شبکه‌های ماهواره‌ای چه تاثیری بر نگرش آشنایی پیش ازدواج دارند؟

نتایج پژوهش یک استاد دانشگاه نشان می‌دهد که دسترسی به شبکه‌های ماهواره‌ای سبب ایجاد نگرش منفی دختران به آشنایی پیش از ازدواج می‌شود.

غلامرضا تاجبخش در گفت‌وگو با ایسکانیوز، با بیان این که رسانه‌ها در دوران جدید معنای تازه‌ای از زندگی ارائه داده‌اند، اظهار کرد: تا جایی که رسانه‌ها به عنوان بازیگران اصلی فرایند جهانی شدن شناخته می‌شوند. جالب توجه این است که کارشناسان معتقدند رسانه‌ها دیگر ابزارهای جهانی شدن نیستند، بلکه فرهنگ‌ و هویت‌هایی هماهنگ و هم‌شان دولت‌های ملی هستند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی با اشاره به این که روابط پیش از ازدواج در فرهنگ ایرانی و اسلامی مورد نکوهش قرار گرفته است، افزود: اما رسانه‌ها مانند شبکه‌های ماهواره‌ای در سال‌های اخیر توانسته‌اند نگرش جوانان را به این روابط تغییر دهند.

وی با تصریح بر این که پژوهشی در مورد تاثیر ماهواره به عنوان یک رسانه بر نگرش دختران به روابط پیش از ازدواج در این راستا انجام شد، گفت: نتایج این پژوهش نشان داد که هرچه امکان دسترسی به ماهواره بیشتر باشد، نگرش جوانان به روابط پیش از ازدواج منفی‌تر شده است.

تاجبخش با ذکر مثالی یادآور شد: بیشتر شرکت‌کنندگان در پژوهش گزارش کرده بودند که سریال‌های تولیدشده در کشورهایی مانند آمریکای جنوبی را مشاهده کرده‌اند و به دلیل مواجه شدن با مشکلات ناشی از دوستی دختر و پسر در این سریال‌ها مانند بارداری‌های ناخواسته، مادران مجرد و قبول مسئولیت‌های پیش‌بینی نشده، این پرسش را به ذهن افراد می‌رساند که آیا جذابیت‌های ظاهری این گونه روابط به دردسرهای پیش‌رو می‌ارزد؟ 

وی با تاکید بر این که برقراری رابطه دوستی بین دو جنس، با توجه به نقش برجسته سنت و مذهب بر جامعه ایرانی و ممنوعیت روابطی از این دست، آسیب‌ها و خسارات جبران‌ناپذیری را برای کل جامعه، جمعیت جوان و به خصوص دختران به دنبال خواهد داشت، افزود: این آسیب‌ها شامل آسیب‌های روانی-شخصیتی و اجتماعی، بارداری‌های ناخواسته، سواستفاده‌های جنسی از دختران، فرار دختران و در پی آن‌ها اعتیاد آن‌ها، ازدواج‌های ناموفق و کودکان طلاق است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آیت‌الله بروجردی در پایان خاطرنشان کرد: به همین دلیل، لازم است با توجه به تقابل اندیشه‌های سنتی جامعه و اندیشه‌های مدرنی که از سوی اکثر رسانه‌های غربی ترویج می‌شود، سازمان‌های مربوطه مانند صداو سیما برنامه‌ریزی‌هایی در این زمینه انجام داده تا از بروز این آسیب‌ها پیشگیری شود.  

گفتنی است، غلامرضا تاجبخش در پژوهشی تاثیر استفاده از ماهواره را بر نگرش دختران مورد مطالعه قرار داده است. در این پژوهش با ۴۰۰ نفر از زنان ۱۸ تا ۴۰ سال شهر شیراز مصاحبه انجام شده است. پژوهش مذکور در قالب مقاله‌ای با عنوان «تلویزیون ماهواره‌ای و نگرش دختران به روابط پیش از ازدواج» منتشر شده است. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1138882

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =