مجلس با نحوه افزایش حقوق بازنشستگان مخالف است

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه هیئت دولت در نحوه افزایش حقوق بازنشستگان با ماده 96 قانون تأمین اجتماعی تعارض‌ دارد.

ولی اسماعیلی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به مسائل پیرامون افزایش حقوق بازنشستگان اظهار کرد: در جلسه کمیسیون با وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی و مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی حواشی بوجود آمده فراروی بازنشستگان را مورد بررسی قرار دادیم.

وی با اشاره به اختلاف مصوبه دولت با شورای عالی کار افزود: نظر کمیسیون اجتماعی این است که مصوبه هیئت دولت با قوانین مرتبط از جمله ماده 96 قانون تأمین اجتماعی تعارض‌ دارد.

نماینده مردم گرمی در مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه با مصوبه دولت موافق نیستیم، گفت: در ماده 96 قانون تأمین اجتماعی این سازمان مکلف است میزان تمامی مستمری‌های بازنشستگی، از کارافتادگی کلی و مجموع مستمری بازماندگان را در فواصل زمانی که حداکثر از سالی یک بار کمتر نباشد با توجه به افزایش هزینه زندگی و با تصویب هیئت وزیران به همان نسبت افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

مبنای تعریف دولت از عدالت در حقوق بازنشستگان غلط است

اسماعیلی خاطرنشان کرد: دولت تورم سال جاری را حدود 38 درصد اعلام کرده است. با توجه به ماده 96 قانون تأمین اجتماعی نباید کمتر از این میزان تورم را برای افزایش حقوق مستمری بگیران لحاظ کند.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی بیان کرد: بخشی از مستمری‌بگیران در مصوبه هیئت دولت از حق محروم شده‌اند، لذا مصوبه نیازمند بازنگری است تا مُر قانون در آن رعایت شود.

به گزارش ایسکانیوز، حجت‌الله عبدالملکی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در تشریح نحوه افزایش حقوق بازنشستگان تامین اجتماعی در مصوبه دولت اظهار کرد: برای حدود 70 درصد از بازنشستگان تامین اجتماعی رشد بیش از 57 درصدی داریم به این معنا که برای فردی که حقوق 3 میلیون و هفتصد هزار تومانی دریافت می‌‎کرد، بین 5.5 تا 6 میلیون تومان بر اساس تعداد عائله مندی افزایش خواهد یافت و برای سایر سطوح تا حداقل حقوق 10 میلیون تومان 10 درصد به علاوه 600 هزار تومان افزایش خواهیم داشت و در مجموع بیش از 20 درصد افزایش خواهد یافت و چون این عدد 650 هزار تومان به صورت ثابت با 10 درصد جمع می‌شود به صورت پلکانی پایین خواهد رفت. 

وی افزود: افرادی که 10 میلیون تومان حقوق دریافت می‌کنند میزان 10 درصد افزایش حقوق خواهند داشت که با میزان افزایشی که در سایر صندوق‌های بازنشستگی و تامین اجتماعی داشتیم، هماهنگ است.

وزیر کار تصریح کرد: در وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و سازمان تامین اجتماعی برنامه‌ریزی کرده‌ایم تا کمک‌های معیشتی را در قالب بسته‌های حمایتی برای بازنشستگان داشته باشیم.

عبدالملکی درباره تناسب میزان افزایش حقوق بازنشستگان با نرخ تورم گفت: جامعه اصلی تحت پوشش تامین اجتماعی بیش از نرخ تورم افزایش حقوق داشته‌اند و این در حالی است که 70 درصد از مستمری بگیران این سازمان حداقل بگیر هستند که حقوقشان 57 درصد رشد خواهد داشت که 16 درصد بیش از نرخ تورم است. همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی کار که برای حداقل بگیران جامعه کارگری بوده 57/4 درصد با همکاری جامعه کارفرمایان و نمایندگان کارگران رشد در نظر گرفت، بنابراین قدرت خرید 70 درصد کارگران حداقلی بگیر بعد از گذشت 23 سال بیش از نرخ تورم افزایش پیدا کرده است.

کد خبر: 1144006

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =