تکلیف جزئیات آئین نامه رتبه بندی معلمان چه می‌شود؟ / ۷۰۰هزار معلم در انتظار اجرای قانون

آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان که از ۲۳ اسفند ماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، با پایان مهلت یک ماهه قانون برای تهیه آن، هنوز جزئیاتش تدوین نشده است.

به گزارش خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز، ماجرای رتبه بندی معلمان به خان آخر رسیده است و این بار دولت باید آئین نامه اجرایی را تدوین کند تا کار به مرحله اجرا برسد و معلمان تغییرات را در فیش حقوقی خود مشاهده کنند اما هنوز این اتفاق نیفتاده است.

بیشتر بخوانید

توقف ۱۰ ساله رتبه‌بندی معلمان در پیچ‌وخم‌های امور اداری

آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان که از ۲۳ اسفند ماه به دستگاه‌های اجرایی ابلاغ شده، با پایان مهلت یک ماهه قانون برای تهیه آن، هنوز جزئیاتش تدوین نشده است.

۸ خرداد محمد وحیدی، عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت ابلاغ رتبه بندی معلمان، گفته بود: در روزهای پایانی سال گذشته رتبه بندی معلمان به قانون تبدیل و مقرر شد که از ابتدای سال ۱۴۰۱ اجرایی شود اما در ابتدا باید آیین نامه اجرایی این قانون با محوریت وزارت آموزش و پرورش و همکاری سازمان برنامه و بودجه و سازمان امور استخدامی ظرف مدت یک ماه بعد از این تاریخ تصویب می رسید که هنوز مصوبه‌ای در دولت در خصوص رتبه بندی معلمان تصویب نشده است.

عضو ناظر مجلس در کمیته تدوین آیین نامه اجرایی قانون رتبه بندی معلمان تأکید کرد: رئیس جمهور بارها دستور تسریع در اجرای قانون رتبه بندی را صادر کرده است لذا باید تلاش کنیم این آیین نامه به زودی ابلاغ شود. وقتی رتبه بندی به تأیید هیات دولت برسد پس از این مرحله می‌توان احکام معلمان را بر اساس رتبه بندی صادر کرد. معلمان طبق رتبه‌هایی که بر اساس آیین‌نامه تنظیمی دریافت می‌کنند، رتبه‌هایشان تغییرات حقوق را نشان می‌دهد.

۱۵ خرداد صادق ستاری‌فرد سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت که دولت تا ۲۳ خرداد ۱۴۰۱ مهلت دارد که آیین‌نامه رتبه‌بندی معلمان را تصویب کند و وزارتخانه به جد پیگیر است تا این آیین‌نامه در مهلت قانونی و طبق مواد و چارچوبی که قانون تعیین کرده است، تنظیم و ابلاغ شود.

تصویب کلیات

۱۸ خرداد صادق ستاری‌فرد در صفحه توییتری‌اش با درج هشتگ "دولت صادق‌ وعد" نوشت: «آیین‌نامه رتبه‌بندی در جلسه امروز هیئت وزیران با حمایت رئیس جمهور، تصویب شد.»

در همین زمینه، علی بهادری جهرمی در حاشیه جلسه هیئت دولت گفت: امروز آیین‌نامه ناظر به قانون رتبه‌بندی معلمان در هیات وزیران مطرح شد. پیش از این پیشنهاد اولیه از سوی وزارت آموزش و پرورش با همکاری سازمان امور استخدامی و سازمان برنامه و بودجه تقدیم دولت شده بود. کمیسیون مربوطه در دولت هفت جلسه در این زمینه تشکیل داد و در کمیسیون‌های فرعی نیز این آیین‌نامه مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

وی افزود: باتوجه به جایگاه و شان معلمان در میان آحاد مردم و توجه دولت به حفظ و ارتقای‌ شان معلمان و جامعه فرهنگیان، موضوع با دقت مورد بررسی قرار گرفت تا آیین‌نامه منطبق بر قانون تهیه شد تا هرچه بیشتر  شان و جایگاه این افراد رعایت شود. به تفصیل در جلسه دولت در خصوص بخش‌های مختلف آیین‌نامه این قانون بحث شد و کلیات این آیین نامه به تصویب هیات وزیران رسید تا وزارت آموزش و پرورش بتواند در چارچوب این آیین‌نامه به سمت اجرای این قانون هر چه سریع‌تر و کیفی‌تر حرکت کند.

ماجرای برگزاری آزمون چه بود؟

در جریان تدوین آیین نامه اجرایی قانون نظام رتبه بندی معلمان اخباری مبنی بر برگزاری آزمون برای رتبه بندی منتشر شد که با واکنش مجلس مواجه شد و منادی رئیس کمیسیون آموزش در این باره گفت: در صورت وجود آزمون در آیین نامه اجرایی قانون، رئیس مجلس می‌تواند با استفاده از اختیاراتش این آیین نامه را لغو کند.

حسین حق وردی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در رابطه با آخرین بررسی‌های آیین‌نامه اجرایی قانون رتبه‌بندی معلمان در هیات دولت، گفت: بر اساس کلیاتی که در جلسه هیات دولت تصویب شده فعلا دیگر آزمونی وجود ندارد و رتبه بندی معلمان بدون آزمون انجام خواهد شد.

تکلیف جزئیات چه می‌شود؟

کلیات تصویب شد اما هنوز جزئیات آن به نتیجه نرسیده است و معلمان سوالات بسیاری درخصوص نحوه اجرای این قانون دارند. حجت‌الاسلام احمد حسین فلاحی عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی، با اشاره به آخرین وضعیت اجرای رتبه‌بندی معلمان از سوی دولت، گفت: ۷۰۰هزار معلم در انتظار لایحه رتبه بندی هستند، دولت و مجلس تلاش کردند که مساله مالی این لایحه را هم حل کنند و با ۳۸ هزارمیلیارد تومان، تا حد زیادی مشکلات حل خواهد شد؛ بنابراین دولت باید هر چه زودتر با تصویب جزئیات آئین‌نامه این کار را انجام دهند.

علی نیکزاد هم ضمن انتقاد به عملکرد آموزش و پرورش در تدوین آئین نامه به مهر گفت: مجلس طرح رتبه‌بندی معلمان را با تأمین ۴۰ هزار میلیارد تومان منابع مصوب کرده اما با گذشت چند ماه وزارت آموزش و پرورش اجرای آن را به تعلل و تأخیر انداخته است.

او تصریح کرد: نباید شیرینی اجرای رتبه‌بندی معلمان در کام فرهنگیان تلخ شود بلکه بهتر است هر چه سریع‌تر وزیر آموزش و پرورش بدون تعلل و تأخیر اجرای آن را آغاز کرده و از شهریور سال گذشته پرداخت مابه‌التفاوت حقوق معلمان را در قالب این طرح انجام دهد.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر می‌رسد با قانون رتبه‌بندی معلمان حقوق فرهنگیان به طور متوسط سه تا ۶ میلیون تومان افزایش یافته و در کنار افزایش حقوق، جایگاه معنوی و شأن و منزلت معلمان نیز در گروه‌های مختلف حفظ خواهد شد.

نیکزاد افزود: در اجرای این قانون معلوم نیست وزیر آموزش و پرورش به دنبال چه موضوعی است که در روند اجرای آن تعلل و تأخیر ایجاد کرده و بهتر است هر چه سریع‌تر این قانون اجرایی و عملیاتی شود.

به گزارش ایسکانیوز، محمد باقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگوها اعلام کرده که رتبه بندی معلمان از شهریور اجرایی خواهد شد اما هنوز جزئیات آئین نامه رتبه بندی معلمان مشخص نیست و باید دید که دولت در روزهای باقی مانده چطور عمل خواهد کرد و رتبه بندی با چه ملاک‌هایی به مرحله اجرا می‌رسد. در حال حاضر سوالات بسیاری درخصوص نحوه اجرا از سوی معلمان مطرح می‌شود و در انتظار مشخص شدن جزئیات برای رسیدن به پاسخ سوالاتشان هستند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1143787

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۴۰ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۱
      0 0
      شما حالتان خوب است سوار به فکر پیاده نیست و نخواهد بود