یارانه نان مصرفی مردم حذف نشده است / دولت باید مقدمات اجتماعی حذف ارز را فراهم می‌کرد

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی گفت: دولت موظف بود مقدمات اجتماعی و روانی این کار را فراهم کند.

حجت‌الاسلام والمسلمین احد آزادیخواه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز در تشریح جلسه علنی صبح امروز مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: موضوع جلسه یکساعته امروزصبح مجلس حذف ارز ترجیحی و خصوصاً یارانه گندم و آرد بود.

وی افزود: وزیر جهاد کشاورزی و اقتصاد به نمایندگی از دولت در جلسه حضور داشتند و نمایندگان دغدغه‌های خود را با انان مطرح کردند.

بیشتر بخوانید:

اطلاع رسانی فاجعه آمیز دولت درباره گرانی‌ها

سخنگوی کمیسیون کشاورزی تأکید کرد: دولت مصم است ارز ترجیحی آرد را در حوزه صنف و صنعت را حذف کند. مراد و معنای این مسئله حذف یارانه آردهای غیر نان است.

وی با بیان اینکه نانوایی ها هیچگونه تغییری در قیمت‌های خود نخواهند داشت، گفت: دو میلیون تن گندم که در صنف و صنعت استفاده می شود یارانه دریافت نمی کنند.

آزادیخواه با تصریح اینکه دولت اجرای کار را به قانون مجلس و لایحه بودجه 1401 ارجاع می‌دهد، خاطرنشان کرد: دولت می گوید ما به التفاوت قیمت ها را برای مردم جبران می کنیم و در حساب مشخصی برای سرپرستان خانوار تزریق می کنیم.

نماینده مردم ملایر با تأکید بر اینکه متأسفانه بخش بزرگی از آرد کشور در حال قاچاق شدن است که باید جلوی این گرفته شود، گفت: از آنجایی که قوت غالب مردم نان است، در همان دو میلیون تن صنف و صنعت هم محصولات همخانواده با نان است، کار را مشکل کرده است.

وی گفت: اینکه دولت ارجاع می دهد به الزام مجلس، باید بگویم که مجلس در بودجه 1401 الزامی برای حذف یارانه برای دولت نداشته است و تنها اختیار داده است. آن چیزی که مجلس تصویب کرد که ما  به التفاوت ارز ترجیحی و نیما را شفاف کردیم.

آزادیخواه خاطرنشان کرد: مجلس مصوب کرده که اگر قرار است با مقدمات این ارز را حذف کند، قیمت ها نباید از شهریور 1400تجاوز کند و این مسئله مهم است. اگر دولت مدعی است قانون را اجرا می کند بداند که قانون مجلس این است که قیمت ها نباید بالاتر از شهریور 1400 شود.

وی گفت: مجلس در صورتی مجوز حذف ارز ترحیجی را به دولت داده که بتواند قیمت ها را کنترل کند و آسیبی به مردم وارد نشود. همچنین دولت موظف بود مقدمات اجتماعی و روانی این کار را فراهم کند.

سخنگوی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: نیاز سالانه کشور به گندم 12 میلیون تن است که به چند بخش تقسیم می شود. 9 میلیون تن از این گندم به نان و نانوایی تعلق می گیرد که ارز در این بخش حذف نشده است. دو میلیون تن از مقدار گندم سالانه کشور به صنف و صنعت تعلق می گیرد که افزایش قیمت ماکارونی در این بخش اتفاق افتاده است. ما بقی برای بذر و اقدامات مشابه مصرف می شود که رقم سنگینی نیست و ارز در این بخش ها حذف می شود.

کد خبر: 1139575

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =