ارزیابی عملکرد واحدها در دانشگاه آزاد به افزایش حقوق کارکنان کمک می‌کند/ ساعات موظفی اعضای هیئت علمی از دولتی کمتر است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی نجف آباد گفت: سطح‌بندی واحدهای مختلف دانشگاهی در سراسر کشور و ارزیابی آن‌ها بر اساس خدماتی که ارائه می‌کنند، می‌تواند به حفظ تعادل میان شهریه دانشجویی و حقوق کارکنان کمک کند.

فرید نعیمی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز بیان کرد: اگرچه دانشگاه آزاد اسلامی همواره در طول سالیان گذشته روند مستمری را در رابطه با افزایش حقوق و دستمزد طی کرده اما آن را متناسب با شیب تورمی کشور پیش نبرده است. مبنای فکری همکاران ما درباره این موضوع شرایط واقعی زندگی آن‌ها در جامعه است که در آن میزان دریافتی و هزینه‌ها هم‌خوانی ندارد.

وی افزود: دانشگاه آزاد، دانشگاهی غیرنفتی است که اصول مدیریت اقتصادی آن نیز برپایه مبانی خصوصی و شهریه‌پرداز است. متاسفانه افزایش شهریه‌ای هم که تاکنون در این دانشگاه داشته‌ایم، مقدار بسیار کمی بوده است که این را می‌توان با مقایسه شهریه دانشجویی ما و مدارس غیردولتی به خوبی دریافت به طوری‌که شهریه یک دانش آموز در پایه دوازدهم حداقل دو برابر دانشجوی دانشگاه آزاد است که یک پله علمی آز او بالاتر نیز است. بنابراین اگر ما نتوانیم قیمت تحصیل دانشجویی را در دانشگاه آزاد اسلامی به اندازه تمام شده واقعی آن برسانیم، یقینا مدیریت مالی ما را دشوار و با مشکلاتی روبرو می‌کند.

به گفته نعیمی، نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت تفاوت‌های کاری اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد و دولتی است؛ مثلا الزامات حضور و ساعات موظفی از مهم‌ترین آن‌ها است که در دانشگاه آزاد مقدار آن کم‌تر است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: سطح‌بندی واحدهای مختلف دانشگاهی در سراسر کشور و ارزیابی آن‌ها بر اساس خدماتی که ارائه می‌کنند که از سیاست‌های جدید دانشگاه آزاد نیز هست می‌تواند به حفظ تعادل میان شهریه دانشجویی و حقوق کارکنان کمک کند؛ البته تجربه اقتصادی مدارس غیرانتفاعی نشان داده که خانواده‌ها حاضرند برای تربیت با کیفیت فرزند خود چندین برابر نرخ‌های موجود را نیز پرداخت کنند.

او عنوان کرد: بخش بزرگی از مردم قائل به پرداخت هزینه بالاتری برای تحصیل دانشگاهی فرزندان خود به شرط دریافت خدمات آموزشی بهتر هستند؛ به این صورت امکان بهبود حقوق کارکنان و استادان، خدمات آموزشی و خروجی علمی نیز برای دانشگاه نیز بوجود می‌آید. ایجاد اکوسیستم کارآفرینی، نوآوری و مهارت‌آموزی در محیط دانشگاه از الزامات پذیرش دانشجوی بیشتر است که منابع شهریه‌ای آن را تامین می‌کند. امروز انتظار مردم از دانشگاه آن است که فارغ التحصیلان ما حداقل تفکری با سمت وسوی کارآفرینی داشته باشند.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد گفت: پایش عملکرد واحدها که به تازگی از سوی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ابلاغ شده موضوع بسیار مفیدی است. این ارزیابی عملکرد بر مبنای اقتصاد دانشگاه شکل گرفته است و ما هیچ مولفه فرهنگی، پژوهشی و آموزشی را در آن نمی‌بینیم؛ بلکه صرفا درآمد و هزینه بررسی می‌شود.دانشگاه کارخانه نیست؛ بنابراین نمی‌توان آن را تنها بر اساس خروجی اقتصادی مورد اندازه‌گیری قرار داد.

وی تصریح کرد: میزان منابعی که در اختیار واحدها است، فاصله هر واحد با مرکز استان و شرایط اقلیمی محتلف از جمله مواردی است که در ارزیابی عملکرد خاص واحدها به آن توجه نشده‌است؛ مثلا ما در یک واحد دانشگاهی با نیروی مازاد شرایط مطلوب‌تری داریم و در واحد دیگری با نیروی کم‌تر نسبت به تعداد دانشجو، شاخص‌های کیفی پایین‌تر است.

نعیمی در پایان تاکید کرد: میانگین افزایش حقوق خردادماه برای کارکنان و اعضای هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف آباد بین 25 تا 32 درصد بوده است که هرم سنی این افراد میزان دریافی ایشان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهد.

انتهای خبر/

کد خبر: 1143780

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =