آخرین وضعیت گرد و غبار در شمال ایران / باعث و بانی این پدیده شوم کیست؟

موضوع گرد و غبار روزهای اخیر ساکنان شهرهای مختلف از جمله تهران را درگیر کرده است. برخی مسوولان معتقدند که به احتمال زیاد در تابستان هم با این پدیده رو به رو هستیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کشور ایران روی کمربند گرد و خاک جهان قرار دارد، بنابراین پدیده گرد و غبار در کشور ما امر جدیدی نیست.

محمد اصغری کارشناس سازمان هواشناسی در رابطه با منشا اصلی گرد و خاک این روزها گفت: براساس تصاویر ماهواره‌ای منشأ این گردوخاک در کشور عراق است.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا نیز از وقوع رعد و برق و وزش باد شدید و انتقال توده گرد و خاک تشکیل شده روی عراق و سوریه به ایران خبر داد.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت گرد و غبار در غرب ایران / مراجعه ۶۵۳ بیمار تنفسی به مراکز درمانی خوزستان

صادق ضیاییان درباره شرایط جوی کشور اظهار کرد: از روز سه‌شنبه تا جمعه(۲۷ تا ۳۰ اردیبهشت) با گذر متناوب امواج تراز میانی جو از نوار شمالی کشور، در شمال آذربایجان غربی و آذربایجان شرقی، اردبیل و برخی نقاط دامنه‌های جنوبی البرز شامل استان‌های البرز و تهران همچنین برخی نقاط سواحل دریای خزر، خراسان شمالی و شمال خراسان رضوی افزایش ابر، رگبار پراکنده گاهی رعدوبرق و وزش باد شدید رخ می‌دهد.

به گفته رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا امروز در جنوب شرق کشور وزش باد شدید و خیزش گرد و خاک اتفاق می‌افتد. با انتقال توده گرد و خاک تشکیل شده روی کشورهای عراق و سوریه به کشور، طی روزهای دوشنبه و سه شنبه آسمان مناطقی از نیمه غربی و مرکز کشور غبار آلود خواهد بود.

وی اضافه کرد: طی این مدت در استان‌های آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، زنجان، کرمانشاه، ایلام، خوزستان، همدان، مرکزی، لرستان، تهران، قزوین، البرز، اصفهان، اردبیل و قم و وزش باد شدید تا بسیار شدید، خیزش گردوخاک، کاهش کیفیت هوا کاهش دید افقی پیش‌بینی می‌شود.

رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوا افزود: از اواخر روز سه شنبه تا پنج شنبه در نیمه شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد و خیزش گرد و خاک پیش‌بینی می‌شود.

گرد و غبار مهمان تابستانه تهرانی ها

سید محمدمهدی میرزایی قمی سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران نیز در این باره می گوید: در این ارتباط گزارش‌های مفصلی جمع‌بندی شده و در اختیار کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران قرار گرفت.

به گفته قمی، در ۱۲ سال گذشته چنین پدیده‌ای را ما در تهران شاهد نبوده‌ایم البته نمونه مشابهی را در تابستان ۱۳۸۸ تجربه کرده‌ایم و در آن مقطع چند روز ادارات و مدارس تهران به تعطیلی کشیده شد اما بعد از آن چنین اتفاقی را تجربه نکرده‌ایم.

سرپرست شرکت کنترل کیفیت هوای شهرداری تهران تاکید کرد: شهرداری تهران در بحث آلودگی هوا و گردوخاک هیچ وظیفه‌ای را مبنی بر تعطیلی نداشته و ندارد.

با توجه به اینکه رویداد اخیر گرد و غباری در تهران در اردیبهشت ماه رخ داد، حتماً احتمال تکرار این رویداد در ماه‌های آتی به ویژه در تابستان وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140896

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =