مبنای تعریف دولت از عدالت در حقوق بازنشستگان غلط است

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت یعنی هر فرد به اندازه زحمتی که کشیده و توانمندی که داشته حقوق و مستمری دریافت کند، گفت: متأسفانه مبنای تعریف دولت از عدالت در حقوق بازنشستگان غلط است.

محسن زنگنه در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به اعتراض بازنشستگان به میزان افزایش حقوق، اظهار کرد: متأسفانه مسئولان دولت از عدالت تعبیری دارند که مبنایش غلط است.

وی افزود: فردی که 30 سال در مجموعه‌ای کار کرده و تلاش کرده تا توانسته در جایگاه خود مدارج عالی را کسب کند و حقوق خود را به 20 میلیون افزایش دهد با فردی که کار معمولی کرده و چون توانمندی نداشته ترفیع هم نگرفته و حقوق پنج میلیون می‌گیرد نباید شرایط یکسانی داشته باشند. حقوق هر دوی اینها از جیب بیت المال است و ادامه این حقوق در زمان بازنشستگی خلاف قانون نیست.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: فردی که 30 سال زحمت می‌کشد تا حقوق قاعدتاً تلاشش برای همان سال نیست، بلکه برای حداقل 70 سال است. اکنون درست است که امروز به او یک میلیون تومان بدهیم و به فردی هم که پنج میلیون می‌گرفته همان یک میلیون را پرداخت کنیم؟ دوستان در دولت این را عدالت می‌دانند ولی از نگاه ما این خلاف عدالت است.

بیشتر بخوانید:

مجلس با نحوه افزایش حقوق بازنشستگان مخالف است

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه عدالت یعنی هر فرد به اندازه زحمتی که کشیده و توانمندی که داشته حقوق و مستمری دریافت کند، گفت: اگر بخواهیم به افراد هدیه بدهیم، اینجا می‌توانیم بگوییم باید به همه یک اندازه پرداخت داشته باشیم. در حالی که این هدیه نیست. فرد بازنشسته زحمت کشیده و این ادامه حقوق 30 سال زحمت او است که باید پرداخت شود.

سخنگوی کمیسیون جهش تولید مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: دولت باید بتواند سهم فردی که در رده پایین حقوق است را بدهد، اما نمی‌تواند به این بهانه سهم افرادی که زحمت کشیدند و حق بیمه خود را بر اساس 20 میلیون و 10 میلیون پرداخت کرده‌اند و این افزایش حقوق جزو حقوق مکتسبه‌شان است را حذف کند.

زنگنه با بیان اینکه نمی‌توانیم به این فرد 10 درصد افزایش حقوق بدهیم و به کسی که زحمت کمتری کشیده 50 درصد! این با اصول عدالت همخوانی ندارد. لذا این مبنا که بگوییم باید طوری افزایش حقوق داشته باشیم که اختلاف افراد در همه سطوح به یکدیگر برسد را غلط می‌دانم.

وی با تأکید براینکه متأسفانه چندسال است این تفکر عدالتمدارانه که مبنای اشتباه دارد در مسئولان شکل گرفته است، گفت: با روشی که آقایان دارند هر قدر حقوق پلکانی بالاتر برود، دیگر نباید پولی پرداخت شود.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: آیا فردی که در رده بالای دریافت حقوق قرار دارد از رانت استفاده کرده است، اگر اینگونه باشد باید گوش کسانی که این حقوق را به او می‌دادند بگیریم؛ ولی فرد پله‌ها را یکی یکی طی کرده و به اینج میزان دریافت حقوق رسیده، امروز باید به او پاداش بدهیم در صورتی که ما عملاً به او می‌گوییم چون در این جایگاه هستی پاداشی نداری و این پاداش متعلق به فردی است که توانمندی‌های تو را نداشته و به او 10 برابر پاداش می‌دهیم.

زنگنه سخنان خود را با ذکر مثالی تکمیل کرد و گفت: مانند اینکه فردی در پرداخت جریمه وظیفه خود را انجام داده اما به او تخفیف نمی‌دهیم، ولی کسی که 3 سال بعد از تخلف جریمه را پرداخت می‌کند شامل تخفیف می‌شود. اینها سیاست‌های غلطی است که وجود دارد و جامعه را به این ترتیب ناراضی کرده است.

نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه چنین راهکاری در محاسبه حقوق بازنشستگان از ابتدا اشتباه بوده، خاطرنشان کرد: متأسفانه وزیر وقتی هنوز مصوبه در شورای عالی کار قطعی نشده بود، آن را در نماز جمعه اعلام کرد که در این مورد به وی انتقاد کردیم. 

وی تأکید کرد: پیشنهادی که شورای عالی کار برای افزایش حقوق بازنشستگان می‌دهد باید ابتدا به هیئت وزیران برود نه اینکه وزیر قبل از بررسی در دولت و مجوز رئیس جمهوری درباره آن صحبت کند و فضای امروز را در کشور ایجاد کند. اکنون بازنشستگان احساس می‌کنند قولی به آنها داده شده که به آن عمل نمی‌شود.

کد خبر: 1143949

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • استاد بازنشسته IR ۰۸:۳۸ - ۱۴۰۱/۰۳/۲۳
      0 0
      کاملا درست است. من درس خواندم دکترا گرفتم. 30 سال بالاترین حق بیمه را دادم . نتیجه آن از دید دولت عدالت محور محروم از یارانه. سهام عدالت. کمک معیشتی وووو شدم حالا هم از حقوقم که خودم در زمان اشتغال پرداخته ام می زنند . آقای رییس جمهور. این پاداش من است که برای جامعه مفید بودم و 30 سال لااقل به 20 هزار جوان این مملکت در دانشگاه آموزش دادم و به عنوان مهندس تحویل جامعه دادم؟ حالا به جای تشویق دارید من را تنبیه می کنید که غلط کردی درس خواندی و مفید بودی؟ به زعم شما اگر من رفته بودم معتاد شده بودم آلان هم سهام عدالت می گرفتم هم یارانه . اگر بجای 30 سال 10 سال حق بیمه داده بودم آلان شامل افزایش حقوق میشم. اگر درس نخوانده بودم و یک فرد بدون تخصص بودم(با احترام به همه عزیزان کارگری ) آلان شامل افزایش حقوق میشم. این چه عدالتی است آقای رییسی؟