الزامات پنجگانه دولت برای حذف ارز ترجیحی / معاون اول و وزرای دولت روش‌ها را برای مردم تبیین کنند

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی گفت: دولت در خصوص اجرای هوشمند یارانه‌ها جلسات تبیینی با صنوف و اتحادیه ها داشته، اما موضوع برای مردم تبیین نشد که این ایراد به تیم اطلاع رسانی دولت وارد است.

حجت‌الاسلام محمدرضا میرتاج الدینی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با بیان اینکه اهمیت حذف یارانه‌ها برای اقتصاد کشور به قدری است که هر قدر در زمینه نحوه اجرای آن گفت‌وگو و رایزنی‌های کارشناسی صورت گیرد باز هم جای کار دارد، اظهار کرد: اجرای این طرح هنوز به روند اصلی خود نرسیده و حذف یارانه آرد از بخش صنعت و صنف گام نخست اجرای این برنامه است.

وی با بیان اینکه این اقدام اولیه در خصوص ساماندهی آرد صنعتی بود افزود: قاچاق در بخش آرد بسیار زیاد است و این مسئله سبب شد دولت کار حذف ارز را از این ناحیه آغاز کند.

بیشتر بخوانید:

اطلاع رسانی فاجعه آمیز دولت درباره گرانی‌ها

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: دولت در خصوص اجرای هوشمند یارانه‌های ارزی پیش از این جلسات مفصلی با صنوف و اتحادیه ها داشته و موضوع برای آنان تبیین شده بود. اما این تبیین برای مردم صورت نگرفت که این ایراد به تیم اطلاع رسانی دولت وارد است.

نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: لازم است تیم دولت پیش از هر اقدامی روش اجرای آن را برای مردم توضیح دهند. وزرای مربوطه، معاون اول باید مردم را به صورت کامل در خصوص اجرای حذف ارز ترجیحی آگاه می کردند.

میرتاج الدینی گفت: اکنون 10 میلیارد دلار معادل 250 هزار میلیارد تومان ببرای تخصیص یارانه به بودجه اختصاص داده‌ایم که این مبلغ در 6 ماه نخست سال به پایان می‌رسد و در 6 ماهه دوم سال 10 میلیارد دلار دیگر تزریق می‌شود. این یعنی ایجاد بستری دیگر برای سوءاستفاده، قاچاق، رانت و از سوی دیگر بستری برای تورم ایجاد می‌شود. هر یک میلیارد دلاری که به بازار می‌آید، 2.5 درصد تورم ایجاد می کند و این مقدار با 10 میلیارد دلار یعنی 25 درصد تورم برای جامعه. بنابراین لازم است روند حذف ارز ترجیحی دنبال شود.

نایب رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه اجرای این طرح با اهمیت الزامات پنجگانه دارد، گفت: نخست اینکه باید موضوع به خوبی و کاملاً شفاف برای مردم تبیین و اطلاع رسانی شود. همچنین باید مقدمات هر گام کاملاً فراهم شود. فراوانی کالا بخش دیگری از اجرای طرح است که باید فراوانی کالا در بازار حفظ شود و مردم کمبود نداشته باشند، نظارت دولت هم موضوع مهمی است که باید به صورت دقیق بر روی کالاها صورت گیرد و وقتی ارز ترجیحی قرار است در بخشی حذف شود، قبل از آن یارانه مابه التفاوت قیمت ها را در کارت سرپرست خانوار تزریق شود تا در طول اجرای طرح هوشمندسازی یارانه‌ها و حذف ارز ترجیحی آرامش در جامعه برقرار باشد.

کد خبر: 1139592

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =