آخرین وضعیت گرد و غبار در غرب ایران / تداوم اوضاع بحرانی در استان کرمانشاه

از صبح دیروز آسمان شهرهای مختلف استان کرمانشاه به ویژه مناطق مرزی باز هم میزبان گرد و غباری بود که برخی از شهرستان‌ها را در وضعیت بحران قرار داده است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کشور ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد، بنابراین پدیده گرد و غبار در کشور ما امر جدیدی نیست.

محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی در رابطه با منشا اصلی گرد و خاک این روزها گفت: براساس تصاویر ماهواره‌ای منشأ این گردوخاک در کشور عراق است.

 امّا جواب چرایی تشکیل کانون گرد و خاک در عراق و سوریه را در ترکیه باید یافت. سیاست سدسازی گسترده ترکیه عامل اصلی خشک شدن تالاب‌ها و نخلستان‌های عراق است. سد ایلسو یکی از این موارد است.

علی‌رغم حواشی گسترده‌ای که سد ایلیسو داشت، در آبان ماه سال گذشته توسط اردوغان افتتاح شد و شروع به آبگیری بر روی رود دجله کرد. اردوغان در مراسم آبگیری این سد گفت: «سد ایلیسو بهترین جواب برای دشمنان قسم خورده ترکیه است.

«علیرضا شهیدی» در میزگرد بررسی عوامل مؤثر بر افزایش ریزگردها گفت: پیش از این تا گرد و غباری بلندمی شد به طور کلی گفته می‌شد منشأ خارجی دارد، اما در گرد و غبار اخیر که اکثر استان‌ها را هم درگیر کرد مشاهده شد قسمت اعظم گردوغبار موجود در هوا منشأ داخلی داشت.

وی ادامه داد: بررسی‌های ما نشان داد ۳۰ درصد گرد و غبار منشأ خارجی داشت و ۷۰ درصد دیگر منشأ داخلی دارد.

ورود گرد و غبار به استان کرمانشاه هوای چند شهرستان استان را در وضعیت بحران قرار داده و مدارس و مراکز آموزشی پنج شهرستان استان را به تعطیلی کشاند.

دید افقی در برخی از مناطق مرزی استان به 30 متر کاهش یافته و بنابر پیش‌بینی‌های هواشناسی این وضعیت تا اواخر وقت فردا ادامه دارد.

9 ایستگاه سنجش آلودگی هوا در استان کرمانشاه قرار دارد که سه مورد در شهرستان کرمانشاه و مابقی در سایر شهرستان‌ها واقع شده‌اند و شاخص ساعتی کیفیت هوا AQI تا ساعت 14 امروز در ایستگاه قصرشیرین، سرپل‌ذهاب و گیلانغرب عدد شاخص 500 و وضعیت قهوه‌ای - خطرناک یا بحران را نشان می‌دهد.

همچنین ایستگاه پاوه عدد شاخص 76، ایستگاه اسلام‌آباد غرب عدد شاخص 78، ایستگاه کنگاور عدد شاخص 93 و ایستگاه کرمانشاه عدد شاخص 94 و وضعیت استاندارد را نشان می‌دهند.  

تداوم وضعیت بحرانی "گرد و غبار" در استان کرمانشاه

در این رابطه، ابراهیم شکیبا معاون دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه اظهار داشت: در شهرهای بحرانی تمامی افراد به ویژه افراد حساس شامل سالمندان، مادران باردار، کودکان و افراد دارای سابقه بیماری قلبی عروقی و تنفسی از منزل خارج نشوند.

وی افزود: در شهرهای با وضعیت هشدار، گروه های حساس تا حد امکان از خروج غیرضروری از منزل و تردد بی‌مورد در معابر شهری خودداری کنند.شکیبا عن

وان کرد: سایر افراد نیز با استفاده از ماسک‌ مناسب و در مواقع ضروری خارج شوند و حضور در فضای باز را به حداقل کاهش دهند.

علی محمد زورآوند معاون هواشناسی استان کرمانشاه نیز با اشاره به توده گرد و غباری که در جو استان حاکم است، اظهار کرد: این توده تقریبا باعث افت دید افقی در تمامی نواحی استان شده است.

وی کمترین دید افقی استان را به ترتیب مربوط به گیلانغرب با ۱۰۰ متر، قصرشیرین با ۱۵۰ متر و سرپل‌ذهاب با ۲۰۰ متر اعلام کرد و یادآور شد: دید افقی در جوانرود، روانسر و کرمانشاه نیز ۵۰۰ متر است.

به گفته معاون هواشناسی استان کرمانشاه، دید افقی اسلام‌آباد غرب و کنگاور ۱۵۰۰ متر و سنقر سه هزار متر است.

زورآوند با اشاره به وزش باد کمی که در استان داریم، افزود: با این روند بعید است امروز شاهد خروج کامل گرد و غبار از جو استان باشیم، اما میزان آن رقیق خواهد شد.

وی معتقد است، گرد و غبار ممکن است امشب و حتی فردا نیز در جو استان باشد.

معاون هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه هم اکنون وضعیت غبار در عراق بهتر شده اما در منطقه ما گرد و غبار بین کوه‌ها گیر کرده، عنوان کرد: به نظر می‌رسد تا دو روز آینده غبار جدید از سمت عراق وارد جو استان نشود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140881

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =