هواشناسی ایران / هشدار وزش باد بسیار شدید در ۱۶ استان

سازمان هواشناسی با اشاره به بارش باران و رعدوبرق تا روز جمعه در برخی مناطق کشور نسبت به وزش باد بسیار شدید در ۱۶ استان هشدار داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی امروز در نیمه شمالی استان‌های آذربایجان غربی،‌ آذربایجان شرقی،‌ اردبیل، شمال زنجان،‌ قزوین، سواحل دریای خزر و ارتفاعات البرز مرکزی رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید پیش‌بینی می‌شود.

 از روز سه‌شنبه تا جمعه با گذر متناوب امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی مناطق دامنه‌های جنوبی البرز در استان‌های البرز، تهران، برخی مناطق سواحل دریای خزر،‌خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر،‌رگبار پراکنده گاهی وزش باد شدید و رعدوبرق روی می‌دهد.

با انتقال توده گردوخاک تشکیل شده روی کشورهای عراق و سوریه به کشور طی امروز و فردا آسمان مناطقی از نیمه غربی و مرکز کشور غبارآلود می‌شود. همچنین طی این مدت در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، تهران، قزوین، البرز، اصفهان، اردبیل و قم وزش باد شدید تا بسیار شدید،‌ خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا و کاهش دید افقی پیش‌بینی شده است.

بر اساس اعلام سازمان هواشناسی از اواخر وقت روز سه‌شنبه تا پنجشنبه در نیمه شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد و خیزش گردوخاک پیش‌بینی می‌شود.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد (شمال‌غربی - جنوب‌غربی)

زمان شروع: بعدازظهر سه‌شنبه 1401/02/27

زمان پایان: بعدازظهر پنج‌شنبه 1401/02/29

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بین 1.5 تا 2 متر و در فراساحل 2.5 تا 3.5 متر

منطقه اثر: نواحی مرکزی خلیج فارس، در مناطق ساحلی و دور از ساحل بوشهر، نیمه غربی هرمزگان.

اثر مخاطره: خطر غرق شدن شناگران، آسیب به قایق های تفریحی و شناورهای سبک، اختلال در تردد با شناورهای نیمه سنگین، خسارت به قفس‌ها و پاره شدن تورهای صیادی و خسارت به تاسیسات دریایی.

توصیه: ممنوعیت شنا، جمع‌آوری تورها و وسایل صیادی، اجتناب از تردد با قایق‌های تفریحی و شناورهای سبک، احتیاط تردد با شناورهای نیمه سنگین، محدودیت در فعالیت‌های دریایی و تمهیدات لازم جهت پیشگیری از هرگونه خسارت.

توصیف سامانه: افزایش میزان سرعت باد

نوع مخاطره: افزایش ارتفاع موج در ساحل بین 1 تا 1.5 متر در فرا ساحل بین 2 تا 2.5 متر

منطقه اثر:

دوشنبه 1401/02/26: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر.

سه‌شنبه 1401/02/27: مناطق ساحلی و دور از ساحل دریای خزر.

اثر مخاطره: احتمال غرق شدن شناگران، احتمال پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌ها، احتمال خسارت به تاسیسأت دریایی و احتمال خسارت به قایق‌های صیادی و شناورهای کوچک.

توصیه: پرهیز از شنا، محدودیت در تردد با قایق‌های سبک و تفریحی، احتیاط در ورود و خروج کشتی‌ها به بندر، محدود کردن فعالیت‌های پشتیبانی صنایع به‌ویژه در فراساحل.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140609

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =