بعید است توافق هسته‌ای به نتیجه برسد / اسرائیل در حال بررسی حمله مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران است

جان هارپر با بیان اینکه اکثریت قریب به اتفاق کنگره آمریکا مخالف خروج نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی آمریکا هستند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد تا زمانی که موضوع سپاه پابرجاست، مذاکرات در بن‌بست باقی خواهد ماند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، این روزها دیگر امید چندانی به احیای توافق هسته‌ای وجود ندارد. دو طرف اصلی مناقشه یعنی ایران و آمریکا طرف مقابل را مسئول بن‌بست در مذاکرات می‌دانند. وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین موضع‌گیری خود ادعا کرده که موفقیت مذاکره در گرو تصمیم ایران است و این کشور باید مطالبات فراتر از توافق برجام را کنار گذاشته و با حسن نیت تعامل نماید. همزمان خبری مبنی بر تهیه پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی توسط آمریکا و سه کشور اروپایی درباره پرونده هسته‎‌ای ایران منتشر شده است که با واکنش وزیر امور خارجه کشورمان همراه شد. وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اقدام غربی‌ها تاکید کرد که به هر اقدام غیرسازنده در نشست شورای حکام پاسخ خواهد داد. «دکتر جان هارپر» -استاد سیاست خارجی دانشگاه «جانز هاپکینز»- در مصاحبه با گروه بین‌الملل ایسکانیوز به سوالاتی در ارتباط با توافق هسته‌ای پاسخ داد.  

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به سوالی در مورد مهمترین موانع موجود بر سر دستیابی به توافق هسته‌ای با اشاره به گزارش رسانه‌های آمریکایی گفت: مانع اصلی کنونی اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از لیست رسمی سازمان‌های تروریستی دولت آمریکا است.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد بایدن به دولت اسرائیل گفته که این امتیاز را به ایران نخواهد داد، خاطر نشان کرد: اکثریت قریب به اتفاق کنگره آمریکا مخالف این امتیاز هستند؛ بنابراین به نظر می‌رسد که تا زمانی که موضوع سپاه پابرجاست، مذاکرات در بن‌بست باقی خواهد ماند.

هارپر در خصوص آینده توافق گفت: احتمالا دولت ایران از امکان احیای برجام ناامید شده باشد که فهمیدن دلایل این موضوع سخت نیست.

وی تصریح کرد: دولت آمریکا مشکلی با لغو همه تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران ندارد اما نمی‌تواند تضمین کند که دولت آینده نیز به این توافق پایبند باشد.

این تحلیلگر آمریکایی با اشاره به اینکه تنها راه اطمینان از پایبندی دولت بعدی به توافق، تصویب آن در قالب یک معاهده در آمریکاست، اظهار کرد: در آمریکا یک معاهده باید توسط دو سوم سنا تصویب شود که این امر برای برجام عملا غیرممکن است.

وی با بیان اینکه احتمالا رژیم صهیونیستی به طور جدی در حال بررسی حمله مستقیم به تاسیسات هسته‌ای ایران است، تاکید کرد: اکثر کارشناسان معتقدند [اسرائیل با این اقدام] به اهداف خود نمی‌رسد و عواقب سنگینی را برای منطقه همراه خواهد داشت که حملات مستقیم به اهدافی در اسرائیل جزء پیامدهای آن خواهد بود.

هارپر همچنین اذعان کرد: این احتمال وجود دارد که اسرائیل نیز افسران و دانشمندان سپاه را در ایران، سوریه و جاهای دیگر مورد هدف قرار دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143312

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =