جزئیات افزایش حقوق معلمان همزمان با اعمال رتبه‌بندی

آیین نامه رتبه بندی معلمان رقم افزایش حقوق معلمان ۱۴۰۱ را اعلام کرده، اما هنوز این رقم در پیچ و خم اجرا مانده و هنوز در فیش حقوقی معلمان خودنمایی نکرده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، بسیاری از دبیران آموزش و پرورش در قالب پیام‌هایی که برای تحریریه مدرسه آنلاین ارسال می‌کنند از عدم تسریع در فرایند اجرایی قانون رتبه بندی معلمان گلایه می‌کنند و در میان آن‌ها هستند کسانی که اساساً امیدی به اجرایی شدن این طرح حداقل در آینده نزدیک ندارند. اما زمان افزایش حقوق معلمان ۱۴۰۱ کی خواهد بود؟

بیشتر بخوانید: خبر خوش دولت برای معلمان تا روز معلم

در این بین یکی از دبیران آموزش و پرورش در گفتگو با خبرنگار ما مدعی شد که این طرح یک طرح ابتر و فاقد کارآمدی است و تا زمانی که در فیش حقوقی پایان ماهش اعمال نشود، به گفته مسولان در این زمینه اعتماد نمی‌کند.

در همین رابطه به تازگی خبرگزاری فارس در قالب گزارشی به تازه‌ترین تحولات این قانون پرداخته است که در ادامه به آن اشاره شده است:

آیین‌نامه رتبه بندی معلمان با حضور وزیر، معاونان و مدیران‌کل استان‌ها در گردهمایی مشترکی مورد بررسی قرار گرفته است. سخنگوی آموزش و پرورش در این خصوص گفت: امیدواریم طی هفته آینده این آیین‌نامه از سوی وزارتخانه در اختیار هیأت وزیران قرار گیرد.

لایحه رتبه‌بندی معلمان بعد از کش و قوس فراوان بالاخره از مرحله دولت، مجلس و شورای نگهبان عبور کرد و به تصویب نهایی رسید و مقرر شد که آموزش و پرورش، آیین‌نامه اجرایی آن را تهیه و به دولت جهت تصویب ارائه دهد.

در این مدت بحث‌های متعدد درباره رتبه‌بندی معلمان در محافل مختلف صورت گرفته است که قرار است این رتبه‌بندی به چه شکل و چگونه اجرا شود و آیا آنچه انجام خواهد شد به شکوفایی، خلاقیت و کیفیت آموزشی خواهد انجامید؟

در کانال‌ها و گروه‌های مختلف در فضای مجازی در خصوص آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان، پیش‌نویس‌هایی منتشر می‌شود که البته هیچکدام تأیید نشده است. در یکی از پیش‌نویس‌ها که محل بحث در گروه‌ها نیز شده، درباره مشمولان طرح رتبه‌بندی معلمان آمده است: «افرادی که صرفا رسالت خطیر تعلیم و تربیت دانش آموزان را در نظام تعلیم و تربیت رسمی عمومب بر عهده دارند مانند آموزگار، دبیر، هنرآموز، مربی امور تربیتی، مشاور واحد آموزشی، مراقب سلامت، نیروی توان بخشی مدارس استثنایی، مدیر و معاون واحد آموزشی و تربیتی و طرح طبقه بندی مشاغل معلمان.

در تبصره این ماده آمده است که کارکنان اداری وزارت آموزش و پرورش که برای خدمت معلمی استخدام شده‌اند از طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان کشور و احتساب سوابق تجربی آنان مصوب ۱۷ آذر ماه ۱۳۵۸ شورای انقلاب جمعوری اسلامی ایران با اصلاحات بعدی، نیز مشمول این قانون می‌شوند».

معلمان در رتبه بندی شفافیت می‌خواهند

۵ رتبه برای معلمان شامل آموزشیار معلم، مربی معلم، استادیار معلم، دانشیار معلم و استاد معلم پیش‌بینی شده است. دانشیار معلم باید حداقل ۱۵ سال سنوات تجربی (با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک کارشناسی ارشد، حداقل یک مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل ۷۵ امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی (امتیاز سالانه جدول مذکور، کمتر از ۷۰ نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۰، در پنج سال منتهی به رتبه دانشیار معلم (امتیاز سالانه، کمتر از ۸۵ نباشد) گرفته باشد.

استاد معلم نیز حداقل ۲۱ سال سابقه معلمی (با احتساب ارفاقات قانونی)، حداقل مدرک دکتری (مورد تأیید وزارت علوم)، حداقل دو مقاله علمی پژوهشی مرتبط با بهبود عملکرد معلم نظیر اقدام پژوهی و درس پژوهی، کسب حداقل ۹۰ امتیاز از جدول امتیازات رتبه‌بندی (امتیاز سالانه جدول مذکور کمتر از ۸۵ نباشد) و کسب میانگین امتیاز ارزشیابی عملکرد سالانه به میزان حداقل ۹۵، در پنج‌سال منتهی به رتبه استادمعلم (امتیاز سالانه، کمتر از ۹۰ نباشد) باید دارا باشد.

یکی از معلمان با ۱۲ سال سابقه در شهر تهران به خبرنگار فارس گفت: به نظرم اجرای رتبه‌بندی معلمان با آنچه از سوی مسؤولان مطرح شد، متفاوت خواهد بود؛ آنچه ما از پیش‌نویس‌هایی که منتشر شده است، دیدیم، برای رسیدن به امتیاز رتبه‌بندی باید خیلی بدویم. یعنی مسیر سختی پیش‌بینی شده است.
وی ادامه داد: مخالف مسیر سخت نیستیم، اما برای برخی از معلمان به ویژه آن‌هایی که در سال‌های پایانی خدمت هستند، رسیدند به آنچه مدنظر است، سخت یا نشد است. درست است که برای رتبه‌بندی شرایط پیش‌بینی کرد و آن‌ها که شایسته هستند، امتیاز بیشتر بگیرند، اما آیا در امتیازدهی‌ها عدالت رعایت می‌شود.

معلم دیگری نیز اظهار کرد: هنوز برای ما مشخص نشده است که رتبه‌بندی از چه زمانی قرار است دقیقا اجرا شود و آیا ۶ ماهه سال قبل را هم لحاظ خواهند کرد؛ به نظرم باید شفاف درباره رتبه‌بندی برای معلمان توضیح داده شود. خبرها همه چند خطی است و نهایت آن هم این است که چقدر اعتبار در نظر گرفته شده و چقدر به حقوق معلمان افزوده می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136446

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • حمید IR ۲۰:۰۴ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۳
      2 0
      درود..همیشه برام سوال بوده که وزیر ی که به عنوان وزیر اموزش وپرورش هستش ومدرک فوق دیپلم غیر مرتب دارد ایشون در رتبه چند قرار میگیرد...؟ خانه از بس ویران است.‌.....
    • شهروند IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۱/۰۱/۲۴
      0 0
      دولت باید خجالت بکشه حقوق همه کارمندان را در طول سال اضافه میکنه و صداش را در نمیاره بعد حقوق معلمان را می خواهد اضافه کنه 10 سال تو بوق و کرنا میکنه بعدش هم آیین نامه را طوری نوشتند که عملا اکثرا گروه 1 قرار می‌گیرند یعنی حدود 2 میلیون. یک معلم فوق لیسانس با سابقه 2 سال خدمت در روستا حکمش 4میلیون و 800 هزار تومان ولی یک پرستار در کارورزی حقوقش 7 میلیون 700 تومان دریافت میکنه عدالتی وجود نداره