گرایش به استایل دانشجویی برای تایید شدن از سوی همسالان/ الگوی پوشش در دانشگاه‌ها رعایت نمی‌شود

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه الگوی پوشش در دانشگاه‌های کشور به درستی اجرا و رعایت نمی‌شود، گفت: این الگوی پوشش باید با جدیدت بیشتری از سوی مسئولان و معاونان فرهنگی در دانشگاه‌ها پیگیری شود.

محسن جدیدی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان اینکه پدیده استایل دانشجویی و پیروی دانشجویان دختر و پسر از مدهای خاص، در دانشگاه‌ها نمود بیشتری نسبت به جامعه دارد، اظهار کرد: وجود گروه‌های همسال و فشارهای ناشی از سوی دوستان و همکلاسی‌ها در دانشگاه باعث می‌شود تا دانشجویان به صورت ناخودآگاه تمایل و گرایش به انتخاب‌های دوستان خود داشته باشند. 

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر معضل مد و مدگرایی زیر مجموعه حوزه فرهنگ در کشور وجود دارد، عنوان کرد: بخش اعظم این معضل در دانشگاه‌ها نمود پیدا کرده است؛ چرا که بالای ۹۰ درصد دانشجویان قشر جوان هستند. 

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره چرایی جذب دانشجویان به پدیده استایل دانشجویی بیان کرد: بر اساس نظریه‌های روانشناسی و روانشناختی نیاز به کسب قدرت در تمام افراد در نسبت‌های مختلف وجود دارد. این نیاز در افراد و در سنین مختلف، نمودهای متفاوتی دارد. به عنوان مثال افراد برای رسیدن به این جایگاه به سمت و سوی  ورزش و کسب موفقیت در این راه، افزایش درآمدهای اقتصادی، کسب دانش و مرتبه علمی می‌روند؛ اما زمانیکه فردی نتواند قدرت خود را به سایرین نشان دهد و برای پر کردن این خلا از جسم خود هزینه می‌کند. به این معنا که این افراد برای جذب جنس مخالف یا عضو و پذیرفته شدن در گروه‌های هم جنس یا هم سال اقدام به پیروی از مد یا استایل‌های هنجار شکن می‌کنند.

جدیدی اضافه کرد: افرادی که از مد پیروی نمی‌کنند، معمولا با الفاظی مانند «دمده»، «از مد افتاده» و « غیر امروزی» از سوی هم سن‌های خود مواجه می‌شوند. این موضوع باعث می‌شود که تا دانشجویان برای فرار از این برچسب‌های اجتماعی، خود را به  قالب انتخاب نوع لباس یا پوشش یا استفاده از مدهای غربی بسپارند. 

نبود الگوی مناسب در صنعت مد برای جوانان

این کارشناس حوزه روانشناسی یادآور شد: اگر بخواهیم گرایش جوان‌ها در جامعه و دانشجویان در دانشگاه‌ها به پدیده مد گرایی و استایل دانشجویی را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم؛ متوجه می‌شویم که در حال حاضر این رفع نیاز قدرت در افراد به درستی انجام نشده و حالتی نا همگون دارد. 

وی با انتقاد از نبود الگوی مناسب پوشش و مد برای جوانان در جامعه بیان کرد: در حال حاضر بیشتر خواننده‌ها، بازیگرها و ورزشکارها یا در کل افراد سرشناس و چهره در جامعه، خود پیرو مد هستند و برای طرفداران خود که عمدتا جوان بوده، الگوی انتخاب پوشش خواهند بود. از سوی دیگر جوانان و دانشجویان قشر تاثیر پذیری هستند. در نتیجه زمانیکه الگوی مناسبی برای آنها در جامعه وجود نداشته باشد، آنها به صورت مناسب از صنعت مد استفاده نمی‌کنند. 

جدیدی با بیان اینکه الگوی پوشش در دانشگاه‌های کشور به درستی اجرا و رعایت نمی‌شود، گفت: این الگوی پوشش باید با جدیدت بیشتری از سوی مسئولان و معاونان فرهنگی در دانشگاه‌ها پیگیری شود؛ چرا که در غیر این صورت دانشجویان در انتخاب پوشش خود را آزاد دانسته و از استایل دانشجویی یا سایر مدهای مختلف پیروی می‌کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143754

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =