بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغانستانی طی ۴ ماه از ترکیه اخراج شدند

همزمان با تشدید روند اخراج پناهجویان افغان از ترکیه، وزارت کشور ترکیه اعلام کرد که طی حدود ۴ ماه گذشته بیش از ۱۸ هزار پناهجوی افغان اخراج شده‌اند.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز، همزمان با تشدید روند اخراج پناهجویان افغان از کشورهای اروپایی و افزایش گزارش‌ها درباره رفتار غیرانسانی کشورهای غربی با پناهجویان افغان، وزارت کشور ترکیه از اخراج بیش از 18 هزار پناهجوی افغان از این کشور طی حدود 4 ماه گذشته خبر داد.

وزارت کشور ترکیه در بیانیه‌ای اعلام کرد که این کشور از زمان از سرگیری پروازها به افغانستان در 27 ژانویه تاکنون 18 هزار و 256 پناهجوی افغان را به کشورشان بازگردانده است.

بیانیه می‌افزاید که از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون در مجموع 34 هزار و 112 «مهاجر غیرقانونی» از ترکیه به کشورهای مبدأ «بازگردانده شده‌اند».

وزارت کشور ترکیه همچنین اضافه کرد، از زمانی که طالبان در ماه آگوست کنترل افغانستان را بدست گرفتند، موج پناهجویان از این کشور به ترکیه در حال افزایش است.

مقامات ترکیه پیش از این قرار بود در ازای دریافت کمک و پول بیش از سه میلیون پناهجو را اسکان دهد و مانع ورود آنها به مرزهای اروپایی شود، اما ظاهراً آنکارا این اقدام را مقرون به صرفه ندانسته و روند اخراج اجباری را تشدید کرده‌اند.

پیش از این نیز، «آنا شی» پژوهشگر عفو بین‌الملل در امور حقوق پناهجویان و مهاجران درباره اخراج گروهی پناهجویان افغان توسط دولت ترکیه گفته بود که براساس گفت‌وگوهایی که با افغان‌های تحت بازداشت در ترکیه داشته «تنها انتخابی که به مردم داده می‌شود انتخاب بین اخراج اجباری و بازداشت برای مدتی نامعلوم است».

منبع: تسنیم

کد خبر: 1143655

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =