نقض آتش بس در قره باغ توسط جمهوری آذربایجان

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان توسط نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان نقض شد.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، وزارت دفاع روسیه امروز چهارشنبه اعلام کرد که آتش‌بس بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز سه‌شنبه توسط نیروهای ارتش جمهوری آذربایجان نقض شد.

بیشتر بخوانید آذربایجان: کریدور جدید بین‌المللی از طریق ایران به دنیا متصل می‌شود

به نوشته روزنامه «جروزالم پست» وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که ارتش جمهوری آذربایجان با نقض آتش بس  یکی از نیروهای مسلح جمهوری خودخوانده آرتساخ را هدف گلوله قرار دادند.

این حادثه در نزدیکی منطقه «پاروخ» مکانیکه نیروهای جمهوری آذربایجان ماه گذشته از خط مرزی عبور کرده بودند، رخ داد. نیروهای جمهوری آذربایجان ماه مارس از خط تماس نزدیک روستای پاروخ در آرتساخ (قره باغ کوهستانی) عبور کردند. یک روز بعد، یک پهپاد بیرقدار جمهوری آذربایجان حملاتی را علیه نیروهای آرتساخ انجام داد که در نتیجه آن سه نظامی ارمنستانی کشته شدند.

به گفته وزارت دفاع روسیه، نیروهای حافظ صلح روسیه روز سه شنبه موفق به حل این مشکل شدند.

در همین رابطه،«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، روزچهارشنبه از نیروهای حافظ صلح روسیه خواست تا جمهوری آذربایجان نیروهای خود را از منطقه تحت مسئولیت نیروهای حافظ صلح خارج کند.

پاشینیان گفت:«این یک ضرورت مطلق و یک محک بسیار جدی برای ماموریت حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی است.»

ارمنستان و جمهوری آذربایجان هفته گذشته اعلام کردند که پس از ده‌ها سال درگیری که هزاران کشته برجای گذاشته و به جنگی همه‌جانبه در سال ۲۰۲۰ منجر شده، خود را برای گفت‌وگوهای صلح آماده می‌کنند.دو کشور از دهه ۱۹۹۰ بر سر منطقه قره باغ کوهستانی درگیر مناقشه ارضی بودند.

این منطقه کوهستانی در مرکز یک جنگ ۶ هفته‌ای در سال ۲۰۲۰ قرار داشت که پیش از پایان یافتن آن با توافق آتش بس با میانجیگری روسیه، بیش از ۶۵۰۰ قربانی گرفت. این پیمان باعث شد که جمهوری آذربایجان بخش‌هایی از اراضی اشغالی قبلی خود را از ارمنستان پس بگیرد.

«نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان و علی اف هفته گذشته در  شهر «بروکسل» در بلژیک با میانجیگری «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا دیدار کردند.

این دیدار پس از شعله ور شدن آتش در قره باغ کوهستانی در ماه مارس بین ارمنستان و جمهوری آذربایجان صورت گرفت.  در این دیدار، سران دو کشور به وزرای خارجه خود دستور دادند تا مقدمات گفتگوهای صلح میان دو کشور را آغاز کنند.

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین نیز در این زمینه گفت: «پیشرفت در انعقاد چنین سندی یک واقعیت بسیار مثبت است و مورد استقبال قرار می‌گیرد.»

منبع: فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1136633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =