آخرین تحولات اوکراین | مخالفت کی‌یف با طرح روسیه-ترکیه برای حل مشکل غلات

مقامات مسکو هشدار داده‌اند که در صورت تحویل سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه آمریکایی به کی‌یف، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که هر چه برد این سلاح‌ها بیشتر باشد، خط تهدیدات احتمالی را از خاک خود دورتر کرده و به مراکز تصمیم گیرنده حمله کنند.

به گزارش گروه بین‌الملل ایسکانیوز، "واسیلی نبنزیا" نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته اعلام کرد که این کشور ابراز اطمینان ایالات متحده مبنی بر عدم استفاده از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه دارای بردبلند (HIMARS) تحویل داده شده به اوکراینعلیه اهدافی در خاک فدراسیون روسیه را قانع کننده نمی‌داند.

این دیپلمات روس در نشست روز دوشنبه شورای امنیت سازمان ملل گفت: «اظهارات مرتبط با این موضوع از سوی برخی مقامات غربی، به ویژه آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا مبنی بر اینکه کی‌یف از سامانه‌های موشک پرتاب چندگانه آمریکایی علیه اهدافی در خاک روسیه استفاده نخواهد کرد، برای مسکو قانع کننده نیست.»

بیشتر بخوانید:

آخرین تحولات اوکراین | تلاش آمریکا برای ایجاد جدایی بین اروپا و روسیه

به عقیده وی، رئیس دستگاه دیپلماسی آمریکا از این طریق، در تلاش است تا گلوله باران مناطق مسکونی در جمهوری‌های دونتسک و لوهانسک را قانونی جلوه دهد. نبنزیا افزود: « در این راستا، روسیه این حق را برای خود محفوظ می‌داند که پس از تحویل این سامانه‌ها به کی‌یف، نه تنها به مواضع استقرار آنها، بلکه به مراکز تصمیم گیرنده در خصوص استفاده از این نوع سلاح‌ها حمله کند.»

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه نیز روز دوشنبه درباره ارسال تسلیحات موشکی دوربرد آمریکایی به اوکراین هشدار داده و یادآور شد که هرچه برد این تسلیحات بیشتر باشد، طرف روسی خط تهدیدات احتمالی را از مرزهای ملی خود دورتر خواهد کرد.

لاوروف گفت: «رئیس جمهور ولادیمیر پوتین قبلاً در خصوص وضعیتی که در ارتباط با تحویل تسلیحات جدید به اوکراین ایجاد خواهد شد توضیح داده است، من فقط می توانم این را اضافه کنم: هر چه سلاح‌های تحویل شده به کی‌یف برد بیشتری داشته باشند، ما خط تهدیدات احتمالی را از خاک خود دورتر خواهیم کرد.»

وزیر خارجه روسیه افزود: وعده های ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین مبنی بر عدم استفاده از موشک‌های آمریکایی برای حمله به خاک روسیه، "صحبتی است که نمی‌توان آن را جدی گرفت".

در روزهای نخست ماه ژوئن، ایالات متحده بسته جدید کمک‌های نظامی به اوکراین را تصویب کرد که از جمله شامل ارسال سامانه‌های موشک پرتاب چندگانهHIMARS با برد حدود 80 کیلومتر خواهد بود. جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا در این باره اعلام کرد که واشنگتن به حمایت از کی‌یف و تامین تسلیحات و تجهیزات ارتش اوکراین ادامه خواهد داد. در عین حال، یکی از مقامات ارشد کاخ سفید ابراز اطمینان کرده که ایالات متحده تضمین‌هایی را از کی‌یف دریافت کرده که اوکراین قصد استفاده از  موشک‌های دوربرد آمریکایی منتقل شده به این کشور علیه اهدافی در خاک روسیه را ندارد.

مقامات مسکو تحویل این نوع تسلیحات به طرف اوکراینی را به شدت محکوم کردند. آندری کارتاپولوف، رئیس کمیته امور دفاعی دومای دولتی روسیه روز دوشنبه اعلام کرد که این کشور در صورت تحویل سامانه‌های موشکی پرتاب چندگانه دوربرد به کی‌یف، می‌تواند به زیرساختارها و مؤسسات دولتی اوکراین حمله کند.

در ادامه می‌توانید تحولات مربوط به روز صد و چهارم جنگ اوکراین را دنبال بفرمایید:

***

لاوروف: روسیه احیای روابط را به غرب تحمیل نخواهد کرد

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز دوشنبه در یک کنفرانس مطبوعاتی ویژه اعلام کرد که مسکو قصد ندارد به خاطر احیای روابط با اکثر کشورهای غربی، از جمله کشورهای غیردوست، خود را به آنها تحمیل کند، ولی آمادگی دارد تا پیشنهادات شرکای غربی را مورد بررسی قرار دهد. به گفته وی، البته برای انجام چنین کاری، این پیشنهادات نباید در تضاد با منافع روسیه باشند.

وی افزود: مسکو نتیجه گیری ژئوپلیتیکی اصلی از روند اوضاع کنونی را انجام داده و غیرممکن است که با اروپا به توافق رسیده و مطمئن باشیم که همه چیزهایی که وعده داده شده، تحقق خواهد یافت.

لاوروف هر اتفاقی که در حال حاضر در عرصه دیپلماسی غرب رخ می‌دهد، را شیطانی نامید و تاکید کرد: «تنها زمانی می توان با این کشورها در مورد موضوعی صحبت کنیم که آنها آرام شده باشند و پیشنهادی را ارائه دهند که با منافع روسیه در تضاد نباشد. اگر چنین نباشد، ما آماده هستیم تا تماس‌های خود با غرب را از سر بگیریم».

وزیر امور خارجه روسیه در این کنفرانس مطبوعاتی همچنین یادآور شد که طرف اوکراینی مایل به انجام مذاکرات بیشتر با مسکو نیست و این روند را کاملاً رها کرده است. به گفته وی، وزارت خارجه روسیه دلایل زیادی برای این باور دارد که مقامات کی‌یف از این طریق تنها "اراده رهبران آنگلوساکسون جهان غرب" را برآورده می‌کنند.

سرگئی لاوروف در توضیح این نظر گفت: تاکنون پیش‌نویس توافقنامه صلحی که بر اساس توافقات انجام شده در جریان مذاکرات قبلی نوشته شده بود، تقریباً یک ماه و نیم است که به کی‌یف فرستاده شده و هنوز جوابی از طرف اوکراینی دریافت نشده است.

سفیر روسیه: هیچ "مورد ممنوعی" در مواضع واشنگتن در قبال مسکو وجود ندارد

آناتولی آنتونوف، سفیر روسیه در واشنگتن صبح امروز، سه‌شنبه، اعلام کرد که مصاحبه جان سالیوان، سفیر آمریکا در مسکو با خبرگزاری تاس تایید کرده که در مواضع ایالات متحده در قبال روسیه هیچ "تابویی" (موضوع ممنوعه‌ای) وجود ندارد.

آنتونوف در پیامی در کانال تلگرامی سفارت روسیه در این باره نوشت: «هیچ "تابویی" در مواضع آمریکا وجود ندارد. تایید این موضوع آخرین مصاحبه جان سالیوان سفیر آمریکا در مسکو با خبرگزاری تاس است. این دیپلمات این فرصت را داشت که "بدون برش" تمام نظریات خود را به گسترده‌ترین مخاطبان منتقل کند، علیرغم این واقعیت که آنها به طور قابل توجهی با دیدگاه اکثریت شهروندان فدراسیون روسیه متفاوت هستند.»

به گفته وی، این مصاحبه "باز بودن رسانه‌های روسیه نسبت به مطبوعات آمریکایی را نشان داده، در حالی که امروزه در رسانه‌های آمریکایی می توان یک "محاصره اطلاعاتی" را کاملاً مشاهده کرد. آنتونوف توضیح داد: «تلاش‌های متعدد سفارت برای انتقال مواضع طرف روسی به شهروندان عادی ایالات متحده در خصوص موضوعات موضوعی سیاست بین‌الملل، به استثنای موارد نادر، بلافاصله توسط نشریات محلی با برچسب «تبلیغات مخرب» رد می‌شوند.»

این دیپلمات یادآور شد این امر مؤید "استانداردهای دوگانه" منابع رسانه ای آمریکایی است. وی افزود: بطور کلی خبرنگاران روسی در کشورهای غربی مورد آزار و اذیت زیادی قرار گرفته و همچنین با ممنوعیت مستقیم پخش گزارشات در خاک آمریکا روبرو هستند.

جان سالیوان، سفیر آمریکا در روسیه روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری تاس، قطع کامل روابط بین فدراسیون روسیه و ایالات متحده را رد کرده و بر لزوم حفظ تماس‌ها بین مسکو و واشنگتن تاکید کرد. در عین حال، وی امکان تعطیلی سفارت‌های ایالات متحده آمریکا در مسکو و روسیه در واشنگتن را بعید ندانست و یادآور شد دلیل تعطیلی نمایندگی‌های سیاسی ممکن است وجود تهدیداتی برای دیپلماتهای دو کشور باشد.

همه کشورهای اروپایی از درخواست زلنسکی درباره کریمه حمایت نمی‌کنند

مجله آمریکایی "American Conservative" صبح امروز در تحلیلی نوشته است که کشورهای ایتالیا، آلمان و فرانسه از درخواست ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهوری اوکراین در خصوص انتقال کنترل شبه جزیره کریمه به این کشور حمایت نمی‌کنند.

طبق این گزارش، مقامات رم، پاریس و برلین مخالف انتقال کنترل کریمه به اوکراین به عنوان بخشی از راه حل مناقشه در این کشور هستند. رهبران ایتالیا، فرانسه و آلمان همواره با ولادیمیر پوتین در تماس بوده و بر لزوم مذاکره با مسکو اصرار دارند و هیچ کدام هرگز بر آنچه که زلنسکی با اصرار بارها درخواست کرده - یعنی  تسلیم کردن سرزمین‌هایی که بعد از سال 2014 کنترل آنها به دست روسیه رسیده، افشاری نکردند.  

در این تحلیل یادآوری شده که رهبران کشورهای مهم اروپایی طرفدار حل و فصل سریع مناقشه اوکراین هستند، ولی قصد ندارند به خاطر چندین منطقه اشغالی، رویارویی بیشتری با روسیه ایجاد کنند. البته این در حالی است که به نوبه خود، برخی کشورهای اروپای شرقی، از جمله لهستان و کشورهای حوزه دریای بالتیک قاطعانه از ادعاهای اوکراین در خصوص شبه جزیره کریمه حمایت می‌کنند.

تردید آمریکا به تأثیر سفر لاوروف به ترکیه در حل مشکل غلات اوکراین

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا شب گذشته، دوشنبه، اعلام کرد که سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه برای حل و فصل قطعی موضوع تامین غلات از اوکراین کافی نیست.  وی گفت: من مطمئن هستم که این نشست مشکل غلات را حل نخواهد کرد. این چالش مستلزم قرار گرفتن اوکراین در نقش مرکزی است.

پرایس افزود: البته با این وجود، دولت ایالات متحده قصد دارد روند سفر آتی وزیر خارجه روسیه به ترکیه را دنبال کند و پس از پایان مذاکرات، یک سری رایزنی با مقامات آنکارا انجام خواهد داد.

پیش از این آژانس خبری بلومبرگ گزارش داد که ترکیه و روسیه بر سر روشی برای رفع انسداد بنادر دریای سیاه به منظور حمل و نقل غلات توافق کردند، ولی اوکراین شرایط پیشنهادی در این زمینه را قبول نکرده است.

آمریکا: منع تردد برای هواپیمای لاوروف، تصمیمی مستقل از سوی کشورهای پذیرنده است

ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در تفسیر تصمیم بلغارستان، مقدونیه شمالی و مونته نگرو درباره بستن حریم هوایی این کشورها به روی هواپیمای سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، یادآور شد که این تصمیمی مستقل و حق مسلم مقامات این سه کشور درباره بستن حریم هوایی خود بوده است.

وی همچنین از صربستان خواست تا بر تلاش برای پیوستن به اتحادیه اروپا و دنبال کردن یک سیاست خارجی و امنیتی مشترک با "بقیه اروپا" تمرکز کند. پرایس گفت: «ما دائماً از مقامات بلگراد می‌خواهیم تا  برای حرکت در مسیر سایر کشورهای اروپایی، از جمله تنوع بخشیدن به منابع انرژی و کاهش وابستگی به روسیه، گام‌هایی بردارد.»

واکنش مقامات روس به اتهامات رئیس اتحادیه اروپا در نشست شورای امنیت

دیمیتری پولیانسکی، معاون اول نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، به اظهارات شارل میشل، رئیس شورای اروپا در نشست روز دوشنبه شورای امنیت درباره اوکراین که از مسکو خواست "حقیقت را بشنود"،واکنش نشان داد. به گفته پولیانسکی، روسیه آماده شنیدن حقیقت است، ولی این اتحادیه اروپا است که از حقیقت دور شده است.

میشل طی سخنرانی خود در شورای امنیت سازمان ملل، ابتدا نیروهای مسلح روسیه را به جنایات جنسی متهم کرده و سپس مدعی شد که مسکو مسئول بحران جهانی غذا است.

پس از این سخنان، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل، سالن را ترک کرد. میشل در واکنش به این اقدام گفت: «شما می‌توانید سالن را ترک کنید، ولی شاید شنیدن حقیقت آسان‌تر باشد.»

پولیانسکی پس از این نشست در صفحه توئیتری خود چنین پاسخ داد: «ما آمده‌ایم تا حقیقت را بشنویم. ولی این اتحادیه اروپاست که به وضوح به چنین مسئله‌ای نیاز ندارد. ما فقط دروغ و اظهارات غیرموثق می‌شنویم که بسیاری از آنها قبلاً و بارها با دلیل و مدرک تکذیب شده‌اند.»

این دیپلمات روس همچنین یادآور شد: «رئیس شورای اروپا، برخلاف واقعیت، ما را به ایجاد یک بحران غذایی متهم کرد. وی آنقدر بی ادبانه صحبت کرد که نماینده دائم روسیه سالن را ترک کرد. تعجب آور است که اتحادیه اروپا و رهبران آن تا چه اندازه تنزل پیدا کرده و تنها بر اساس شایعات و بدون دلیل نظامیان روسی را به جنایات جنسی در اوکراین متهم می‌کنند.»

اوکراین با شرایط رفع انسداد دریای سیاه موافقت نکرد

آژانس خبری بلومبرگ روز دوشنبه گزارش داد که ترکیه و روسیه در خصوص روش رفع انسداد بنادر دریای سیاه برای حمل غلات از آنها به توافقاتی دست یافته‌اند که قرار است در جریان سفر وزیر امور خارجه روسیه به ترکیه مورد تصمیم گیری قرار بگیرد، ولی اوکراین شرایط پیشنهادی در این زمینه را رد کرده است.

طبق اطلاعات این آژانس، رجب طیب اردوغان، رئیس جمهوری ترکیه برای پاکسازی مین‌ها در سواحل بندر اودسا و اسکورت نظامی کشتی‌های حامل غلات پیشنهاد کمک کرده است. فرض بر این است که سازمان ملل نیز به عنوان ضامن امنیت عمل کند. با این حال، چنین طرحی برای اوکراین مناسب نبوده و مقامات ‌کی‌یف نگران آن هستند که پاکسازی بنادر منجر به هدف قرار گرفتن آنها از سوی روسیه شود.

اوکراین همچنین با پیشنهاد روسیه برای بازرسی کشتی‌ها از نظر وجود تسلیحات نظامی در آنها مخالفت کرده است.

قرار است نقشه راه چنین طرحی درروزهای 8 تا 9 ژوئن (18 و 19 خرداد ماه) در جریان سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه و سرگئی شایگو، وزیر دفاع روسیه به ترکیه مورد توافق نهایی قرار بگیرد.

رئیس جمهوری صربستان از اعمال فشارها بر بلگراد به‌خاطر سفر لاوروف خبر داد

الکساندر ووچیچ، رئیس جمهوری صربستان، روز دوشنبه خطاب به مردم کشورش اعلام کرد که از تمایل تعدادی از کشورهای اروپایی برای مداخله در سفر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه به بلگراد، تعجب نکرده است. وی گفت: «من تعجب نمی‌کنم که این دیدار به تعویق افتاد. تلاش‌هایی برای تغییر مسیر بلگراد انجام شده و حتی برخی کشورها از پرواز هواپیمای رئیس وزارت خارجه روسیه ممانعت کردند. آنها جرات نمی‌کنند یک کلمه به روسیه بگویند و تصمیم گرفتند تا صربستان کوچک را تحت فشار قرار دهند.»

ووچیچ تاکید کرد که صربستان، صرف نظر از هر اتفاقی، استقلال و خودمختاری خود را در تصمیم گیری‌های سیاسی حفظ خواهد کرد و همچنین روابط دوستانه با شرکای خود در سراسر جهان را حفظ خواهد کرد.

کد خبر: 1143291

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =