درخواست روسیه برای تحقیقات سازمان ملل درباره سلاح‌های بیولوژیکی اوکراین

سناتور برجسته روسیه اعلام کرده است که مسکو قصد دارد از طریق سازمان ملل درباره نقض کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی در اوکراین تحقیقات انجام دهد.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، «کنستانتین کاساچف» سناتور روس امروز (دوشنبه) با تأکید بر اینکه ایالات متحده از روی عمد اطلاعات مربوط به تحقیقات سلاح‌های بیولوژیکی تحت حمایت پنتاگون در اوکراین را مخفی می‌کند گفت که مسکو قصد دارد از طریق سازمان ملل درباره نقض‌های احتمالی کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی (BWC) تحقیقاتی را آغاز کند.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی «اسپوتنیک»، کاساچف تصریح کرد که کمیسیون پارلمانی درباره آزمایشگاههای بیولوژیکی، شواهدی را از دیپلمات‌های روس دریافت کرده‌اند که نشان می‌دهند که ایالات متحده و اوکراین از این کنوانسیون پیروی نمی‌کنند.

این سناتور روس توضیح داد: «ما درباره فعالیت‌های خود در سطح سازمان ملل حرف می‌زنیم و امیدواریم که تحقیقات بین‌المللی کاملی مطابق با بندهای پنج و شش کنوانسیون سازمان ملل [ممنوعیت تولید سلاح‌های بیولوژیکی] آغاز شود».

در عین حال، «ایرینا یارووایا» معاون رئیس دومای روسیه نیز گفته است که واشنگتن و کی‌یف اطلاعات جعلی در اختیار دبیرخانه کنوانسیون سلاح‌های بیولوژیکی قرار داده‌اند.

وی در این خصوص گفت: «به لطف عملیات ویژه در اوکراین، ما فرصت ارزیابی اعتبار آنها را به دست آورده‌ایم.... حقایقی مطرح شده مبنی بر این‌که هم ایالات متحده و هم اوکراین اطلاعات ناقص یا نادرست ارائه کرده‌اند بنابراین در گزارش‌های مربوط به اطلاعات درباره برنامه‌های بیولوژیکی با حمایت وزارت دفاع اوکراین مخفی‌کاری صورت گرفته است. تمام گزارش‌های اوکراین از کمبود برنامه‌های تحقیق و توسعه امنیت زیستی ملی خبر می‌دهند».

«سرگئی ریابکوف» معاون وزیر خارجه روسیه در خصوص این موضوع گفت که مسکو نگران فعالیت‌های تسلیحات بیولوژیکی آمریکا نه تنها در اوکراین بلکه در سراسر جهان است.

در ماه مارس، وزارت دفاع روسیه فاش کرد که 30 آزمایشگاه بیولوژیکی با بودجه پنتاگون که در توسعه عناصر تسلیحات بیولوژیکی مشارکت دارند در اوکراین مستقر هستند. هدف اصلی این پروژه تحقیق در مورد عفونت های خطرناکی بود که در اوکراین بومی هستند. مسکو همچنین اعلام کرد که «هانتر بایدن» پسر «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا با تأمین مالی برنامه نظامی بیولوژیکی وزارت دفاع آمریکا در این کشور مرتبط بوده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140763

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =