صرفه‌جویی ارزی با تولید کیت‌های آزمایشگاهی از طریق فناوری نانوکاتالیست

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی با اشاره به جلوگیری از خروج ارز از کشور با تولید کیت‌های آزمایشگاهی از طریق فناوری نانوکاتالیست گفت: هر ویال این محصول در بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۷۰۰هزارتومان به فروش می‌رسد که نمونه مشابه خارجی آن با قیمت یک تا دو میلیون تومان در بازار ایران عرضه می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس، در راستای تحقق اهداف سند تحول و تعالی خود و برای ایجاد همگرایی بین زیست‌بوم دانش‌بنیان کشور، اقدام به برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی کرده‌است. برپایی این رویداد در محورهای مختلف کشاورزی، صنایع غذایی، ماشین‌آلات و تجهیزات فناورانه، اقتصاد دیجیتال و ... فرصت مناسبی برای دانشگاه آزاد است تا با بهره‌گیری از حامیان قدرتمند، علاوه بر تقویت و ترویج فرهنگ پژوهش و فناوری، همکاری‌های مناسبی را با حامیان تجربه کند. 

علی بمان جبالی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی و مدیرعامل شرکت نانو زیست پایا مهام همگرا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با فعالیت های گروه خود گفت: این شرکت در زمینه تولید کیت  SYBR Green Reel Time PCR Master Mix با استفاده از فناوری نانوکاتالیست‌ها جهت استفاده در آزمایشگاه‌های تشخیص طبی و تحقیقاتی کار می کند. این کیت با قیمت پایین‌تر از نمونه خارجی خود موجب صرفه‌جویی در هزینه‌ها در آزمایشگاه‌های تحقیقاتی سلولی مولکولی می‌شود.

وی افزود: ترکیب اصلی این کیت از طریق فناوری نانوکاتالیست‌ها ایجاد می‌گردد. مسترمیکس سایبرگرین با داشتن آنزیم هات استارت از طریق فرآیند مولوکولی و فلوئورسنت، به‌طور منحصر به فردی نیازهای کاربران ریل تایم پی سی آر در انجام واکنش‌ زنجیره‌ای پلیمراز را برآورده می‌سازد و با اتصال بهDNA دو رشته‌ای و ایجاد سیگنال فلوئورسنت مقدار محصول  dsDNA تولید شده را مشخص می‌کند.

جلوگیری از خروج ارز از کشور با تولید کیت‌های آزمایشگاهی از طریق فناوری نانوکاتالیست

جبالی اظهار کرد: در حال حاضر قیمت تمام شده هر ویال این محصول برای ما بین ۳۰۰ تا ۴۰۰هزار تومان که در بازه قیمتی ۵۰۰ تا ۷۰۰هزارتومان به فروش می‌رسد. شایان توجه است که نمونه مشابه خارجی آن، یک تا دو میلیون تومان از سوی شرکت‌های  Invitrogen, Sinagene و Amplican  در بازار ایران عرضه می‌شود؛ همین سبب شده تا امید به جلوگیری از خروج ارز از کشور با تولید این کیت‌ها به وجود آید.

او ادامه داد: هم اکنون تحقیقات این محصول به اتمام رسیده و نمونه اولیه آن نیز ساخته شده است. کل اعتبار مورد نیاز ما برای تولید، مبلغ ۲۰میلیارد تومان است که از این مقدار ۱۰ میلیارد تومان را از طریق تسهیلات بانکی تامین می‌کنیم. همچنین یک فضای ۱۲ متری برای استقرار شرکت کفایت می‌کند؛ زیرا هدف ما بیش‌تر آن است که بتوانیم از امکانات آزمایشگاهی دانشگاه استفاده کنیم.

سهم ۵۰درصدی از بازار کیت‌های آزمایشگاهی

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: احتیاج به این کیت با توجه به نیاز روزافزون جامعه به تست های مولکولی مانند تشخیص کووید-۱۹ بیش‌ از پیش احساس می‌شود و همچنان این میزان در حال رشد است. در حال حاضر بالغ بر ۱۰۰۰ آزمایشگاه تشخیص طبی و ۵۰ آزمایشگاه تحقیقاتی سلولی مولکولی وجود دارد که بازار خوبی برای محصول ما ساخته است و احتمالا ۵۰ درصد سهم بازار به این محصول تعلق می‌گیرد.

مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پایا مهم همگرا در پایان تاکید کرد: با هدف معرفی محصولات دانش‌بنیان خود به جامعه و تشویق جوانان به فعالیت‌های فناورانه در زمینه‌های بایوتک و نانوتک با استفاده از امکانات موجود در رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد شرکت کرده‌ایم. ضمنا در صورت حضور سرمایه‌گذاران و برقراری ارتباط خوب میان تولیدکنندگان با حامیان مالی می‌توان به گسترش فضای تولید دانش‌بنیان امیدوار بود.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1140485

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =