واکنش مسئولان دانشگاه تهران به قطع درختان موسسه زلزله‌نگاری/ جابه‌جایی درختان با هماهنگی شهرداری بود

مشاور رئیس دانشگاه تهران نسبت به قطع درختان در موسسه زلزله نگاری دانشگاه تهران واکنش نشان داد و گفت: زمان جابه‌جایی درختان با هماهنگی شهرداری و هنگام خواب درختان صورت گرفت.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهدی شهبازی مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران در نشست خبری با موضوع قطع درختان در زمین‌های مرکز لرزه‌نگاری کشوری وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران که ۱۶ فروردین ماه ۱۴۰۱ برگزار شد، گفت: نشست امروز ارتباطی با رسانه ملی و شهرداری ندارد و دلیل آن گزارش غیردقیق و غیرمستندی بود که از سوی رسانه‌ها مطرح شد.

وی افزود: چندی پیش خبری منتشر شد که چند اصله درخت در موسسه ژئوفیزیک جابه‌جا شده‌اند. همانطور که در خبر آمده درختان متعلق به موسسه ژئوفیزیک هستند و این مالکیت هم برای چند سال اخیر نیست.

شهبازی با بیان این که مسئله مورد نظر ما ورود غیرقانونی ماموران و خبرنگاران به موسسه بود، یادآور شد: دانشگاه تهران این موضوع را از مسیر قانونی پیگیری خواهد کرد. تناقضات بسیاری در اخبار منتشر شده در این زمینه وجود دارد. 

مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران با اشاره به این که دانشگاه تهران تفاهم قابل توجهی با سازمان‌های مختلف از جمله شهرداری در راستای رویکرد مسئولیت اجتماعی خود دارد، گفت: ملاقات‌های متعددی در ماه‌های آغازین دوره جدید مدیریتی دانشگاه، با شهرداری انجام شد و روال طبیعی مجوزگیری و اصلاح زیرساخت در موسسه لرزه‌نگاری گذرانده شد.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: پیگیر ورود غیرقانونی به موسسه هستیم و این ورود باعث شد پروژه نیمه تمام بماند.

شهبازی با تصریح بر این که زمان مناسبی برای جابه‌جایی درختان انتخاب شده بود که با هماهنگی شهرداری در زمان خواب درختان بود، افزود: دانشگاه تهران دوستدار طبیعت است و ۱۵ اسفندماه ۱۴۰۰، چند هزار اصله درخت از سوی دانشگاه توزیع و کاشته شد. 

مشاور رئیس و مدیرکل حوزه ریاست دانشگاه تهران با تاکید بر این که این خبر مورد اقبال جامعه قرار نگرفت، اظهار کرد: در ادامه ضرب و شتم و فحاشی به کارمندان دانشگاه تهران انجام شد. از مراجع رسمی و قضایی پیگیری این موضوع هستیم. تصرفات بسیاری در اراضی دانشگاه تهران در سال‌های گذشته انجام شده است؛ اما دانشگاه تهران از اموال خود حفاظت خواهد کرد.

قطع ۶ هزار اصله درخت از منطقه موسسه ژئوفیزیک برای احداث بزرگراه‌ها

احمد نوحه‌گر معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران در ادامه این نشست خبری گفت: دانشگاه تهران در همه نقاط کشور مستغلات دارد و برای حراست از املاک خود با هیچ کسی تعارف ندارد. 

وی با بیان این که اتفاقاتی که اخیرا رخ داد، اصلا خوشایند نبود، افزود: بیش از ۶ هزار اصله درخت از منطقه موسسه ژئوفیزیک برای احداث بزرگراه‌ها قطع شده و دانشگاه هم برای رفاه حال مردم با شهرداری همکاری داشته است.

نوحه‌گر با اشاره به این که دانشگاه تهران از سبزترین دانشگاه‌های ایران است و این دانشگاه هم دانشکده منابع طبیعی دارد و هم دانشکده محیط زیست، تصریح کرد: این ادعا که دانشگاه تهران در آستانه روز طبیعت، درختان را قطع کرده است، واهی است.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع دانشگاه تهران تاکید کرد: دانشگاه تهران در ۱۵ اسفند بیش از ۱۵ هزار اصله درخت توزیع و کاشت. به همین دلیل، چگونه ممکن است چنین ادعایی بتوان در مورد دانشگاه تهران مطرح کرد. این ملک متعلق به دانشگاه تهران است؛ اما هم‌اکنون تصرف شده و مانع ساخت و ساز در ملک دانشگاه شده‌اند.

وی با بیان این که دانشگاه تهران به دنبال درگیری و دعوا نیست، افزود: عوامل دانشگاه هرگز موجب ضرب و شتم عوامل سازمان‌های دیگر نمی‌شوند و ترجیح این است که در صلح و آرامش این مشکل برطرف شود. دانشگاه تهران، هیچ درگیری با شهرداری ندارد و البته حق دارد بر اساس موازین قانونی به توسعه فضای قانونی خود بپردازد. 

 رسانه مکان مناسبی برای مطرح کردن ادله حقوقی نیست

رضا شکوهی‌نژاد مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه رسانه مکان مناسبی برای مطرح کردن ادله حقوقی نیست، بیان کرد: قصد دانشگاه هم استفاده از رسانه برای ارائه ادله وقوع جرم نیست. انعکاس این موضوع در رسانه‌ها، درست نیست.

وی با بیان این که اطلاعات رسانه‌ها از سوی شهرداری ارائه شده، افزود: به همین دلیل، دانشگاه ضروری دانست که در مورد ادعای نادرست ارائه شده، توضیحاتی مطرح کند.

شکوهی‌نژاد با اشاره به این‌ که‌ مالکیت دانشگاه تهران بر اراضی، بلامنازع است، یادآور شد: این برخورد غیرقانونی با دانشگاه در سطوح پایین شهرداری یعنی در سطح کارکنان مناطق، اتفاق افتاده است. 

مدیرکل امور حقوقی دانشگاه تهران با تصریح بر این که ابتدا مالکیت دانشگاه از سوی کارکنان شهرداری به رسمیت شناخته نشد، گفت: سپس اصولی بودن جابه‌جایی و زمان جابه‌جایی زیر سوال رفت‌. مانع‌تراشی بسیاری صورت گرفت و دانشگاه پیگیر این موضوع است.

وی با تاکید بر این که رسانه‌ها نسبت به مسائلی که ادله کافی ندارند، ورود نکنند، اظهار کرد: وقتی رسانه‌ای بدون اطلاعات تحلیل ارائه می‌دهند، باید پاسخگو باشد و دانشگاه پیگیر این تخلفات از سوی مراجع قضایی خواهد بود.

ورود عوامل شهرداری به دانشگاه از نرده‌ها!

محمدرضا حاتمی رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران در ادامه این نشست با بیان اینکه موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، با قدمت ۶۰ ساله، موسسه‌ای شناخته شده است خاطرنشان کرد: سه وظیفه ملی  تقویم، ثبت زلزله و مطالعات زیرساختی کشور برعهده موسسه است.

وی با بیان این که این موسسه حدود ۱۰ سال است که در زمینه ثبت زلزله، تحقیقاتی را انجام می‌دهد و قصد داشته از املاکی که در اختیار دارد در این زمینه استفاده کند، افزود: دانشگاه نیازمند ۴۰۰ مرکز لرزه‌نگاری است و برای راه‌اندازی این مراکز به زمین نیاز دارد.  دولت سال گذشته این بودجه را در اختیار موسسه قرار داد. حساسیت اعضای هیئت علمی دانشگاه، کمتر از عوامل شهرداری نیست.

حاتمی تصریح کرد: چرا عوامل شهرداری اجازه ورود به دانشگاه را به خود می‌دهند، آن هم نه از در اصلی بلکه از نرده‌های دانشگاه. دانشگاه تهران برای احداث بزرگراه حکیم بخشی از زمین‌های خود را در اختیار شهرداری گذاشت، آیا شهرداری معوضاتی در اختیار دانشگاه قرار داده است؟

رئیس موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران با بیان این که دانشگاه در مرزهای دانش حرکت می‌کند و آیا حرکت در مرز دانش نیازمند فضای بیشتری برای فعالیت نیست؟! یادآور شد: دانشگاه یک نهاد کوچک سازمانی نیست، مسئولیت‌های ملی و آموزشی دارد که نیازمند توسعه زیرساخت است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: از شهرداری می‌خواهم سوال کنم، تلسکوپ موسسه که در مسیر بزرگراه حکیم قرار داشت و قرار بود جایگزین شود، کجاست؟! چرا این اتفاق نیفتاد؟!

حاتمی در پایان اظهار کرد: زمین متعلق به دانشگاه تهران بوده و اقدامات دانشگاه در زمین‌های خودش بوده است، این زمین‌ها متعلق به شهرداری نیست. اگر اشتباهی صورت گرفته از سوی شهرداری بوده و نه دانشگاه تهران.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135456

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =