طالبان نمی‌تواند سطح امنیت شهروندان افغانستان را افزایش دهد / امارت اسلامی از ظرفیت حکمرانی برخوردار نیست

ذاکر حسین ارشاد معتقد است: امارت اسلامی به هیچ وجه خود را در قبال نیازهای عمومی و طیف‌های مختلف جامعه افغانستان پاسخگو نمی‌داند و چیزی به نام خواست و توقع مردمی برای طالبان امر شناخته شده‌ای نیست.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با روی کار آمدن طالبان در افغانستان و تشکیل امارت اسلامی انتظار این بود که آنها بتوانند سطح امنیت را حداقل نسبت به گذشته افزایش دهند. این در حالی است که چنین چیزی در عمل رخ نداده و همواره شاهد حملات تروریستی علیه مردم افغانستان به ویژه شیعیان این کشور هستیم. به نظر می‌رسد که طالبان هم توجه چندانی به این موضوع ندارد و واکنش مشخصی نشان نداده است. در همین رابطه مصاحبه‌ای با دکتر «ذاکر حسین ارشاد» -از اساتید برجسته افغان در حوزه روابط بین‌الملل و عضو هیئت علمی و معاون آموزش دانشگاه ابن سینا شهر کابل- انجام شد. از نظر وی، از ابتدا هم انتظار نمی‌رفت که با آمدن طالبان سطح امنیت شهروندان افغانستان افزایش یابد. زیرا پیشینه طالبان خود مبتنی بر خشونت، ناامن کردن و وحشت آفرینی است. لذا نمی‌توان از چنین جریانی انتظار تامین امنیت داشت.

وی با طبیعی خواندن گسترش حملات تروریستی و انتحاری در شرایطی که طالبان و امارات اسلامی در افغانستان حاکم است، خاطر نشان کرد که این امر متناسب با ماهیت طالبان قابل تحلیل است و بنابراین امارت اسلامی به هیچ وجه خود را در قبال نیازهای عمومی و طیف‌های مختلف جامعه افغانستان پاسخگو نمی‌داند. وی افزود: چیزی به نام خواست و توقع مردمی برای طالبان امر شناخته شده‌ای نیست و تا زمانی که قدرت در دست طالبان است، چیزی به نام امنیت شهروندان و از بین رفتن رعب و وحشت همگانی قابلیت اجرا نخواهد داشت.

این استاد افغان در ادامه مصاحبه و در پاسخ به سوالی مربوط به ارزیابی تحولات داخلی افغانستان از زمان آغاز به کار امارت اسلامی و اینکه آیا امیدی به بهبود شرایط وجود دارد، گفت: از زمانی که قدرت به طالبان منتقل شد، اوضاع افغانستان به صورت عام شکننده‌تر و پیچیده‌تر شد. زیرا طالبان سابقه زیادی در رعب آفرینی دارد و نیروهای بی‌سواد و خشن این گروه صرفا می‌توانند با بهره‌گیری از خشونت و اسلحه پیروزی‌هایی را به دست آوردند و این گروه از ظرفیت حکمرانی برخوردار نیست. وی افزود: شرایط کنونی افغانستان ایجاب می‌کند که امارت اسلامی نقشه راه روشنی برای حل مشکلات داشته باشد اما در حقیقت طالبان از چنین ظرفیتی برخوردار نیست. به همین دلیل، شرایط افغانستان با توجه به فقدان یک مدیریت کلان در حال رقم خوردن است و به نظر می‌رسد این کشور به سوی هرج و مرج عمومی و شکننده‌تر شدن در حال حرکت است.

در بخش انتهایی این مصاحبه، در مورد احتمال درگیری طالبان با ایران و پاکستان گفتگو شد. از نظر این استاد روابط بین الملل، احتمال بروز مشکلات جزئی وجود دارد؛ زیرا واقعیت این است که نظم سلسه مراتبی که انتظار می‌رود در یک نظام سیاسی وجود داشته باشد، چنین چیزی در طالبان یافت نمی‌شود. به گفته دکتر ذاکر حسین ارشاد، هر گروه در امارت اسلامی یک جزیره است و کاملا خودمختار عمل می‌کند. علت این موضوع هم این است که نیروهای طالبان صرفا روحیات نظامی دارند و در سایر حوزه‌ها بی‌اطلاع و بی‌سواد هستند. لذا بی‌اطلاعی آنها در موضوعاتی از قبیل بحث‌های مرزی با ایران و پاکستان احتمال درگیری را ایجاد می‌کند. اما به نظر نمی‌رسد که طرح کلانی برای ایجاد درگیری وجود داشته باشد و در واقع طالبان فاقد ظرفیت درگیری با پاکستان و یا ایران است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1138721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =