اطلاع رسانی فاجعه آمیز دولت درباره گرانی‌ها / جنگ روانی با انتشار اخبار ضد و نقیض

موج سواری بدخواهان و دشمنان روی مطالبات مردم، بارها صحنه‌های تلخی را در تاریخ این کشور به تصویر کشیده است و انفعال مسئولان اطلاع‌رسانی برنامه‌های دولت نسبت به اقناع عمومی به هیچ وجه قابل پذیرش نخواهد بود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، سیاستگذاری برای اجرای هر برنامه‌ای در دولت ضروری است. هیچ دولتی نمی‌تواند ادعا کند بدون داشتن نقشه راه خواهد توانست پیشرفت خوب و کم خطایی در برنامه‌های خود داشته باشد. یکی از مهمترین عوامل اجرای درست سیاست‌های تدوینی در قوای سه گانه، جلب حمایت افکار عمومی و تنظیم دیدگاه‌های مردم در راستای سیاست‌های کشور است. این مسئله آنقدر اهمیت دارد که می‌توان ادعا کرد هیچ برنامه‌ای در کشور پیش نخواهد رفت مگر آنکه حلقه ارتباطی میان جامعه و حکومت شکل بگیرد. 

خلأ گفت‌وگو و اقناع عمومی برای اجرای سیاست‌های کلان کشور بارها در دولت‌های قبل احساس شد و به نظر می‌رسد دولت سیزدهم هم از این خلأ رنج می‌برد. با توجه به شرایط سخت کشور اجرای برخی سیاست‌ها ضروری است و دولت ناچار به همراه کردن مردم با برنامه‌های خود است. پس لرزه‌های سیاست‌های ارزی دولت تدبیر و امید و خسارات بی‌شمار و بعضاً جبران ناپذیری که برای کشور داشت. زنگ خطری برای دولت سیزدهم بود که بدون توقف آن نمی‌توانست مسیر اصلاحات اقتصادی را هموار کند. بنابراین در نخستین لایحه بودجه‌ای که به مجلس شورای اسلامی تقدیم شد، دولت حذف ارز ترجیحی از روند اداره کشور را از قوه مقننه مطالبه کرد.

بیشتر بخوانید:

مجلس درباره توانمند کردن تیم اقتصادی با دولت گفت‌وگو کند

از آنجا که کارشناسان اقتصادی همگی بر این مسئله تأکید دارند که ارز ترجیحی به سبکی که پیش از این اجرا می‌شد، منشا فساد، تورم و قاچاق و ... است. نمایندگان مجلس شورای اسلامی در زمان بررسی بودجه پس از کش و قوس فراوان درباره نحوه اجرای این سیاست، به گونه‌ای که کمترین خسارت متوجه معیشت مردم باشد، به دولت اختیار دادند تا با مدیریت خود ارز دولتی را در هر بخش که صلاح بداند از روند اداره کشور حذف کند.

مجلس شورای اسلامی اما  از دولت خواست تا متعهد شود در طول اجرای سیاست‌های ارزی، مراقب قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم باشد و حتی این مسئله نیز مطرح شد که قیمت‌ها مطابق شهریورماه سال 1400 بماند.

این روزها اما زمزمه گران شدن برخی اقلام مصرفی، سبب نگرانی اقشار جامعه شده است. تجربه دولت روحانی در مسئله بنزین و خطای بزرگی که در اجرای این سیاست انجام شد به اذعان خبرگان امر، سکوت حاکم در دولت بود. هر چند اجرای طرح افزایش قیمت بنزین در جلسه شورای هماهنگی سران قوا به تصویب رسیده بود، دولت به عنوان مجری  به وظیفه قانونی خود که همانا  اقناع افکار عمومی بود، عمل نکرد و افزایش یکباره قیمت بنزین شوک بزرگی بود که خسارات فراوانی به جامعه وارد کرد. اکنون به نظر می‌رسد این انتقاد به تیم اطلاع رسانی دولت سیزدهم نیز وارد است. چون دولت موظف به اجرای قانون اصلاحات ساختاری بودجه شده که حذف ارز ترجیحی نیز بخشی از آن است. اما همانگونه که اشاره شد، تاب آوری جامعه مهمترین عامل اجرای هر سیاست اقتصادی است، این مسئله به قدری اهمیت دارد که هیچ دولتی نمی‌تواند خطای خود در نادیده گرفتن آن را توجیه کند.

این مردم در مسیر بیش از چهل ساله انقلاب ثابت‌کرده‌اند همواره در کوره‌ راه‌های سیاست پای دولت‌ها ایستاده‌اند و در سخت‌ترین شرایط اقتصادی به یاری کارگزاران آمده‌اند برای همین تشویشی که این روزها به خاطر گران شدن نان و ماکارونی ذهن جامعه را در بر گرفته، موضوعی نیست که بتوان راحت از آن عبور کرد. موضوعی که در چنین رخدادهایی بیشتر از همیشه خودنمایی می‌کند، جایگاه تیم اطلاع رسانی دولت‌هاست و به نظر می‌رسد تیم اطلاع رسانی دولت سیزدهم تاکنون در بزنگاه‌های مهم نتوانسته آنگونه که باید سیاست‌های دولت را یاری و مردم را با آن همراه کند. جا ماندن تیم اطلاع رسانی از برنامه‌های دولت و ضعف عملکرد در این تیم، سبب می‌شود برخی رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته اخبار را به اشتباه و یا کذب منتشر کنند که معمولاً تأثیر منفی چنین اخباری بر افکار عمومی با ورود مؤخر رسانه‌های دولتی و توضیحات کامل پوشش داده نمی‌شود.

نمونه این مسئله توئیت دیرهنگام احسان خاندوزی است. وزیر امور اقتصادی و دارایی به عنوان رکن اجرای برنامه‌های اقتصادی دولت پس از چند روز تشویش ناشی از احتمال گران شدن قیمت نان در جامعه در توئیتی نوشته است: وقتی پیشنهاد طرح هوشمندسازی یارانه را دادیم، دولت اجرای طرح در خصوص نان سنتی را به خود ما سپرد که از این هفته در برخی استان‌ها آغاز می‌شود.

وی در تشریح طرح هوشمندسازی یارانه ادامه داد: قیمت نان افزایش نمی‌یابد. تعدیل قیمت آرد موجب کاهش قاچاق می‌شود و به ازای فروش نان، یارانه به حساب نانوا واریز می‌شود.

تشریح نحوه اجرای چنین سیاست‌هایی از سوی مسئولان هرچند لازم و ضروری است، اما جناب وزیر بدون در نظر گرفتن محدودیت‌های توئیتر و موضوع فیلترینگ، مسائل با این میزان اهمیت را در فضای توئیتر آن هم در حد چند جمله تشریح می‌کند بدون توجه به اینکه عموم مردم به این فضا دسترسی ندارند. آیا بهتر نبود جناب خاندوزی در گفت‌وگوی صمیمی و عمومی مردم را در جریان برنامه‌های دولت در رابطه با مهمترین مسئله معیشتی یعنی قیمت نان قرار می‌داد؟ تشریح برنامه‌هایی با این سطح از اهمیت که با زندگی روزمره مردم در ارتباط مستقیم است، در چند سطر آن هم محدود به فضای مجازی قطعاً آنگونه که باید جان کلام را ادا نکرده و ذهن مردم را تسکین نمی‌دهد.

بنابراین به نظر می‌رسد در تشویشی که طی هفته گذشته با خبر نادرست افزایش قیمت نان در جامعه پیش آمد، انگشت اتهام در وهله اول باید به سمت تیم اطلاع رسانی دولت گرفته شود تا با توجه به مسئولیت خطیر دولت در اجرای سیاست‌های اقتصادی آن هم در شرایط تحریم‌های ظالمانه آمریکایی جلوی تکرار خسارت‌های ناشی از کم‌کاری این تیم‌ گرفته شود. پر واضح است که ادامه انفعال در تیم اطلاع رسانی دولت احتمال شکل گیری روایت‌های ناقص و گاه غلط پیرامون مسائل گوناگون کشور را افزایش می‌دهد و دست رسانه‌ها و افراد معاند برای ضربه زدن به اعتماد مردم را باز می‌گذارد.

یادمان نرود که موج سواری بدخواهان و دشمنان روی مطالبات مردم، بارها صحنه‌های تلخی را در تاریخ این کشور به تصویر کشیده است و تکرار این رخدادها در سایه انفعال مسئولان اطلاع‌رسانی برنامه‌ها و سیاست‌های دولت نسبت به اقناع عمومی به هیچ وجه قابل پذیرش نخواهد بود.

کد خبر: 1139460

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =