تغییر تأمل برانگیز لوگوی گوگل به مناسب روز جهانی زمین

گوگل، لوگوی خود را به مناسبت "روز زمین" تغییر داد تا یادآور تغییرات جوی کره خاکی در سال‌های اخیر باشد. 

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز؛ گوگل با نمایش تایم‌لپسی تاثیرگذار از تصاویر ماهواره‌ای که ذوب‌ شدن تدریجی یخچال‌های طبیعی، از بین رفتن پوشش برفی، جنگل‌زدایی و سفیدشدگی مرجان‌ها نشان می‌داد، روز زمین را گرامی داشت تا نقش انسان در تغییرات جوی و زیست محیطی را یادآور شود.

۲۲ آوریل(۲ اردیبهشت) برای افزایش آگاهی و قدردانی نسبت به محیط‌ زیست، روز زمین نامگذاری شده است.

لوگوی گوگل(Google Doodle) که به این مناسبت تغییر کرده، شامل چهار تصویر متحرک(Gif) است که در طول روز تغییر می‌کنند و در ساعات مختلف روز به نمایش در می‌آیند.

یکی از این تصاویر نشان‌دهنده‌ کاهش پوشش برفی در قله‌ی کوه کلیمانجارو در تانزانیا طی سال‌ ۱۹۸۶ تا ۲۰۲۰ است.

مجموعه تصاویری از ذوب شدن برف‌های سرمرسوک(Sermersooq) در گرینلند نیز طی سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۲۰ وجود دارد.

در مجموعه‌ تصاویر دیگری که به عنوان لوگوی گوگل به نمایش در می‌آید، سفیدشدن مرجان‌ها در دیواره‌ی مرجانی بزرگ در نزدیکی جزیره لیزارد در استرالیا از ماه مارس ۲۰۱۶ تا اکتبر ۲۰۱۷ قابل رویت است.

در یکی دیگر از این لوگوها می‌توان جنگل‌زدایی جنگل‌های هارز(Harz) در الند(Elend) آلمان را طی سال‌های ۱۹۹۵ تا ۲۰۲۰ مشاهده کرد.

"لسلی هیوز"(Lesley Hughes)، استاد زیست‌شناسی از دانشگاه مک‌کواری سیدنی می‌گوید که تصاویر سفید شدن مرجان‌های دیواره‌ی مرجانی بزرگ بسیار تاثیرگذار است.

وی افزود: دنیای فیزیکی و زیستی ما در مقابل چشمانمان در حال دگرگونی است و این چیزی است که تصاویر گوگل بر آن تاکید دارد. دیگر زمانی برای تلف کردن باقی نمانده است.

سفیدشدگی مرجان‌ها فرآیندی است که در آن مرجان‌ها به دلیل عوامل تنش‌زای گوناگون مانند تغییرات دما، نور یا مواد مغذی سفید می‌شوند. مرجان‌های سفیدشده به زندگی خود ادامه می‌دهند، اما در برابر بیماری و گرسنگی آسیب‌پذیرتر هستند.

در نیوزلند، یخچال‌های طبیعی وسیع و قدیمی با سرعت نگران‌کننده‌ای در حال نازک شدن هستند. موسسه ملی تحقیقات آب‌و علوم جوی(NIWA) دریافته است که طی سال‌های ۱۹۷۷ تا ۲۰۱۴، یک سوم برف‌ و یخ‌های دائمی کوه‌های آلپ جنوبی از بین رفته است.

 دمای هوای نیوزیلند در تابستان سال ۲۰۱۷-۲۰۱۸ نیز سه درجه سانتی‌گراد گرم‌تر از حالت متوسط بوده و برخی از یخچال‌های طبیعی تا حد نابودی، کوچک شدند.

آلفابت، شرکتی که موتور جستجوی گوگل را اداره می‌کند، ادعا کرده که از سال ۲۰۰۷ تاکنون به انتشار صفر خالص کربن دست یافته و قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ تمام مراکز داده‌های خود را با انرژی تجدیدپذیر هدایت کند.

منبع: ایسنا

کد خبر: 1137689

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =