تمامی نکاتی که باید درمورد خواب بعد از ظهر بدانید

چرت بعد از ظهر و خواب نیم روزی برای بعضی ها اگر نباشد همه چیز به هم می ریزد. چرتی که حداقل و حداکثری دارد که باید رعایت شود. حال می خواهیم بدانیم خواب نیم روزی مفید است یا نه؟

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، چرت بعد از ظهر اگر از طولانی باشد یکی از دلایل اختلال در خواب شبانه می شود پس در ابتدا باید خاطر نشان کنیم که خواب نیم روزی مدت زمان کوتاهی باید داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

رفع استرس و مشکلات خواب با مصرف این میوه

نداشتن خواب کافی فرد را با مشکلاتی همچون چاقی، دیابت، فشار خون بالا و افسردگی روبه رو می کند که چرت زدن در طول روز می تواند تا حدودی از اثرات منفی ناشی از کمبود خواب بکاهد.

مجله health.com در تازه ترین مطالب منتشر شده در مورد بررسی جدید محققان در رابطه با مزایای خواب بعد از ظهر نوشت:

مزایای خواب بعد از ظهر

محققان فرانسوی معتقدند چرت روزانه بدن را در برابر تاثیرات منفی که از نداشتن خواب مناسب و کافی در طول شب متوجه سلامتی می شود، حفظ می کند. در این بررسی مشخص شد چرت زدن در طول روز می تواند هورمون ها و پروتئین هایی که در استرس و عملکرد سیستم ایمنی نقش دارند در سطح نرمال حفظ کند به همین دلیل می توان داشتن خواب کافی نیم روزی را راهی برای کاهش استرس معرفی کرد. 

در این بررسی محققان به مطالعه روی ۱۱ مرد ۲۵ تا ۳۲ ساله پرداختند و مدت زمان خواب در آنان را به دو ساعت در شب کاهش دادند و روز بعد مشاهده کردند سطح هورمون استرس در آنان که موجب افزایش ضربان قلب، فشار خون و قند خون می شود دو برابر افزایش یافته است.

علاوه بر این، سطح پروتئین اینترلوکین ۶ در این افراد که با ویروس ها مقابله می کند کاهش یافته است. این محققان فرانسوی در مرحله بعدی مطالعه خود به این افراد اجازه دادند در طول روز مدت زمان ۳۰ دقیقه چرت کوتاهی داشته باشند که مشخص شد سطح هورمون استرس و پروتئین اینترلوکین ۶ در آنان در حد نرمال بوده است.

فواید خواب بعد از ظهر

محرک های مثبت:

در پایان چرت بعد از ظهر، بدن دو هورمون آدرنالین و نورادرنالین را ترشح می کند. این هورمون ها در بیدار شدن مؤثر هستند زیرا با تحریک ریتم قلب، موجب خون رسانی بهتری به مغز می شوند. 

پایان چرت بعد از ظهر تاثیر محرکی دارد. پس از این استراحت، انرژی لازم برای فعالیت های بقیه روز را داریم. این حالت بعد از خواب شبانه نیز به وجود می آید. به همین علت است که معمولا ۱۰ دقیقه بعد از بیدار شدن احساس بسیار عالی داریم.

افزایش خلاقیت:

مفید ترین و خلاقانه ترین  ایده ها پس از چرت بعد از ظهر به ذهن می رسد. در این مدت فعالیت مغزی کاهش می یابد اما متوقف نمی شود. ضمیر ناخودآگاه در حال فعالیت است و ذهن نسبت به تجریبات و تصاویر دیده شده طی بیداری راحت است.

سلامت قلب:

چرت یا همان خواب بعد از ظهر منظم  خطر ابتلا به حملات و بیماری های قلبی را تا حدود ۳۰% کاهش می دهد. این تاثیر از آنجاست که چرت بعد از ظهر، استرس را به عنوان یکی از عوامل مهم بیماری های قلبی کاهش می دهد.

راه حل های بهتر برای مسائل:

بعد از یک استراحت کوتاه، راه حل هایی مناسب تری برای اطلاعاتی که ناخودآگاه در ذهن ثبت شده اند، کسب می شود. همچنین در مورد اتفاقاتی که چند دقیقه بعد از بیدار شدن روی می دهند نیز می توان ارزیابی خوبی داشت. این حالت عموما پس از خواب شبانه ممکن نیست زیرا ذهن مدتی رویا پردازی کرده است.

منبع: نمناک

انتهای پیام/

کد خبر: 1140980

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =