مسئولان آموزشی، جایگاه ایثار را به‌روز نگه دارند

یک دانشجوی برتر درباره مقالات و پایان‌نامه‌های دانشجویی با موضوع ایثار گفت: به‌واسطه ظرفیت‌های موجود در دانشگاه باید مسئولان امر نگاهی به‌روزتر به فرهنگ ایثار داشته و جایگاه ایثار را برای تمامی ادوار و زمان‌ها به روز نگه دارند.

 به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، با توجه به اینکه واژه ایثار و مفهوم آن در سال‌های اخیر آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته و فقط به اقدامات کلیشه‌ای در این زمینه اکتفا شده است. باید نسبت به  واژه ایثار توجه خاص داشت و بیش از پیش ضریب استناددهی در امور پژوهش و کارهای تحقیقاتی دانشجویان همچنین مقالات، رساله‌ها، کتب تالیفی و ... پرداخته شود تا بتوان حداقل جایگاه ایثار را در جامعه پررنگ‌تر کرد.

ساجده نظری، دانشجوی دکتری در رشته معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد شیراز و از برگزیدگان جشنواره ایثار است و  درباره فعالیت‌ها و مقالات ارائه شده در جشنواره ایثار به خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: دانشگاه صرفا محیطی برای آموزش  علمی نیست، بلکه می‌توان در تمامی فعالیت‌های علمی و فرهنگی شرکت کرد و در کنار آن به پژوهش و نگارش مقالات هم توجه کرد. نباید از پروژه‌های کلاسی کم اهمیت هم به سادگی عبور کرد و می‌توانیم آنها را به یک مقاله علمی تبدیل کنیم. 

نظری در پاسخ به این سوال که با توجه به اینکه زنده نگهداشتن ایثار یکی از سرمایه‌های فرهنگی جامعه محسوب می‌شود برای ارتقای جایگاه این مهم در دانشگاه‌های کشور چه اقداماتی را پیشنهاد می‌کنید؟ ادامه داد: تلاش رسانه‌های بیگانه در کم اهمیت جلوه دادن و تخریب جایگاه ایثارگران و خانواده‌های آنها بر کسی پوشیده نیست، اما بنده به عنوان عضوی از خانواده ایثارگران و میراث‌دار تفکراتی همچون گذشت، جانفشانی و بی‌ادایی هستم.

زنده نگهداشتن تفکرات شهدا باعث رشد و بالندگی می‌شود

وی تاکید کرد: اهمیت به جایگاه ایثار  به معنی توجه و زنده نگه‌داشتن تفکرات آنها است. این مقوله باعث بالندگی و رشد می‌شود. در این وضعیت دانشگاه به عنوان یک فضای آموزشی می‌تواند به عنوان موثرترین و تاثیرگذارترین فیلترها برای تغییر دیدگاه‌های کذب نقش موثر داشته باشد. برای مثال  برگزاری جشنواره ملی ایثار هوشمندانه نشان داد که ورود دانشجو با سهمیه به دانشگاه ربطی به نمرات و سابقه فعالیت فرهنگی او ندارد.

هنوز ارائه مقالات و پایان‌نامه‌ها با موضوع ایثار جای کار دارد

این دانشجوی برتر در پاسخ به این سول که ارائه مقالات و پایان نامه‌ها در زمینه ایثار تا چه حد توانسته برای دانشجویان جذاب باشد و  از سوی دیگر به چه میزان مورد توجه مسئولان امر قرار گرفته است؟ اظهار کرد: هنوز جای کار دارد و نسل امروز نسلی مشتاق و پیگیری است. امیدواریم به واسطه ظرفیت‌های موجود در دانشگاه  مسئولان امر نگاهی به روزتر به فرهنگ ایثار داشته و محدوده ذهنی دانشجویان را نسبت به مقوله ایثار صرفا در چارچوب گذشته به عنوان یک خاطره تعریف نکند، بلکه جایگاه ایثار را برای تمامی ادوار و بشر به روز نگاه دارند. برای تمامی دانشجویان و پژوهش‌هایی که نگاه به مقوله ایثار دارد باید بتوان هموار به فعالیت پرداخت.

جشنواره ایثار باعث شناسایی نخبگان شده است

این دانشجوی برتر درباره روند اخذ امتیازات برای شرکت در جشنواره ایثار ادامه داد: پیش از کسب مقام نخست در جشنواره جایزه ملی ایثار از سوی مسئولان دانشگاه در مراسمی مورد تقدیر قرار گرفته که علاوه‌بر دریافت جوایز نقدی و لوح تقدیر شرایط تدریس در واحد دانشگاه شیراز فراهم شد.در واقع شکل‌گیری چنین جشنواره‌ای باعث شناسایی نخبگان و افراد برجسته در جامعه دانشگاهی می‌شود. به واسطه شناسایی این افراد می‌توان بستری را برای ورود به جامعه مهیا کرد. بی‌شک تزریق افراد آگاه به عرصه کار و فعالیت‌های اجتماعی باعث پیشرفت جامعه می‌شود.

معرفی افراد نخبه به بازار کار می‌تواند مسیر را برای دانشجویان هموار کند

در اسفند۱۴۰۰ احمد صالحی آراد، رییس مرکز امور شاهد و ایثارگران دانشگاه ازاد اسلامی تاکید کرد که باید زمینه کارآفرینی  افراد برگزیده ایجاد شود. وی در زمینه ایجاد زیرساخت‌ها اظهار کرد: بخش اعظم دانشجویان شاهد و ایثارگر پس از اتمام تحصیل به واسطه شرایط پدران خود حامی و  پشتوانه کافی را نسبت به همکلاسان خود دارا نیستند. شناسایی افراد نخبه و معرفی به بازار کار می‌تواند مسیر  مهمی از این دانشجویان را هموار کرد، چرا که اگر شناسایی افراد شایسته صرفاً محدود به یک جشنواره و لوح تقدیر باشد، نه تنها کمکی نخواهد کرد، بلکه سبب تضعیف روحیه شخص می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1136569

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =