آخرین تحولات اوکراین | آمریکا جزئیات تحریم‌های جدید ضد مسکو را فاش کرد

هرچه جنگ در اوکراین طولانی‌تر می‌شود، در اروپا و آمریکا مخالفت‌ها با ارسال تسلیحات نظامی به اوکراین و کمک به ادامه درگیری‌ها، به‌جای تلاش برای توقف جنگ و به نتیجه رسیدن مذاکرات صلح بین مسکو و کی‌یف افزایش پیدا کرده است.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، رهبران کشورهای گروه G7شب گذشته در پایان نشست خود، در بیانیه مشترکی، قصد خود را برای "جلوگیری از پیروز شدن" روسیه در جنگ با اوکراین اعلام کردند. در این دیدار مجازی ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین نیز حضور داشت.

در این بیانیه تاکید شده که گروه 7 و اوکراین در آرزوی خود برای تضمین آینده‌ای دموکراتیک و مرفه برای این کشور و جلوگیری از پیروزی رئیس جمهوری فدراسیون روسیه در اهداف خویش متحد هستند. از این رو کشورهای گروه 7 به یاد تمامی افرادی که در جنگ جهانی دوم جنگیده و جان خود را از دست دادند، قصد دارند به مبارزه برای آینده بهتر اوکراین و اروپا ادامه دهند.

بیشتر بخوانید:

سفارت ایران در اوکراین خواستار ترک هموطنان از خاک مولداوی شد

علاوه بر این، رهبران  این گروه نسبت به مشکلات مربوط به تامین مواد غذایی در کشور اوکراین ابراز نگرانی کرده  و این مسئله را خطری برای سیستم غذایی جهانی نامیدند. در همین راستا، کشورهای گروه 7 از روسیه خواستند تا در تولید و صادرات محصولات غذایی از اوکراین دخالت نکند، در غیر این صورت این اقدام را حمله‌ای به سیستم تامین غذای کل جهان تلقی خواهند کرد.

در این بیانیه همچنین آمده است که G7متعهد است به تدریج به وابستگی به واردات انرژی از روسیه پایان دهد و این امر را به تدریج تحقق خواهد یافت.

در این رابطه، ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه یادآور شد که رهبران کشورهای گروه 7 با اعلام قصد خود برای "جلوگیری از پیروز شدن روسیه در اوکراین"، در واقع به موفقیت نیروهای مسلح روسیه  اعتراف کرده‌اند.

پیش از این، سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، نیز گفته بود که کشورهای عضو پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) هر کاری انجام می دهد تا از موفقیت روسیه در رسیدن به اهداف تعیین شده در جنگ اوکراین از طریق توافقات سیاسی بین طرفین جلوگیری کنند.

به عقیده لاوروف، جریان مداوم تسلیحات نظامی مختلف از طریق لهستان و سایر کشورهای ناتو به سمت اوکراین، به بهانه «مبارزه با تهاجم روسیه» انجام می‌شود، در حالی‌که ایالات متحده و اتحادیه اروپا قصد دارند "تا آخرین فرد اوکراینی" با روسیه بجنگند و برای رسیدن به این هدف، به سرنوشت اوکراین و مردم آن کاملا بی‌تفاوت هستند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز هفتاد و پنجم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

درخواست ناتو از پوتین برای پایان جنگ اوکراین به مناسبت سالگرد پیروزی بر آلمان نازی

ناتو از "ولادیمیر پوتین"، رئیس جمهور روسیه می خواهد که در روز پیروزی بر آلمان نازی به خصومت ها در اوکراین پایان دهد. ینز استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در گفتگویی با روزنامه دی ولت آلمان گفت: من بار دیگر در 9  ماه می از رئیس جمهور پوتین می خواهم که فوراً به جنگ پایان دهد، نیروهای خود را از اوکراین خارج کند و مذاکرات صلح را آغاز کند.‎

حمایت ژاپن از تصمیم جی 7 برای تحریم نفت روسیه

"فومیو کیشیدا"، نخست وزیر ژاپن از ممنوعیت واردات نفت روسیه که توسط هفت کشور مهم صنعتی غربی تصمیم گرفته شده است، حمایت کرد. بر اساس بیانیه‌ای که دولت منتشر کرد کیشیدا در این باره گفت:  برای کشوری که به شدت به واردات انرژی وابسته است، این تصمیم بسیار دشواری است، اما همکاری هماهنگ G7 در چنین زمانی بسیار مهم است. ‎

رئیس دومای روسیه: پیروزی ما در جنگ اوکراین قابل پیش‌بینی است

ویچسلاو والودین، رئیس دومای دولتی روسیه معتقد است که اظهارات رهبران کشورهای گروه 7 در خصوص قصد آنها برای "جلوگیری از پیروزی روسیه در اوکراین" را می توان  به منزله اعتراف آنها به موفقیت ارتش روسیه ارزیابی کرد.

این مقام پارلمانی شب گذشته، یکشنبه در کانال تلگرامی خود نوشت: «انگلیس، آلمان، ایتالیا، کانادا، ایالات متحده، فرانسه و ژاپن با صحبت درباره تلاش برای جلوگیری از پیروزی روسیه را باید اعتراف آنها به موفقیت عملیات نظامی ویژه نیروهای مسلح روسیه در اوکراین تلقی کرد.»

به عقیده والودین، رهبران کشورهای G7بدین ترتیب مخالفت خود را با غیرنظامی‌سازی، نازی‌زدایی، وضعیت غیربلوکی و غیرهسته‌ای اوکراین و "حق مردم منطقه دونتسک و لوهانسک برای تعیین سرنوشت خود" را نشان داده‌اند.  رئیس دوما تاکید کرد: «اکنون مشخص شده که چرا ابتکارات امنیتی پیشنهادی رئیس جمهور ما [ولادیمیر پوتین] توسط کشورهای غربی بی پاسخ مانده است. روسیه طرح‌های آنها برای گسترش ناتو به سمت شرق شرق را نابود کرد.»

رهبران گروه 7 شب گذشته در بیانیه مشترکی، قصد خود برای «جلوگیری از پیروز شدن» روسیه در اوکراین را اعلام کردند.

آمریکا جزئیات تحریم‌های جدید ضد روسیه را فاش کرد

کاخ سفید شب گذشته، یکشنبه اعلام کرد که دولت ایالات متحده محدودیت‌های بیشتری را علیه روسیه اعمال کرده است. بدین ترتیب، صادرات بولدوزر و تجهیزات صنعتی به روسیه را ممنوع کرده، مجوز کلی برای صادرات مواد هسته‌ای و دوتریوم به این کشور را به حالت تعلیق درآورد.

طبق این اطلاعات، کنترل‌های صادراتی جدید "با هدف محدود کردن بیشتر دسترسی روسیه به تجهیزات مورد نیاز برای تکمیل قابلیت‌های نظامی این کشور خواهد بود." از این پس، شرکت‌های آمریکایی قادر به ارائه خدمات حسابداری، تبلیغاتی، مدیریت و مشاوره به شهروندان یا شرکت‌های روسی نخواهند بود.

علاوه بر این، ایالات متحده حدود 2.6 هزار محدودیت روادیدی را علیه مقامات روسیه و بلاروس اعمال کرده است. ضمن اینکه مدیران بلندپایه چند بانک بزرگ روسی و 10 شرکت تابعه آنها نیز تحت تحریم‌های جدید آمریکا قرار دارند.

در بیانیه کاخ سفید اشاره شده، برای لغو تحریم ها، ایالات متحده تنها بر نتیجه مذاکرات دیپلماتیک بین روسیه و اوکراین و همچنین بر مواضع مقامات کی‌یف تمرکز خواهد کرد.

روسیه: سکوت در برابر احیای نئونازیسم در اوکراین غیرقابل بخشش است

دیمیتری مدویدوف، نایب رئیس شورای امنیت فدراسیون روسیه شب گذشته، یکشنبه در کانال تلگرامی خود اعلام کرد که مقامات مسکو نمی‌توانند نادیده گرفته شدن علائم آشکار ظهور مجدد نئونازیسم در اوکراین از سوی برخی کشورهای غربی را بخشیده و این مسئله را قابل توجیه بدانند.

به گفته وی، با وجود تحریف واقعیات رخ داده در اوکراین، تاریخ این بی‌توجهی و شریک شدن کشورهای غربی در جنایات پیروان ایدئولوژی نازیسم را فراموش نخواهد کرد.

وزیر دفاع روسیه "روز پیروزی" را به کهنه سربازان و نظامیان تبریک گفت

ژنرال ارتش "سرگئی شایگو" وزیر دفاع روسیه امروز، دوشنبه، در پیامی ویدئویی، فرا رسیدن روز 9 ماه مه (19 اردیبهشت ماه) به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی در جنگ بزرگ میهنی (جنگ جهانی دوم) را به کلیه نیروهای مسلح و کهنه سربازان این کشور تبریک گفت و یادآور شد که سربازان روس 77 سال قبل با شجاعت و از جان گذشتگی خود مهاجمان نازی را شکست داده و سرنوشت کل جهان را تغییر دادند.  

شایگو یادآور شد: «سربازان و افسران ارتش روسیه اکنون نیز با انجام دقیق وظایف نظامی خود همچنان در خط مقدم مبارزه با پیروان نازیسم بوده و از منافع ملی کشور ما در عملیات ویژه در دونباس و اوکراین محافظت کرده و باعث افتخار ملت بزرگ روسیه هستند.»

 ورود حدود 1 میلیون 200 هزار پناهنده به خاک روسیه

میخائیل میزینتسیف، رئیس مرکز کنترل دفاع ملی روسیه شب گذشته اعلام کرد که طی روز یکشنبه 19 هزار و 834 نفر از ساکنان منطقه دونتسک و لوهانسک و دیگر مناطق خطرناک در  اوکراین وارد خاک فدراسیون روسیه شدند و بدین ترتیب تعداد کل پناهندگان اوکراینی به این کشور به یک میلیون و 185 هزار و 791 نفر رسیده است که بیش از 200 هزار کودک در میان آنها وجود دارد.

به گفته این مقام نظامی، علیرغم همه مشکلات و موانع ایجاد شده توسط کی‌یف، طی 24 ساعت گذشته و بدون مشارکت طرف اوکراینی، 19 هزار و 834 نفر، از جمله 970 کودک از مناطق خطرناک درگیری‌های نظامی به خاک فدراسیون روسیه تخلیه شدند. وی یادآور شد که بیش از 9 هزار و 500 مرکز اسکان موقت در مناطق مختلف روسیه برای کمک رسانی به این پناهجویان به فعالیت خود ادامه می‌دهند که به طور کامل به تمام تجهیزات لازم برای این کار مجهز هستند.

میزینتسیف همچنین به خبرنگاران گفت که حجم کل کمک‌های انسان دوستانه ارسال شده از اول ماه مارس (اواسط اسفند ماه) به منطقه دونباس و مناطق جنوبی اوکراین از 18 هزار و 500 تن فراتر رفته است. به گفته وی، این کمک‌ها شامل بسته‎های مواد غذایی آماده، داروهای حیاتی و برخی مواد اولیه ضروری برای شهروندان اوکراینی است که در تمامی مناطق تحت کنترل نیروهای مسلح روسیه بطور روزانه بین آنها توزیع می‌شود.

افشای طرح ناتو برای "محاصره نظامی" روسیه و چین

"بنجامین نورتون" روزنامه نگار گروه خبرنگاران چندقطبی (Multipolarista) روز یکشنبه در مقاله‌ای نوشت: پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) قصد دارند با کمک قراردادهای نظامی جدید با کشورهای منطقه آسیا و اقیانوسیه، روسیه و چین را در محاصره خویش درآورند.

همانطور که مقاله اشاره کرده، کشورهای عضو ناتو بعد از به نابودی کشاندن کشورهای یوگسلاوی، لیبی، عراق، سوریه و افغانستان طی چند دهه گذشته، اکنون چشمان خود را به سمت روسیه و چین معطوف کرده‌اند.

نویسنده تاکید کرد که ناتو به رهبری ایالات متحده، در حال تامین تسلیحاتی جدی اوکراین و آموزش نظامی نیروهای افراط‌گرای فعال در این کشور هستند تا روسیه را مشغول کرده و نفوذ خویش را سمت کشورهای آسیایی به منظور محاصره دو دشمن بزرگ خود گسترش دهند. به عقیده وی، آمریکا با این هدف در حال تعمیق همکاری نظامی خود با قدرت‌های منطقه آسیا و اقیانوس آرام است.

این مقاله نویس در پایان نوشت: غرب بارها وعده‌های خود را زیر پا گذاشته و اکنون ناتو تا مرزهای روسیه گسترش یافته و مسکو را از لحاظ نظامی احاطه کرده است. هدف بعدی واشنگتن نیز جمهوری خلق چین است.

افسر آمریکایی: کشورهای ناتو ارسال کننده سلاح، دشمن اوکراین هستند

اسکات ریتر، افسر سابق اطلاعاتی آمریکا در مصاحبه با شبکه تلویزیونی "راشتا تودی" گفت، نیروهای مسلح اوکراینی قادر به کار کردن، نگهداری و تعمیر تجهیزات نظامی که ایالات متحده آمریکا و کشورهای ناتو به این کشور منتقل کرده‌اند، نخواهند بود و ارسال این تسلیحات به اوکراین، در واقع به ضرر مردم این کشور تمام خواهد شد.

ریتر گفت، تجهیزات سنگینی که ارتش اوکراین در حال دریافت آنهاست، به زودی  بی فایده خواهند بود، برای اینکه عمر کارکرد آنها در شرایط جنگی واقعی بسیار کوتاه است و در صورت خرابی، اوکراینی‌ها نمی توانند از سلاح‌های آمریکایی استفاده کنند.

به گفته این نظامی آمریکایی، در ارتش ایالات متحده برای اصلاح این وضعیت، اقدامات زیادی برای تعمیرات و نگهداری در شرایط رزمی انجام میشود که نیاز به  پرسنل فنی بسیار ماهر و پشتیابانی لجستیکی تثبیت شده دارد، در حالیکه چنین پشتیبانی در اوکراین وجود ندارد و این تجهیزات کارآیی خود را به زودی از دست خواهند داد و این مسئله منجر به شکست ارتش اوکراین خواهد شد.

این افسر سابق اطلاعاتی بطور خلاصه گفت: «اوکراین با داشتن چنین دوستانی (آمریکا و متحدانش در ناتو)، دیگر نیازی به دشمن ندارد.»

نماینده فرانسه در پارلمان اروپا خواستار توقف ارسال تسلیحات به اوکراین شد

تری ماریان، نماینده فرانسوی پارلمان اروپا تاکید کرد که عرضه تسلیحات نظامی به اوکراین، به منزله دخالت کشورهای غربی در درگیریهای مسلحانه در این کشور است و در این راستا باید جلوی ارائه تسلیحات بیشتر به طرف اوکراینی گرفته شود.

این سیاستمدار فرانسوی در مصاحبه‌ای گفت: «بطور قطع ما باید تامین تسلیحاتی اوکراین را متوقف کنیم. این چه نوع دیپلماسی است؟ به اوکراینی‌ها اسلحه بدهیم که آنها تا آخرین نفر در مقابل روسیه مقاومت کنند؟ روس‌ها را تحت فشار قرار داده و مانع از پیروزی آنها شویم؟ بجای این کار باید به پایان درگیری‌ها کمک شود.»

پیش از این، خوانندگان روزنامه فرانسوی "فیگارو" نیز از تصمیم مقامات پاریس برای تخصیص کمک مالی به مبلغ 300 میلیون یورو به اوکراین ابراز نارضایتی کردند. آنها از مقامات فرانسوی خواستند تا تحویل سلاح به اوکراین را متوقف کنند.

انگلیسی‌ها بار دیگر از جانسون به خاطر کمک به اوکراین انتقاد کردند

خوانندگان روزنامه انگلیسی "دیلی اکسپرس" (Daily Express) از تصمیم بوریس جانسون، نخست وزیر انگلستان برای ارسال بسته  جدید کمک مالی و نظامی مضاعف به اوکراین بسیار ناراضی هستند.  پیش از این، لندن اعلام کرد که 1.3 میلیارد پوند برای حمایت نظامی به کی‌یف اختصاص خواهد داد.

خوانندگان این روزنامه مطمئن هستند که جانسون از پول مالیات دهندگان برای این کار استفاده می‌کند، ولی برای حل مشکلات شهروندان خود و افزایش تورم که در پس زمینه جنگ در اوکراین، تشدید شده است اهمیتی نمی دهد.

طبق پیش بینی بانک انگلستان، در سال جاری میلادی تورم در این کشور از 10 درصد فراتر خواهد رفت. علاوه بر این، در اوایل ماه آوریل مشخص شد که به دلیل افزایش قیمت انرژی، انگلیس در معرض خطر جدی افت شدید استانداردهای زندگی قرار دارد.

تجمع اعتراض آمیز در مرکز پراگ در مخالفت با  کمک نظامی به اوکراین

به گزارش رسانه‌های گروهی در جمهوری چک، تظاهراتی با شرکت حدود 500 نفر که به ارائه کمک نظامی کابینه وزیران این کشور به اوکراین اعتراض دارند، عصر روز یکشنبه در میدان جمهوری در مرکز شهر پراگ برگزار شد.

در این تظاهرات، از جمله شخصیت‌هایی که سخنرانی کرد، هینک بلاشکو، یکی از نمایندگان پارلمان اروپا از جنبش ملی گرای «آزادی و دموکراسی مستقیم» چک بود که از عملکرد دولت با بحران اوکراین انتقاد کرد.  

به گفته وی و دیگر سخنرانان، دولت چک حقیقت را در خصوص حوادث اوکراین به مردم این کشور نمی‌گوید. سخنرانان همچنین به تصمیم مقامات در خصوص مجازات احتمالی شهروندان جمهوری که اقدامات روسیه در اوکراین را تایید کنند، اعتراض کردند. شرکت کنندگان در این راهپیمایی عدم تمایل اتحادیه اروپا و ناتو برای انجام مذاکرات امنیتی با روسیه را نیز محکوم کردند.

کد خبر: 1139723

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =