درمان گواتر بدون دارو با نسخه های خانگی موثر

گواتر به بزرگ شدن غده تیروئید گفته می شود که با درد و تورم همراه است. برای درمان گواتر می توانید بدون دارو از روش های خانگی و طب سنتی استفاده کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، گواتر که به آن گواتر تیروئید نیز گفته می شود، بزرگ شدن غده تیروئید است که با چشم غیر مسلح نیز قابل مشاهده و رویت است. وضعیتی رایج می باشد و ممکن است برای همه اتفاق بیفتد اما بیشتر برای زنان، افراد بالای ۴۰ سال، افراد یائسه و کسانی که کمبود ید دارند رخ می دهد. همچنین اگر در معرض پرتودرمانی در ناحیه قفسه سینه یا گردن خود باشید نیز احتمال بروز گواتر وجود دارد.

بیشتر بخوانید:

اگر تیغ ماهی در گلوی‎‌مان گیر کرد چه کنیم؟

افرادی که از گواتر رنج می برند معمولا درد گردن دارند و اگر گواتر آن ها بزرگ باشد احساس خستگی می کنند. همچنین ممکن است که بدون هیچ دلیل مشخصی سرفه کنند و تنفس برایشان دشوار می شود و همچنین به سختی می توان چیزی را قورت داد، گلو خس خس می کند و تا یک هفته گرفتگی صدا وجود خواهد داشت.

دلایل مختلفی برای گواتر وجود دارد. یکی از دلایل اصلی گواتر، کمبود ید در بدن است. در این حالت تامین ید کافی در بدن می تواند بیماری را درمان کند. از دیگر عواملی که منجر به بزرگ شدن غده تیروئید می شود میتوان به بیماری هاشیموتو، گواتر چند غده ای، سرطان تیروئید، بارداری، التهاب و بیماری گواتر اشاره کرد.

اگر شما نیز جزء افرادی هستید که از این وضعیت رنج می برید، این قسمت را از دست ندهید زیرا درمان های طبیعی و خانگی برای درد گواتر و تسکین تورم آن معرفی شده است.

بهترین درمان های گواتر در طب سنتی

۱- سرکه سیب

خاصیت مهم سرکه سیب، این است که سطح اسیدی آن ملایم است. در نتیجه به تعادل محیط قلیایی یا ph کمک می کند که مهمترین نقش را در بدن دارد. سرکه سیب می تواند سطح قلیایی بدن شما را متناسب نگه دارد، از اتلاف انرژی جلوگیری کند، عفونت ها را کاهش دهد و مقاومت بدن را بالا ببرد و باعث شود که جذب ید آسان تر شود و ورم غده تیروئید بهبود پیدا کند.

شما می توانید از سرکه سیب به دو روش استفاده کنید:

روش اول
یک قاشق غذاخوری سرکه سیب را با یک دوم قاشق غذاخوری عسل ترکیب کنید و سپس در یک لیوان آب گرم حل کنید و یکبار قبل از صبحانه بنوشید.

روش دوم
ابتدا یک عدد تخم مرغ را آبپز کنید و پوست آن را کنده و برش های نازکی دهید، یک عدد گوجه فرنگی و یک عدد پیاز را نیز برش دهید، ۳ قاشق غذاخوری آب را با یک قاشق غذاخوری سرکه سیب و یک سوم قاشق غذاخوری نمک مخلوط کنید، یک حبه سیر را له کرده و به همراه تخم مرغ، گوجه فرنگی و پیاز به محلول آب اضافه کنید. روزی یکبار این سالاد را میل کنید.

۲- روغن نارگیل

روغن نارگیل یکی از بهترین درمان های خانگی برای گواتر است. سطح بالای اسید لوریک موجود در روغن نارگیل می تواند در بدن انسان به مونولارین تبدیل شود. توانایی های ضد میکروبی و ضد ویروسی مونالارین از روند متابولیسم به خوبی حمایت و به جذب سریع ید در بدن کمک می کند.

علاوه بر این، ماده ضد التهابی روغن نارگیل می تواند تورم غده تیروئید را کاهش دهد. در واقع روغن نارگیل به تنهایی نمی تواند مشکل تیروئید را درمان کند اما با تحریک انرژی و متابولیسم میتواند به افرادی که کم کاری تیروید دارند کمک کند. به همین دلیل روغن نارگیل یک نعمت طبیعی برای افراد مبتلا به گواتر بوده است.

سعی کنید برای مقابله با درد گواتر از روغن نارگیل بکر در وعده غذایی روزانه خود استفاده کنید.

روش اول
روغن نارگیل را به نوشیدنی های خود مانند آب گرم، قهوه یا شیر اضافه کنید و روزی یکبار این محلول را بنوشید.

روش دوم
روغن نارگیل را به اسموتی های مورد علاقه خود اضافه کنید و روزی یکبار بنوشید.

روش سوم
از روغن نارگیل در پخت و پز روزانه خود استفاده کنید.

۳- ید

ید یک ماده معدنی کلیدی است که می تواند به تبدیل و ترشح هورمون های تیروئید کمک کند بنابراین، مهم است که غذاهای غنی از ید مانند لبنیات خام، دانه های تخمیر شده، ماهی های وحشی مانند ماهی تن را در رژیم خود بگنجانید و همچنین در صورت احساس خستگی، سردی دمای بدن، حساسیت به پستان ها می توانید از فواید مکمل های ید در دوزهای پایین نیز بهره ببرید. با این وجود به یاد داشته باشید که اگر بیش از حد از مکمل ید استفاده کنید می تواند تاثیرات منفی بگذارد و علائم مشکل تیروئید را تشدید کند.

بنابراین مقدار ید لازم برای بدن چقدر است؟ مقدار ید پیشنهادی برای استفاده به شرح زیر است:
بزرگسالان:۱۵۰ میکروگرم
کودکان ۱-۶ سال:۵۰ میکروگرم
کودکان ۷-۱۲ سال:۹۰ میکروگرم

۴- گل بنتونیت

شما می توانید از گل بنتونیت به عنوان یکی از درمان های خانگی عالی برای علائم گواتر استفاده کنید. عملکرد این گل چنین است که سموم (ازجمله فلز سنگین) موجود در بدن را کشف و ازبین می برد و علاوه براین بسیاری از مواد مغذی موجود در گل بنتونیت به کاهش تورم غده تیروئید کمک می کند. شما می توانید:

۲-۳ قاشق چای خوری گل بنتونیت را در کاسه ای بریزید و روی آن کمی آب بریزید تا تبدیل به خمیری شود، خمیر بدست آمده را روی گردن خود بمالید و به مدت ۵-۷ دقیقه صبرکنید و سپس آن را تمیز کنید. این روش را ۲ بار در هفته و ۳ مرتبه در روز تکرار کنید.

۵- شاهی

شاهی خاصیت خنک کنندگی دارد، حاوی ویتامین B۲-B۱-A-C و بسیاری از مواد معدنی و فیبر است که به پیشگیری از اکسیداسیون، آنتی اکسیدان ها و افزایش مقاومت بدن کمک می کند. سطح بالای ید در شاهی به درمان موثر گواتر کمک بسزایی می کند.

روش اول
شاهی را بشویید و بگذارید خشک شود، سپس آن را با مقدار کافی آب در دستگاه مخلوط کن بریزید تا خرد شود و این مخلوط را در لیوان ریخته وبنوشید. این روش درمانی را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

روش دوم
یک مشت شاهی را بشویید و سپس در مخلوط کن خرد کنید، مخلوط بدست آمده را با آب کافی مخلوط کنید تا تبدیل به خمیری شود، آن را روی گردن بمالید و اجازه دهید خشک شود و سپس به آرامی آن را پاک کرده و در نهایت با آب شستشو دهید. این روش را ۳ بار در هفته تکرار کنید.

روش سوم
شاهی را بشویید و اجازه دهید خشک شود، سپس در مقداری آب بجوشانید، یک حبه سیر را خرد کنید و به همراه کمی نمک و سرکه در آب حاوی شاهی بریزید و بنوشید. ۳ مرتبه در هفته این روش را تکرار کنید.

۶- برگ قاصدک

برگ های قاصدک خاصیت ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و از آن برای درمان بسیاری از بیماری های مختلف در آیورودا استفاده می شده است.

شما می توانید برگ های قاصدک را در مخلوط کن بریزید .درصورت لزوم می توانید مقداری آب نیز اضافه کنید و سپس مخلوط بدست آمده را با ۲ قاشق چایخوری کره مخلوط کنید.

ترکیب کره و قاصدک را کمی گرم کنید و سپس به گردن تان اعمال نمایید و به مدت ۲۰ دقیقه صبر کنید و در این مدت آرام باشید و سپس پاک کرده و با آب شستشو دهید. این روش را روزانه و حداقل در طی ۲ هفته انجام دهید.

۷- آب میوه

دستورالعمل های آبمیوه یکی از باارزش ترین درمان های خانگی برای تسکین گواتر می باشند. آب لیمو و آب آناناس مفید ترین آبمیوه ها می باشند.

در وهله اول آب لیمو به عنوان یکی از درمان های خانگی موثر برای گواتر در نظرگرفته می شود. به طور خاص این ترکیب ضدالتهاب بوده و ترکیبی از لیمو وسیر می باشد. علاوه براین، این ترکیب می تواند سموم جمع شده که باعث عفونت در بدن شما می شوند را از بین ببرد.

ثانیا، آناناس دارای ویژگی خنک کننده است و حاوی مقدار زیادی ویتامین، مواد معدنی و فیبر می باشد بنابراین از آن در درمان گواتر استفاده می کنند. اگر سرفه می کنید با مصرف روزانه آناناس می توانید آن را درمان نمایید.

روش اول
یک حبه سیر را خرد و با یک قاشق غذاخوری آب لیمو و عسل مخلوط کنید سپس صبح ها به صورت ناشتا مصرف کنید.

روش دوم -آب آناناس
نصفی از آناناس را با یک سوم هویج و یک دوم گوجه فرنگی داخل مخلوط کن بریزید تا به خوبی مخلوط شوند. این نوشیدنی را یکبار در روز بنوشید تا در عرض ۲ هفته شاهد بهبود و تفاوت باشید.

۸- چای دم شیر

باتوجه به طب شرقی، دم شیر سرشار از اسید اورسولیک است. این اسید به تعادل سطح PH و همچنین دفع سموم بدن کمک می کند. بسیاری از تحقیقات همچنین نتیجه گیری کرده اند که استفاده از چای دم شیر به درمان سریع گواتر کمک می کند زیرا خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی دارد و میتواند التهاب را کاهش دهد.

برای درمان گواتر در منزل می توانید به روش زیر از این گیاه استفاده کنید:
مقداری آب را به جوش آورید و در لیوانی بریزید، یک قاشق چای خوری از گیاه دم شیر را به آن اضافه کنید، به مدت ۳ دقیقه صبر کنید و یک دوم قاشق چای خوری عسل و پودر زنجبیل را به آن اضافه کرده و بنوشید.

شما می توانید این روش درمانی را روزانه و در عرض ۲ ماه استفاده کنید تا علائم گواتر کاهش یابد.

توجه داشته باشید اگر گیاه دم شیر به روشی صحیح هنگام مصرف خوراکی استفاده شود برای اکثر افراد بی خطر است. با این حال عوارض جانبی احتمالی نیز وجود دارد که شامل تحریک معده، اسهال و خونریزی رحم می شود.

زنان باردار از استفاده از این گیاه خودداری کنند زیرا ممکن است باعث سقط جنین شود. همچنین دوز مناسب گیاه دم شیر به برخی عوامل مانند شرایط سلامتی مصرف کننده، سن و سایر شرایط بستگی دارد. قبل از استفاده برای اطمینان خاطر خود با پزشک مشورت کنید.

۹- کلپ ( کتانجک)

شاید تعجب کنید که اکثرژاپنی ها به گواتر مبتلا نمی شوند زیرا از کتانجک در غذاهای مصرفی خود استفاده می کنند. کتانجک حاوی مقادیر بالایی ید می باشد که به عادی سازی عملکرد غده تیروئید کمک میکند.

بنابراین می توانید برای درمان و پیشگیری از گواتر آن را به روش زیر مصرف نمایید:
پودر کتانجک را از عطاری ها تهیه کنید، یک قاشق چای خوری از آن را در لیوان اسموتی مورد علاقه خود بریزید و روزانه بنوشید. شما می توانید از این نوشیدنی تا زمانی که احساس می کنید علائم گواتر بهتر شده است استفاده کنید.

۱۰- گیاه مورینگا (گز روغنی)

به طور کلی برگ های مورینگا حاوی ۴۶ آنتی اکسیدان، ویتامینC و A می باشد که برای سلامت انسان ضروری است. این آنتی اکسیدان ها به خنثی سازی اثرات مخرب رادیکال های آزاد کمک می کند.

در نتیجه از انسان در برابر سرطان و بیماری های دژنراسیون (تخریبی) چون دژنراسیون ماکولا و فیبروز کیستیک محافظت می کند. آنتی اکسیدان های این گیاه همچنین تورم غده تیروئید را کاهش می دهد.

روش اول
مقداری آب را بجوشانید، سپس یک قاشق غذاخوری پودر یا خشک شده مورینگا را درون آن بریزید، به مدت ۱۰ دقیقه صبر کنید و پس از صاف کردن، دم کرده آن را بنوشید. شما می توانید روزانه از این دمنوش استفاده کنید.

روش دوم
ابتدا تکه ای گوشت را درون قابلمه ای پر از آبجوش بریزید، اجازه دهید کمی بجوشد و سپس برگهای از قبل خیس شده مورینگا را به آن اضافه کنید، به منظور طعم خوب می توانید از کمی نمک نیز استفاده کنید. این سوپ را ۳ بار درهفته میل کنید.

روش سوم
کمی آب را در قابلمه بجوشانید، برگ های مورینگا که از قبل خیس کرده اید را به آن اضافه کنید، می توانید کمی نمک نیز به منظور طعم خوب به آن بیافزایید و پس از گذشت ۲ دقیقه یک عدد تخم مرغ را به آن اضافه کنید و به خوبی هم بزنید. این سوپ را ۳ بار در هفته بخورید تا نتیجه حاصل شود.

۱۱- زردچوبه

زردچوبه بسیاری از مواد مغذی سالم مانند پروتئین، فیبر، نیاسین، ویتامینC، ویتامینK، ویتامینE، سدیم، پتاسیم، کلسیم، روی، آهن، منیزیم و مس را تامین می کند و علاوه براین، زردچوبه از مواد آنتی اکسیدانی، ضد قارچی، ضد سرطان، ضد میکروبی، ضد التهاب و جهش زا تشکیل شده است.

بنابراین در برخی موارد می توان از آن به عنوان دارو نیز استفاده کرد. عجیب نیست که وقتی زردچوبه می تواند تورم غده تیروئید را کاهش دهد پس میتواند گواتر را نیز درمان کند.

یک قاشق چای خوری زردچوبه را با عسل رقیق شده، شیر یا آب پرتقال مخلوط و استفاده کنید.

۱۲- دانه های کتان

دانه کتان یکی از داروهای خانگی عالی برای تورم و درد گواتر در نظر گرفته می شود. این دانه ها سرشار از مواد مغذی و آنتی اکسیدان هستند که می توانند از رشد سلول های سرطانی پیشگیری و غدد درون ریز بدن را تنظیم کنند. علاوه براین، ماده ضد التهاب موجود در دانه کتان علائم غده تیروئید را به طور موثر و ایمن کاهش می دهد.

شما می توانید ۲ قاشق غذاخوری از پودر دانه کتان را با کمی آب مخلوط کنید تا تبدیل به خمیری شود، سپس به گردن تان اعمال نمایید و پس از گذشت ۲۰-۲۵ دقیقه تمیز کنید.

از این درمان می توانید هفته ای ۳ مرتبه استفاده کنید.

۱۳- ورزش کردن

گواتر باعث اختلالات هورمون تیروئید می شود. وقتی غده تیروئید ناپایدار باشد، می تواند بر بیماری هایی چون تورم غده تیروئید تاثیر منفی بگذارد.

 ورزش به بدن کمک می کند تا تنظیمات هورمون تیروئید افزایش یابد.با این حال باید روش مناسب برای ورزش موثر و ایمن را در پیش بگیرید. شما می توانید علاوه بر مشاوره با پزشک غدد درون ریز، از انجام برخی از تمرینات زیر نیز بهره مند شوید:

روش اول
برای بهبود سلامت و تعادل سیستم عصبی برای افراد مبتلا به اختلال عملکرد تیروئید یوگا و تمرینات کششی می تواند نتایج موثری داشته باشد. هرجلسه آموزشی باید شامل یک پیاده روی سریع در عرض ۱۵-۲۰ نیز دقیقه باشد.

روش دوم
می توانید ورزش بدنی با شدت متوسط و طولانی مدت مانند دویدن، دوچرخه سواری و ایروبیک را انجام دهید.

۱۴- سیر

سیر تورم را کاهش می دهد و باعث تولید گلوتاتیون ومولکول می شود که به سلامت غده تیروئید کمک می کند. سیر همچنین حاوی آنتی اکسیدان و مواد موثری است که از عملکرد سلول پشتیبانی می کنند.

هنگام پخت وپز از سیر استفاده کنید یا هرروز ۳-۴ حبه از آن را بجوید تا ازبروز گواتر پیشگیری کنید.

روش اول
چندین حبه سیر را در سوپ یا غذاهای سرخ کردنی بریزید و به صورت روزانه مصرف کنید.

روش دوم
صبح ها چند حبه سیر بجوید.

۱۵- چای سبز

یکی دیگر از درمان های خوب برای گواتر، چای سبز است. چای سبز حاوی مکمل آرامبخش تیروئید، آنتی اکسیدان ها و فلوراید است. این ماده به شما کمک می کند که غده تیروئید را از شر سموم محفوظ نگه دارید.

حتما برای درمان گواتر از چای سبز به روش زیر استفاده کنید تا پس از چند روز احساس بهتری داشته باشید.

روش اول
یک عدد چای سبز کیسه ای را به مدت۷-۱۰ دقیقه در یک فنجان آب جوش قرار دهید، سپس کیسه را خارج کرده ، زنجبیل اضافه کنید و خوب بهم بزنید و بنوشید. این چای را باید روزانه قبل از غذا بخورید. این کار به شما کمک می کند تا به طور موثری گواتر را درمان کنید.

روش دوم

مقداری آب را بجوشانید، برگ های چای سبز را طی۳-۵ دقیقه درون ان بریزید و سپس دم کرده را از صافی رد کرده و با کمی عسل مخلوط کنید.

قبل از غذا و ۳ مرتبه در روز این دمنوش را طی ۲ ماه مصرف کنید تا علائم گواتر کاهش یابد.

کد خبر: 1140986

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =