سیستم آموزش و پرورش برای مسئولان در اولویت نیست/ ضرورت کیفیت‌بخشی آموزش دانشجو معلمان

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان از اولویت نداشتن نهاد مدرسه و سیستم آموزش و پرورش برای برخی مسئولان و دولتمردان انتقاد مرد و گفت: تا زمانی که رویکرد مسئولان نسبت به معلمان تغییر نکند و کیفیت بخشی به آموزش دانشجو معلمان بازنگردد، روز به روز حوزه تعلیم و تربیت ما دچار آسیب‌های بیشتری خواهد شد. 

حمید رضا قائم پناه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به ایام بزرگداشت روز معلم و گرامیداشت‌ شهید استاد مرتضی مطهری اظهار کرد: این مناسبت تقویمی فرصت مناسبی است تا بازنگری نسبت به شخصیت و هویت و جایگاه معلم در جامعه انجام شود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر جامعه در تعریف و تبیین هویت معلمی دچار اشتباهاتی بسیاری است، گفت: به عنوان مثال بیشتر افراد جامعه معلم را مساوی با مدرس بودن می‌دانند؛ به این معنا که معلم نیز مانند یک کارمند صبح تا عصر در محل کار خود حضور دارد. 

این دانشجو معلم دانشگاه فرهنگیان جایگاه معلم محدود به فضای کلاس درس نیست، یادآور شد: سیاست‌گذاران آموزشی و نهادهای فرهنگی و خانواده‌ها باید نگاهشان به معلم و هویت معلمی مانند فردی که تعلیم و تربیت کننده است، باشد. به این معنا که شغل معلمی مانند شغل انبیا است، در نتیجه باید در ابتدا مشخص شود که انبیا چه خصلت‌هایی اخلاقی داشتند و آن را به معلمان را تعمیم داد.

متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارزشی برای جایگاه معلم قائل نبود و آموزگار را فردی اضافه برای جامعه می‌دانست.

وی با تاکید بر اینکه معلمان باید در جامعه جریان سازی و راهبری اجتماعی و آموزشی و فرهنگی داشته باشند، عنوان کرد: معلم باید بتواند هدایتگر اتفاقات اجتماعی باشد؛ نه اینکه تنها خود را محدود به حضور فیزیکی در کلاس درس کند. موضوعی که متاسفانه در مدارس ما رخ می‌دهد و در ایام کرونا و آموزش غیر حضوری شاهد شدت یافتن آن بودیم.

تعریف نادرست جایگاه معلم در جامعه

قائم پناه با انتقاد از نگاه نادرست خانواده‌ها به جایگاه معلم در جامعه بیان کرد: متاسفانه دولت‌های یازدهم و دوازدهم ارزشی برای جایگاه معلم قائل نبود و آموزگار را فردی اضافه برای جامعه می‌دانست. این موضوع باعث شد تا این تفکر و دیدگاه نادرست بین مردم نیز تا حدودی ایجاد شود. در همین راستا باید نگاه به معلم باید تغییر یابد؛ چراکه این تفکر مانند سم مهلکی آینده فرهنگی و آموزشی و حوزه تعلیم و تربیت کشور را تهدید می‌کند.

این معلم دوره ابتدایی با تاکید بر اینکه معلمان افسران دوران پیشرفت هستند، تصریح کرد: معلمان تربیت کننده مدیران و سیاستمداران فردای کشور هستند، موضوعی که ظاهرا از سوی برخی از مسئولان فراموش شده است. اگر معلم خود مورد آموزش کافی قرار نگیرد و دانش به روز نداشته باشد، نمی‌تواند دانش آموزان غنی از نظر علمی و فرهنگی را تحویل جامعه دهد. 

وی ادامه داد: سرمایه انسانی مهمترین سرمایه کشور است که این سرمایه در گام اول در مدارس مورد آموزش قرار می‌گیرند، اگر مسئولان مدارس را رها کنند، هیچگاه مشکلات اقتصادی یا سیاسی یا فرهنگی کشور حل نخواهد شد.

قائم پناه ضمن انتقاد از اولویت نداشتن نهاد مدرسه و سیستم آموزش و پرورش برای برخی مسئولان و دولتمردان اظهار کرد: تا زمانی که رویکرد مسئولان نسبت به معلمان تغییر نکند و کیفیت بخشی به آموزش دانشجو معلمان بازنگردد، روز به روز حوزه تعلیم و تربیت ما دچار آسیب های بیشتری خواهد شد. 

نهاد مدارس در خطر تیررس دشمنان 

معاون گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری مرکز بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان با بیان اینکه در حال حاضر جریان یا دست‌های پشت پرده قصد دارند، جایگاه معلم و مدارس در جامعه را کاهش دهند، گفت: معلم و نظام آموزشی محور اصلی پیشرفت هر کشوری است. بنابراین دور از ذهن نیست که دشمنان به صورت هدفمند و با برنامه ریزی مناسب برای بی ارزش کردن جایگاه معلمان تلاش کنند. 

وی با تاکید بر اینکه برخی از افراد با همراهی رسانه‌ها قصد دارند از اعتبار جایگاه و مقبولیت معلمان در جامعه و نزد خانواده‌ها بکاهند، گفت: متاسفانه برخی از رسانه‌های داخلی با آگاهی یا بدون آگاهی در این مسیر با آن‌ها همراه هستند.

قائم پناه با ذکر مثالی خاطر نشان کرد: به عنوان مثال چند هفته گذشته ناظمی به صورت غیر عمدی دانش آموزشی را مورد تنبیه بدنی قرار داد و آن دانش آموز دچار شکستگی از ناحیه سر شد. این موضوع کاملا اشتباه است و ما معلمان آن را محکوم می‌کنیم؛ اما چرا تمامی رسانه‌های داخلی و خارجی به صورت هماهنگ و در یک سیر خبری مشخص به این موضوع پرداختند و آن را مورد بزرگنمایی قرار دادند. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1138658

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =