اقدامات نامتعارف عربستان عامل توقف مذاکرات با ایران است / ریاض برای تحکیم جایگاه محمد بن سلمان به  روابط با تهران نیاز دارد

مجتبی قائمی مهر با بیان اینکه عربستان موجب از بین رفتن فرصت مذاکره با ایران شد، اظهار کرد: اختلافات سیاسی بین دو کشور در اهداف، منافع و جهان بینی وجود دارد که نمی‌تواند به سرعت تغییر کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان که قرار بود روز چهارشنبه مورخ 25 اسفند 1400 در بغداد برگزار شود، به صورت یک طرفه از سوی ایران به حالت تعلیق درآمد. این خبر در حالی منتشر شد که تا پیش از آن چهار دور مذاکرات بین دیپلمات‌های دو کشور با میانجیگری دولت عراق انجام شده بود و مقام‌های دو کشور نظرهای نسبتا مثبتی در مورد مذاکرات ابراز کرده بودند. به منظور بررسی دقیقتر علت توقف مذاکرات، گفتگویی با آقای مجتبی قائمی مهر -مدیر کل اسبق اطلاعات و مطبوعات وزارت امور خارجه و سرکنسول سابق ایران در جده- انجام شد.

متن کامل این مصاحبه بدین شرح است:

- به نظر جنابعالی علت توقف مذاکرات بین ایران و عربستان سعودی چه بوده است؟

در آستانه دور پنجم مذاکرات ایران و عربستان که قرار بود در بغداد برگزار شود، عربستان با چند اقدام غیرمتعارف و نامعقول از جمله اعدام 81 نفر (که عده‌ای از آنها شیعیان عربستان و یمن بودند)، تشدید حملات به یمن و موضع‌گیری‌های ضدایرانی عملا ایران را در شرایطی قرار داد که به صورت یک طرفه مذاکرات دور پنجم را ملغی نمود. شاید عربستان هم با این اقدام درصدد ایجاد سوءتفاهم و القاء شبهه در جبهه کشورهای مقاومت و دوست ایران بود. فضای ایجاد شده از سوی عربستان باعث از بین رفتن این فرصت گردید.

- روند مذاکرات انجام شده را چطور ارزیابی می‌کنید و مهمترین موانع از سر گیری روابط دو کشور چه مواردی هستند؟

با نگاهی به روند چهار دور مذاکره قبلی و اخبار منتشر شده در این خصوص می‌بینیم که عربستان صرفا به دنبال طرح مسئله یمن و مسائل منطقه‌ای بوده، در حالی که ایران صرفا به موانع روابط دو جانبه پرداخته است. این روند مثل دو خط موازی است که در هیچ نقطه‌ای همدیگر را قطع نمی‌کنند.

از طرفی طولانی شدن مذاکرات و عدم برقراری مجدد روابط به ضرر عربستان است. زیرا عربستان در شرایط فعلی نیازمند ثبات سیاسی و اقتصادی برای تحکیم جایگاه محمد بن سلمان است. برقراری روابط با ایران و حل مشکل یمن نقش مهمی در این هدف سعودی‌ها (تحکیم جایگاه محمد بن سلمان) داشته است؛ قریب به 10 سال است علیرغم استفاده عربستان از همه ابزارها و کمک‌های خارجی منطقه‌ای و غربی-عربی نه تنها نتوانسته توفیقی به دست آورد، بلکه امروز به شدت در برابر حملات موثر یمنی‌ها مستاصل شده و چرخ اقتصاد این کشور در اثر حملات موشکی یمن کند شده است.

- با توجه به برخی اختلافات جدی بین دو کشور، به نظر شما می‌توان به حصول نتیجه خوشبین بود؟

در رابطه با عربستان نباید به دنبال چشم انداز غیرواقع بینانه باشیم. زیرا اختلافات سیاسی بین دو کشور در اهداف، منافع و جهان بینی وجود دارد که نمی‌تواند به سرعت تغییر کند. لذا نمی‌توان از ادامه این مذاکرات به دنبال ارائه و تبلیغ در ترسیم یک چشم انداز بود؛ بلکه باید پذیرفت دو چشم انداز متفاوت از اصول و ارزش‌ها و سیاست وجود دارد که مذاکرات و برقراری روابط را باید در حد کاهش تنش و در اوج آن گذر از تقابل به تعامل ترسیم کرد. روندی که در دوره‌های قبل شاهد نمونه‌هایی از آن در روابط بوده‌ایم.  

انتهای پیام/

کد خبر: 1135429

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =