا دست کسانی که را که سلامت مردم را به دلیل منفعت خود به خطر می‌اندازند کوتاه کنند.

جای خالی رضایت از خود و حس عزت نفس

در این بین افرادی هم هستند که با تبلیغات فریبنده سعی دارند شما را قانع کنند که از رژیم، قرص یا پودری که می‌فروشند استفاده کنید و در مدت کوتاهی به اندام دلخواهتان برسید. علیزاده روانشناس در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز درباره دلایل روانی تمایل افراد به استفاده از رژیم‌های غیراصولی گفت: نیازی که این افراد دارند از جنس جبران نداشته‌های روانی همچون رضایت از خود و تجربه نکردن حس عزت نفس است و با ایجاد تغییردر جسم خودشان سعی در جبران این حس‌ها دارند. باید به این موضوع توجه کنیم که این فرد کجا احساس کرده که به خاطر بدن کوچک یا بزرگ خود مورد پذیرش نیست؟ پذیرش مورد مهمی برای سلامت روانی افراد است.

او افزود: مهم است که افراد خودشان را با همه کاستی‌ها بپذیرند و نخواهند که به فرد دیگری تبدیل شوند. اگر احساس کفایت فرد از دست برود به دنبال تغییر در خود و تبدیل شدن به فرد دیگری می‌رود تا به پذیرش برسد. عدم اعتماد به نفس در این افراد و بازخوردی که از دیگران می‌گیرند هم بسیار تاثیرگذار است. برخورد دیگران احساس نارضایتی به فرد می‌دهد و او برای رسیدن به احساس پذیرش تلاش می‌کند تغییر کند.

علیزاده توضیح داد: در این بین نباید از نقش رسانه غافل بشویم که هوشمندانه از مدل‌هایی برای تبلیغ پودرهای بدن سازی یا قرص‌های لاغری استفاده می‌کند که به صورت طبیعی و با ورزش به اندام خوب رسیده‌اند اما رسانه با اغراق تمام نتیجه‌ای که فرد حاصل کرده و بدن خوبش را به استفاده از این مواد ربط می‌دهند. مدت زمان کوتاهی راهم برای رسیدن به نتیجه در تبلیغات عنوان می‌شود، مثلا می‌گویند که شما با یک دوره ۳۰ روزه به اندام دلخواه خود خواهید رسید. فردی هم که برنامه داشته با دیدن این تبلیغ‌ها دچار تردید می‌شود و با خود می‌گوید که چرا انقدر به خود سختی بدهم. نقش رسانه بسیار مهم است و با تبلیغات فریبنده افراد را جذب می‌کند.

به گزارش ایسکانیوز، به گفته متخصصان تغذیه رسیدن به اندام مناسب با داشتن سبک زندگی درست و تغذیه اصولی حاصل می‌شود و هیچ کس نمی‌تواند در کوتاه مدت و بدون آسیب تناسب اندام را تجربه کند پس باید هوشیار باشیم تا در دام سودجویان گرفتار نشویم.

انتهای پیام /

کد خبر: 1135413

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی کلات IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۱/۰۱/۱۷
      0 0
      خیلی خوب، جامع و کامل بود 👏👌