علل تردید آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران چیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مقامات آمریکا در چند ماه اخیر درباره مذاکرات هسته‌ای و رسیدن به توافق اظهارات متناقضی داشته‌اند که عوامل مختلفی بر آن تاثیر گذار بوده است.

احمد بخشایشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه مذاکرات هسته‌ای بین ایران و غرب و آمریکا حالت تناقض به خود گرفته است، اظهار کرد: به همین علت نیز شاهد هستیم که مقامات کشورمان یا کشورهای اروپایی در مصاحبه‌هایی توامن با تناقض بسیار از رسیدن یا نرسیدن به توافق صحبت می‌کنند. 

وی درباره علل دور یا نزدیک شدن به توافق هسته‌ای بیان کرد: آمریکا و غرب قصد دارند به واسطه وضع تحریم، توافق موقت و مذاکره قدرت ایران مانند موشک، نفوذ در منطقه و فناری هسته‌ای و نانو و پزشکی  را در سطح بین‌الملل کنترل کنند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه عوامل مختلفی بر بلاتکلیفی آمریکا در مذاکره هسته‌ای تاثیر گذار است، گفت: در چند ماه اخیر بارها شاهد بودیم که آمریکا در خصوص رسیدن به توافق رفتار ضد و نقیض داشته است.  این موضوع علل مختلف داخلی و بین‌المللی را شامل می ‌شود.

وی با اشاره به کارشکنی ‌های متحدان استراتژیک آمریکا  در منطقه و حاشیه حوزه خلیج فارس عنوان کرد: رژیم غاصب صهیونیست، عربستان و بحرین نگران افزایش قدرت ایران در زمینه‌های علمی، سیاسی و حقوق بشر هستند، در نتیجه تمام تلاش خود را می‌کنند که آمریکا را از رسیدن به توافق هسته‌ای منصرف کنند. 

بخشایشی وضع تحریم‌های جدید علیه ایران را عامل دیگری بر سیاست «شل کن و سفت کن» آمریکا در مذاکرات دانست و گفت: به عنوان مثال آمریکا از سوی برای ادامه روند مذاکرات و رسیدن به توافق اظهار نظر  یا به ظاهر تلاش می‌کرد و از سوی دیگر دو کشتی ایرانی را در آب های ایران متوقف کرد یا برخی از شخصیت‌ها و سازمان‌های ایرانی را تحریم کرد. 

این کارشناس علوم سیاسی با تاکید بر اینکه وضع تحریم‌های جدید در جریان مذاکرات خلاف قطعنامه 2231 است، گفت: آمریکا بارها این مفاد قطعنامه را نقض کرده است و این موضوع و قانون شکنی برای سایر کشورها به اثبات رسیده است.

وی با بیان اینکه اختلافات حزبی در آمریکا نیز در سیاست‌های این کشور در مذاکرات  هسته‌ای موثر است، گفت: حزب‌های جمهوری خواه و دموکرات‌ بر سر موضوع هسته ای ایران اختلاف نظر دارند. در نتیجه سیاست آمریکا با تغییر دولت ها دستخوش تغییر می‌شود. به عنوان مثال دولت ترامپ با فشار حداکثری قصد کنترل ایران را داشت و دولت بایدن با ادامه روند مذاکرات هسته‌ای.

بخشایشی با اشاره به لابی‌های قدرتمند ایران در آمریکا تصریح کرد: جریانات ضد  انقلاب که ثروت و نفوذ بسیاری در اختیار دارند؛ تواسنتند لابی‌های را تشکیل دهند و بر تصمیمات مقامات کنگره و کاخ سفید آمریکا نقش داشته باشند.

این استاد دانشگاه ادامه داد: این جریانات به دلیل در اختیار داشتن افراد نفوذی در جامعه و رصد قوی، اطلاعات مناسبی از وضعیت معیشتی و اقتصادی مردم به آمریکا می دهند. در نتیجه آنها با علم  و اگاهی اقدام به تصمیم گیری برای رسیدن به توافق هسته‌ای می‌کنند. 

وی آمریکا را دارای عقبه فکری در ایران دانست و گفت: در حال حاضر جریانات سیاسی یا افراد مختلفی در ایران فعالیت سیاسی دارند که غربگرا هستند و طرفدار ارتباط با آمریکا هستند. این افراد با ایجاد موج‌های رسانه‌ای  و جهت دهی به افکار عمومی روند مذاکرات هسته ای را دچار حاشیه می‌کنند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1135566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =